یکی از دغدغه های امروز جامعه ما فراوانی روزافزون بروز آسیب های اجتماعی است که ابعاد دیگری در جنبه های روانی و فرهنگی را به خود معطوف داشته است.
امروز جوانان و دانشجویان در معرض انواع تهدیدهای اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته اند به گونه ای که این حوزه به عنوان دغدغه ای برای خانواده ها، دولت و حتی خود جوانان تبدیل شده است.
مقام معظم رهبری نیز بارها در نشست ها و رهنمودهای خود درباره گسترش ابعاد آسیب های اجتماعی به ویژه در میان جوانان توصیه های ارزشمندی داشته اند که تبعیت از این راهبردها نقشه راهی برای مقابله با تهدیدهای اجتماعی و فرهنگی است.
مقوله آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر تبدیل به موضوعی مهم در عرصه سیاست‌گذاری اجتماعی در کشور شده است، اهمیت این مسأله به اندازه‌ای بود که 2 ماده در قانون برنامه ششم توسعه به‌ شکل ویژه به آن اختصاص داده شد و متعاقب آن در لایحه بودجه 97 نیز اعتباراتی به این منظور اختصاص یافت.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه توسعه فرهنگی در امور آموزش عالی را با عملکرد نرخ آسیب‌های اجتماعی در دستورکار دارد و اعتبار در نظر گرفته‌ شده برای این برنامه حدود 10 میلیارد ریال است.
این برنامه شامل زیربرنامه‌های حمایت از توسعه فعالیت‌های قرآنی و نماز و گسترش سیره امام، حمایت از توسعه مشارکت‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، جشنواره‌ها و مناسبت‌ها است.
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشتر اعلام کرد: ۳۰ کانون کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاههای کشور تشکیل شده است.
« غلامرضا غفاری » گفته است: افزون بر چندهزار تشکل دانشجویی و کانون فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه های کشور وجود دارد و تاسیس ۳۰ کانون کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه های کشور نهایی شده است و در آینده تعداد این کانون ها افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، تبلور و ظهور مشارکت اجتماعی دانشجویان در دانشگاهها در قالب تشکل های دانشجویی و کانونهای فرهنگی و اجتماعی است که باید از این ظرفیت برای مبارزه با آسیب های اجتماعی استفاده شود.
دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به لحاظ داشتن جایگاه علمی و آموزشی می‌توانند نقش محوری در آگاهی بخشی به جامعه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی داشته باشند و از این رو سرمایه گذاری در محیط دانشگاهی عاملی بازدارنده در بروز تهدیدهای حوزه اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود.
دانشجویان از بدو ورود به محیط دانشگاه به دلیل فاصله گرفتن از خانواده‌ها، با چالش‌هایی روبه ‌رو می‌شوند، از این رو ضروری است همه دانشگاه‌ها با تدوین برنامه های مرتبط با سلامت اجتماعی در راستای پیشگیری و کاهش تهدید های اجتماعی تلاش کنند و در این زمینه نقش کانون همیاران سلامت در دانشگاه‌ها بسیار حیاتی است.
به دلیل اهمیت و نقش حیاتی دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی به عنوان یکی از مولفه های راهبردی توسعه، میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان مرکزی برگزار شد که در این میزگرد «فتح اله حقیقی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، «غلامرضا فتح آبادی» مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری، «مسعود شهرجردی» سرپرست جهاد دانشگاهی، «میلاد مشایخی» کارشناس آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی، «علی اکبر ملکی راد »رئیس دانشگاه پیام نور، «عبدالمجید یوسفی راد» مدیر روابط عمومی و «مجتبی حیدری» معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شرکت داشتند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: امروز سرعت پیشرفت و توسعه فناوری به گونه ای است که اجازه بازگشت به عقب و پیش بینی آینده را از جوامع بشری گرفته و یکی از مهمترین عوامل موفقیت جوامع ترسیم نقشه راه در حوزه های مختلف مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.
