شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی دارای اقلیم خشک است و در سال های اخیر به دلیل حاکمیت خشکسالی سطح اب های زیرزمینی این منطقه افت شدید داشته و دشن خمین از سوی مسئولان ممنوعه اعلام شده است.
حجم کسری مخزن سفره های زیر زمینی خمین سالانه 10 و نیم میلیون متر مکعب برآورد شده و گمانه زنی ها بر این بود که با توجه به شرایط کم آبی این شهرستان در تابستان سال جاری فشار آب آشامیدنی مصرفی افت شدید پیدا کند و آب جیره بندی شود اما با درایت و برنامه هدفمند صرفه جویی مردم خمین امسال مشکلی در این زمینه نداشتند.
با تدبیر دولت روحانی و با اجرای طرح انتقال آب از سد کوچری، 182 لیتر آب برای بخش صنعت و آشامیدنی وارد مدار شبکه‌ آبرسانی خمین شد و با اتصال شبکه آب به سامانه انتقال آب این سد مشکل کمبود آب آشامیدنی و صنایع این شهرستان تا 20 سال آینده حل شد.
طرح آبرسانی از سد کوچری به خمین که بهمن ماه سال 96 با حضور وزیر نیرو در شهرستان خمین بهره برداری شد توانست التیامی بر تشنگی و کم آبی خمین باشد و در پی این راهبرد موفق اینک نوبت مردم است که با مدیریت بهینه مصرف و نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی راه گذر از بحران را در سال های آتی هموارتر و مستحکم تر کنند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: پیوست به سامانه انتقال آب سد کوچری به خمین کمکی فوری برای تسکین بحران آب در این منطقه بود و حداقل تا 20 سال آتی منابع مصرفی آب روستایی و صنعت خمین تامین شده است.
«عزت الله آمره» افزود: این طرح حیاتی تابستان سال گذشته تکمیل شد و شریان های انتقال آب آشامیدنی شهری و روستاها در زمستان پارسال برقرار شد.
وی بیان کرد: با تکمیل و اتصال شبکه به این خط انتقال، مهمترین مشکل شهرستان خمین به ویژه 23 روستایی که در امتداد طرح خط انتقال این طرح بودند، حل شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت:اتصال این روستاها به خط انتقال آب از سد کوچری، زمینه بهره مندی از آب آشامیدنی سالم برای بیش از 10 هزار جمعیت ساکن را فراهم کرده است که این مهم از تصمیم های زیرساختی ارزشمند بود که به ثمر نشست.
آمره اظهارداشت: طرح آبرسانی از خط کوچری سه مرحله دارد که خط اصلی آن برای تامین آب شهر خمین است که با حضور وزیر نیرو در بهمن ماه پارسال بهره برداری شد و در راستای گام دوم و سوم آن نیز دایره آبرسانی تا 42 روستاها گسترده می شود.
وی افزود: برای گام نخست این طرح 60 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و بیش از 50 کیلومتر لوله‌گذاری از جنس فلزی و یو پی وی سی با قطر 400 تا 900میلی‌متر و یک باب مخزن یکهزار مترمکعبی نیز ساخته شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: شیوه پیشبرد اهداف آبرسانی به خمین ازخط انتقال سد کوچری در شرایطی که کشور با تنگناها و محدودیت منابع مالی مواجعه است رمز موفقیت آن بود چرا که به درستی از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفته شد.
آمره افزود: در مجموع با اجرای طرح خط انتقال آب به خمین 182 لیتر آب برای بخش صنعت و آشامیدنی وارد مدار شبکه آب این شهرستان شده است.
وی توضیح داد: عملیات خط اصلی انتقال آب کوچری بهمن ماه پارسال با تکمیل تصفیه خانه بهره برداری شد که از اولویت های زیرساختی این شهرستان بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: طول خط انتقال آب سد کوچری به شهر خمین 20 کیلومتر است که با لوله‌هایی فولادی به قطر 600 میلی‌متر با ایجاد یک ایستگاه پمپاژ، یک واحد تصفیه‌خانه و یک مخزن 5 هزار مترمکعبی آب اجرا شده است.