« فتح اله حقیقی » افزود: اکنون در حوزه های مختلف مسائل اجتماعی در جامعه نقشه راه تهیه و تنظیم شده است ولی در پیاده سازی این ایده ها چالش هایی وجود دارد که این چالش ها نباید از به تضعیف سرمایه های اجتماعی در محیط های علمی و فرهنگی بیانجامد.
وی، انجام فعالیت های پژوهشی را یکی از عوامل موفقیت کشورهای مختلف جهان دانست و ادامه داد: اکنون رقابت اقتصادی در دنیا بر 12 رکن استوار می باشد که یکی از مهمترین این ارکان انجام فعالیت های پژوهشی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی اکنون در زمینه انجام فعالیت های پژوهشی رتبه هفدهم دنیا و رتبه نخست را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده است.
حقیقی گفت: بقیه ارکان اقتصادی وظیفه نوآوری، فن آوری، مسائل دانش بنیان و تبدیل فعالیت های پژوهشی به ثروت را برعهده دارد و نیاز است برای افزایش درآمد زایی و اشتغال زایی در کشور به این ارکان نیز توجه ویژه صورت گیرد.
وی دانشگاه ها را ستون و محور جامعه در حوزه انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی دانست و افزود: نزدیکی هرچه بیشتر دانشگاه ها با صنعت، حضور دانشگاهیان در واحدهای تولیدی و همکاری و همراهی این 2 بخش با یکدیگر تبدیل پژوهش به ثروت و ایجاد اشتغال در جامعه را به همراه دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود مسائل اجتماعی را از جمله دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و مسئولان نظام دانست و ادامه داد: نگاه راهبردی به مسائل اجتماعی شرط مهم موفقیت جامعه در این حوزه بوده و نیاز است در این حوزه برنامه ریزی های میان مدت نیز پیش بینی شود.
حقیقی افزود: برای موفقیت در مسائل اجتماعی نیاز است در این زمینه سلایق کنار گذشته شود و مسئولان با همکاری، اتحاد، تعهد و تفاهم هرچه بیشتر با یکدیگر برای رفع مشکلات اجتماعی تلاش کنند.
وی ادامه داد: موازی کاری یکی از بزرگترین آسیب ها در زمینه فعالیت های اجتماعی بوده و برای موفقیت در این زمینه باید با برخورداری از فرماندهی و مدیریت یکسان برای رفع این مشکلات تلاش شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: پذیرش واقعیت ها کلید رفع مشکلات حوزه اجتماعی بوده و نیاز است با پذیرش این واقعیت ها راه حل مناسب برای رفع این مشکلات تعریف کرد.
حقیقی گفت: کاهش سن اعتیاد، افزایش گرایش مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی، وجود 2 میلیون و 800 هزار معتاد در کشور و نرخ افزایش زنان درگیر با مقوله اعتیاد در جامعه از جمله واقعیت های مسائل و مشکلات جامعه امروز است که باید راه حل های منطبق با واقعیت تعریف شود.
وی ادامه داد: در مسائل و مشکلات اجتماعی باید به جای جستجوی مجرم با اتحاد و همدلی زمینه پیشگیری و یا مداخله در بحران را پیش رو گذاشت و تصمیم سازان حوزه اجتماعی می بایست با تعریف کارویژه های راهبردی یاریگر جامعه باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را یکی از راهکارهای تقویت جایگاه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: نیاز است مسئولان استانی با افزایش هرچه بیشتر صبر و شکیبایی در چارچوب قانون، با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی فرصت مناسب برای ارائه نظرات و نقدهای منصفانه در اختیار دانشجویان قرار دهند.
حقیقی افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین مسائل اجتماعی همواره مورد تاکید مسئولان بوده و نزدیکی این 2 نهاد با یکدیگر برای جامعه، باید خروجی عملی داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز گفت: دانشگاه ها با افزایش دانایی نقش مهم و اساسی در توسعه و پیشرفت کشور به همراه داشته اند.
« غلامرضا فتح آبادی » افزود: نیاز است برای افزایش نقش و کارکرد دانشگاه ها در حوزه آموزش عالی کشور سیاست های روشنی در این حوزه تبیین و ارتباط بین نظام آموزشی در کشور افزایش یابد.
وی ادامه داد: شورای عالی فرهنگی در حوزه افزایش ارتباط بین نظام آموزشی کشور نقش اساسی داشته و نیاز است در این حوزه جراحی های جدیدی انجام شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: مسئول نظام آموزشی در کشورهای مختلف تنها برعهده یک نهاد است در صورتی که در کشور ما بخشی از مسئولیت نظام آموزشی برعهده آموزش و پرورش و بخشی برعهده آموزش عالی است که این مهم موجب شده این نظام پیوند مستحکمی با یکدیگر نداشته باشند.
فتح آبادی گفت: اکنون قوانین و مقررات بسیار مناسبی در عرصه علم و فن آوری در سیاست های کلی نظام وجود دارد که برای بسیاری از این سیاست ها برنامه های عملیاتی و مدون تهیه نشده است.
وی ادامه داد: در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفتمان های بسیاری وجود دارد و تا کنون نتوانسته ایم این گفتمان را در جامعه به برنامه عملیاتی تبدیل کنیم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: دانشگاه تئوری توانایی تحقق نیازهای صنعت را نداشته و نیاز است برای این مشکل راه حل مناسب توسط مسئولان اندیشیده شود.
فتح آبادی گفت: نیاز است مراکز آموزش عالی به عنوان یک دانشگاه کار آفرین وارد صحنه شوند تا بتوانند مطالبات صنعت و جامعه را برآورده کنند.
وی کاهش دانشجو را یکی مشکلات دانشگاه های کشور دانست و افزود: دانشگاه ها به دلیل وابستگی مالی به شهریه دانشجویان با کاهش تعداد این افراد از نظر مالی با مشکلاتی مواجه می کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: اکنون در بیشتر کشورهای دنیا 17 درصد تولید ناخالص به مراکز عالی و دانشگاه ها اختصاص دارد در صورتی که در کشور ما تنها سه و نیم درصد این اعتبارات به مراکز عالی تخصیص یافته است.
فتح آبادی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی دولت نیاز است برای رفع مشکلات مالی دانشگاه ها از توان بخش خصوصی و خیران در این حوزه بهره گیری شود.
وی اظهار داشت: نیاز است فضایی ایجاد شود تا خیران همانند سایر حوزه ها از جمله مدرسه سازی در حوزه انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه ها وارد شده و از توان آنان در زمینه رشد و پیشرفت این مراکز و نیز پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه بهره گیری شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی از تدوین نقشه راه مقابله با آسیب های اجتماعی در سال جاری خبر داد و افزود: در این برنامه برای مقابله با آسیب های اجتماعی نقش دانشگاه ها پر رنگتر دیده شده است.
فتح آبادی گفت: تقویت جایگاه معاونت اجتماعی در دانشگاه ها از جمله اقدام های انجام شده در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در سال جاری و نشست هایی برای شناسایی و مقابله با آسیب های اجتماعی هر سه ماه یکبار در دانشگاه ها برگزار می شود.
وی تقویت کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها را از دیگر برنامه های استان برای مقابله با آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده افزایش 20 درصدی این کرسی ها در دانشگاه ها برای نزدیکی هرچه بیشتر مسئولان و دانشجویان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون کمیته آسیب های اجتماعی بر اساس برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در دانشگاه های استان تشکیل شده است و آنگونه که باید فعال نیستند.
فتح آبادی گفت: فعال سازی هرچه بیشتر این کمیته و تدوین و تقویت نشست ها برای ارائه راهکار مقابله با آسیب های اجتماعی از مطالبات استان از دانشگاه ها است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: براساس آخرین پایش اطلس نظام آموزش عالی استان، 77 هزار دانشجو در 74 دانشگاه این استان به تحصیل اشتغال دارند.
فتح آبادی افزود: از مجموع 77 دانشگاه آموزش عالی استان 15 دانشگاه دولتی، 13 مرکز پیام نور، 19 دانشگاه علمی و کاربردی و 19 دانشگاه آزاد و 8 موسسه عالی غیرانتفاعی در گستره استان مرکزی وجود دارد.