فرماندار شهرستان خمین نیز در این خصوص گفت: آبرسانی به این شهررستان از سد کوچری هدیه دولت تدبیر و امیدبه زادگاه معمار کبیر انقلاب است و در بحرانی ترین شرایط منابع آب زیرزمینی به کمک مسئولان اجرایی آمد تا خدمات کیفی به مردم ارائه کنند.
«احمد طهرانی» افزود: سال های گذشته افت شدید و قطعی آب باعث نارضایتی شهروندان خمین شده بود اما در تابستان امسال با وجود گرمای بی سابقه و خشکی هوا مشکلی برای تامین آب شهروندان وجود نداشت.
وی ادامه داد: از همه امکانات برای سرعت بخشی به عملیات اجرایی آبرسانی به خمین بهره گرفته شد و این مهم توانست آب بهداشتی مورد نیاز را در بخش بحرانی شهرستان تامین کند.
طهرانی اظهار داشت: در این طرح بر اساس قرارداد، سرمایه گذار متعهد شده است خرید تضمینی آب در 20 سال توسط وزارت نیرو را اجرا کند و با انقضای این مدت باید این امتیاز بلاعوض به این وزارتخانه منتقل شود.
وی افزود: با توجه به محدودیت های مالی با مجوزهای قانونی صادر شده از بند الف ماده 142قانون برنامه پنجم توسعه کشور که امکان خرید محصول در بخش آب وفاضلاب را فراهم کرده است این طرح از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و انجام تاسیسات به روش B.O.T اجرا شد که الگویی کارساز بود و توانست در مدت کوتاه به ثمر بنشیند.
فرماندار خمین بیان کرد: این فرآیند برای انتقال آب از سد کوچری به شهر است که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی اجرا شده اما، برای آبرسانی به روستاهای مسیر این خط توسط دولت و با استفاده از اعتبارات دولتی اجرا می شود.
طهرانی گفت: طول خط انتقال آب به روستاها 42 کیلومتر است که با دبی 42 لیتر در ثانیه در مجموع 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تاکنون 50 میلیارد ریال از این میزان اعتبار هزینه شده است.
مدیر شرکت آب و فاضلاب خمین گفت: قبل از بهره برداری از طرح زیر بنایی خط انتقال آب از کوچری به خمین مشکل افت فشار آب به ویژه در فصل تابستان در این شهر وجود داشت و واحد های مسکونی چند طبقه و مجتمع های مسکونی در ساعات اوج مصرف معضل جدی داشتند.
«محمد رضا مشهدی» افزود: به منظور توزیع یکنواخت آب آشامیدنی در خمین با سامانه انتقال آب از کوچری، 9 کیلومتر خط انتقال با لوله گذاری و یک باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 120 لیتر در ثانیه با هزینه 16 میلیارد و 500 میلیون ریال اجرا شد.
مدیر شرکت آب و فاضلاب خمین گفت: آب مصرفی خمین 275 لیتر آب در ثانیه است که جبران و تامین کسری از چاه ها است و امسال تابستان با وجود گزارش نامطلوب منابع اب زیرزمینی این طرح آبرسانی توانست مردم را از جیره بندی نجات دهد.
مشهدی گفت: هر سال برای تامین آب آشامیدنی خمین چاه هایی حفاری می شدوسه حلقه چاه تامین آب آشامیدنی این شهر در سال های گذشته خشک و از مدار تولید خارج شد و تعداد چاه های تامین آب آشامیدنی مرکز شهرستان از 15 حلقه به 12 حلقه رسیده است.
آبرسانی به خمین از سد کوچری در راستای توسعه و محرومیت زدایی از این منطقه است که در کارنامه دولت تدبیر و امید ماندگار می شود.
در این روزها که عده ای مغرض می کوشند با سیاه نمایی موفقیت های دولت را در عرصه های مختلف سربسته نگه دارند، طرح آبرسانی از سدکوچری به خمین گواهی آشکار از خدمت صادقانه دولت است و مردم این خطه در زندگی روزمره خود تاثیرات عملی آن را درک کرده اند.
خمین با 105 هزار نفر جمعیت در نوار جنوبی استان مرکزی واقع شده است.
7277/6013/
گزارش از افسانه آروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.