وی اظهار کرد: جمعیت دانشجویی استان همانند سایر مراکز آموزش عالی کشور در طول پنج سال اخیردر حال کاهش است و پیش بینی شده است روند کاهش جمعیت دانشجویی در استان مرکزی نیز اتفاق افتد.
فتح آبادی تصریح کرد: در سال 84 بیش از 128 هزار دانشجو در استان مرکزی به تحصیل اشتغال داشته اند که هرسال جمعیت دانشجویی در حال کاهش است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: استان از نظر پذیرش دانشجو به سمت بومی شدن در حرکت است و 72 درصد جمعیت دانشجوی استان بومی و 28 درصد را دانشجویان غیربومی شامل می شوند.
فتح آبادی با یادآوری اینکه 71 خوابگاه دانشجویی در استان وجود دارد، افزود: پذیرش دانشجو بومی مشکلات خوابگاهی و ناهنجاری هایی را در برخی شهرستان ها به خاطر تعدد دانشجویان فراهم می کند.
وی اظهار داشت: 2 تا سه درصد جمعیت دانشجویی غیربومی استان در حال کاهش است و این مهم منجر به کاهش فشار به خوابگاه ها می شود و جمعیت دانشجویی می تواند از ظرفیت استان بهره مند شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت:44 درصد دانشجویان استان را دختران و 56 درصد دیگر را پسران شامل می شوند که 11 درصد آمار دانشجویان دختر استان کاهش یافته است.
فتح آبادی افزود: در شاخص نسبت جمعیت نیز در برابر 18 نفر جمعیت استان مرکزی یک دانشجو وجود دارد و هفت هزار و 217 هیات علمی در مراکز آموزش عالی استان به تدریس اشتغال دارند.
وی اظهار داشت: از شاخص های نظام آموزش عالی، نسبت استاد به دانشجو است که به ازای هر11 دانشجو در استان یک استاد وجود دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: فقدان شهرک دانشجویی از چالش های مهم آموزش عالی این استان است که این مهم باید با مشارکت خیران و بخش خصوصی تامین شود.
فتح آبادی افزود: پراکندگی خوابگاه های دانشجویی استان بخشی از مشکلات این حوزه است که باید سیاست گذاری مطلوب در این زمینه انجام گیرد که تحقق آن در کاهش آسیب های اجتماعی نیز اثربخش دارد.
وی اظهار داشت: در حوزه اجتماعی و فرهنگی ظرفیت های متفاوت و بالنده ای در دانشگاه های استان مرکزی وجود دارد و از توان مشاوره ای 157 مرکز مشاوره در دانشگاه های استان استفاده می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: با توجه به حرکت و سیر آسیب های اجتماعی که به سمت کانون های جمعیتی جوان از جمله دانشگاه ها حرکت کرده است باید فعالیت مراکز مشاوره که رشد هشت درصدی را در استان داشته است، توسعه پیدا کند.
فتح آبادی افزود: طبق آمار منتشره، 33 درصد از دانشجویان از زندگی راضی نیستند، 27 درصد دانشجویان با مشکلات روانشناختی مواجه اند و 27 درصد دانشجویان به آینده بدبین هستند.
وی اظهار داشت: بخشی از اختلالات روحی و روانی دانشجویان به دوران دبیرستان و مقاطع پایین تحصیلی مربوط می شود که سرریز این مشکلات به دانشگاه ها ختم شده است.
فتح آبادی تصریح کرد: دانشگاه ها باید در مراکز مشاوره با دادن روحیه امید، رضایت بخشی قشر جوان و پرداختن به انگیزه های امیدبخش بکوشند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: 75 درصد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه ها دچار آسیب روانی شده اند که آموزش و پرورش باید در این زمینه فعالیت های اثربخشی را ارایه کند.
فتح آبادی افزود: برای راهبری برنامه اجتماعی و فرهنگی پروتکل راهبردی با هفت دانشگاه استان منعقد و ماموریت این مراکز علمی با توجه به ظرفیت و توانمندی مشخص شده است و این دانشگاه ها با کار ویژه مجزا در یک موضوع تعیین شده فعالیت دارند.
وی اظهار داشت: فعالیت دانشگاه اراک در این پروتکل در حوزه مشاوره روانشناسی است و هرگونه فعالیت در این مقوله با رئیس دانشگاه اراک است که حکم آن نیز توسط استاندار مرکزی صادر شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: دانشگاه جامع علمی و کاربردی، مسئول رصد آسیب های اجتماعی استان شناخته شده است است که با سیاست های اعمال شده در این حوزه، همکاری مطلوبی در حال انجام است و جهت دادن پایان نامه های دانشجویی به سمت آسیب های اجتماعی بخشی از فعالیت این مجموعه دانشگاهی بشمار می رود.
فتح آبادی افزود: مطالعات پیرامون موضوع خانواده به عنوان بخشی از پروتکل به عهده دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گذاشته شده و در این راستا پژوهشکده خانواده نیز کلید زده شده است.
وی اظهار داشت: جهت دانشگاه ها باید به سمت رصد تحولات اجتماعی و قبول مسئولیت اجتماعی شکل گیرد و براساس این مبنا مرکز دیده بان اجتماعی در استان فعالیت خود را آغاز کرده است و با رصد تحولات اجتماعی نتایج آن را در اختیار مدیران قرار داده می شود تا بتوان پیش یابی اجتماعی لازم در برابر پیش ران اجتماعی داشته باشند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: مرکز توجه آموزش عالی در دنیا به طرف دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین است که با داشتن چهار مقیاس در جایگاه جهانی شناخته می شوند اما کشور ما در این رنکینگ ها جایگاه مطلوبی ندارد.
وی اظهار داشت: جذب دانشجوی خارجی یکی از شاخص های رنکینگ به شمار می رود شاخصه ای که مراکز آموزش عالی توفیقی دراین زمینه نداشته اند اما در سایر کشورها 21درصد پذیرفته شدگان را دانشجویان خارجی شامل می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: جذب هیات علمی بین المللی از دیگر شاخص های رنکینگ است که در دانشگاه های خارجی تا 31 درصد از دانش علمی استادان خارجی بهره گرفته می شود.
فتح آبادی افزود: منابع مالی و اتکا به اعتبارات دولتی از دیگر شاخص های به شمار می رود که در کشور ما وجود ندارد و در این مقوله استقلال مالی و حرکت به سمت منابع مالی جدید کار ویژه ای است که از آن غفلت شده است.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی نیز در این میزگرد افزود: توجه به تحقیق، پژوهش و آشنایی کودکان و نوجوانان با این مولفه های عامل اصلی تربیت نیروی انسانی خلاق، مبتکر و تحلیل گر در جامعه بوده و تربیت نیروی انسانی خلاق و مبتکر کلید توسعه و پیشرفت کشور در حوزه های مختلف علمی، اقتصادی و رفع مشکلات و معضلات اجتماعی است.
« علی اکبر ملکی راد» افزود: پرورش نیروی خلاق و پژوهشگر نیازمند برنامه ریزی بلند مدت 20 تا 30 ساله داشته و نیاز است در سنین کودکی نحوه برخورد، آموزش روحیه پژوهشگری، استقلال، مسئولیت پذیری و تعهد به کودکان به خانواده ها آموزش داده شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی افزود: همچنین نیاز است از مدیران، معلمان و کارگزارانی که آموزش های لازم را در این حوزه فراگرفته اند برای تعلیم و ترتیب دانش آموزان خلاق بهره گیری شود.
ملکی راد گفت: نا امیدی به بازار کار در جامعه امروزه از دانشگاه ها به مدارس و دانش آموزان در پایه های ابتدایی منتقل شده است و کودکان و نوجوانان در مدارس کشور امیدی به آینده شغلی خود نداشته و نیاز است برای رفع این مشکل برنامه ریزی های دقیق و صحیح از سنین پایین برای کودکی و نوجوانی انجام شود.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات در گام نخست مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی باید برنامه ریزی مناسب برای چگونگی تربیت افراد داشته باشند و هدایت تحصیلی دانش آموزان بر اساس علایق و استعدادهای آنان انجام شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی گفت: انتخاب رشته اکنون در کشور بر اساس مولفه های نظری انجام می شود و ظرفیت مغز و حاقظه دانش آموزان برای انتخاب رشته مورد سنجش قرار نگرفته است.
ملکی راد، خارج کردن دانشگاه ها از بنگاه اقتصادی را یکی از راهکارهای تربیت نیروی انسانی خلاق دانست و افزود: با تامین نیاز اقتصادی دانشگاه ها توسط دولت این مراکز می توانند به جایگاه اصلی خود بازگشته و در کنار آموزش برای مقابله با آسیب های اجتماعی به فعالیت های فرهنگی نیز توجه ویژه داشته باشند.
وی ادامه داد: ارتباط خروجی دانشگاه ها با بازار کار و انطباق ظرفیت ذهنی و فکری دانشجویان ورودی دانشگاه ها با ویژگی رشته ها از دیگر راهکارهای موفقیت مراکز عالی در جامعه است.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی، پذیرش اشتباه ها را از دیگر راهکارهای رفع مشکلات مراکز آموزش عالی دانست و گفت: دانشگاه ها اکنون در برخی حوزه های موفق عمل نکرده اند و نخستین راهکار رفع مشکلات مراکز آموزش عالی پذیرش و عدم مقاومت در برابر این اشتباه ها است.
ملکی راد خاطر نشان کرد: سنجش ظرفیت افراد با انتظاراتی که از آنان وجود دارد از دیگر راهکارهای رفع معضلات اجتماعی است.
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: اکنون به دلیل کاهش سطح علمی دانشگاه ها همه افراد با سطح علمی متفاوت می توانند در مراکز علمی کشور حضور یابند که این مهم یکی از مهمترین آسیب های این مراکز به شمار می رود.
« عبدالمجید یوسفی نکو » افزود: مقابله با آسیب های اجتماعی باید از سنین پایین تر به ویژه در مراکز آموزشی پیش از دانشگاه مورد توجه ویژه قرار گیرد و در این راستا نیز باید از برنامه های رصد اجتماعی بهره گرفت.
کارشناس آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مرکزی نیز افزود: تا کنون جامعه پذیرش مناسبی از آسیب های اجتماعی نداشته و این مهم موجب شده نتواند راهکار مناسب برای رفع آنها ارائه کند.
« میلاد مشایخی » افزود: پذیرش واقعیت های اجتماعی جامعه به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای مقابله با تهدید های فرهنگی و اجتماعی است که با درک صحیح آن می توان برنامه پیشگیرانه تدوین کرد.
وی ادامه داد: پاسخگو و حساس شدن اساتید و کارکنان به مسایل دانشجویان در این رابطه می‌تواند ضمن ایجاد پیوندهای عاطفی، از گرایش آنان به برخی آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز گفت: 150 دانشجو سال 1355 در این استان به تحصیل اشتغال داشتند که با 29 برابر شدن جمعیت دانشجویی به همین میزان، کمبودهایی در حوزه آموزشی، استاد، دانشجو جدید، پژوهش و زیربنای علمی به وجود آمد.
« مسعود شهرجردی» افزود: تمامی کمبود و نواقص تاثیرات خود را گذاشته و افزایش تعداد دانشجویان با زیرساخت ها متناسب نبست هرچند صندلی دانشجویی افزایش یافته اما اعضای هیات علمی رشد مطلوبی پیدا نکرده است.
وی اظهار داشت: گشودن راهی برای حل آسیب‌های اجتماعی در فضای دانشگاه منوط به مشارکت تشکل‌ها، نهادها، کانون‌های هنری و فرهنگی و انجمن‌های علمی است از این رو بخشی از فعالیت‌ها باید متمرکز بر جلب مشارکت‌های دانشجویان و زمینه‌ سازی برای فعالیت مؤثر آنها باشد.
شهرجردی، با یادآوری عوامل بی انگیز شدن دانشجویان، افزود: دانشگاه ها باز تولید مدرسه هستند و دانشجویان از دورنمای بازار کار گلایه دارند و جایگاه شغلی مناسبی به آنان بعد از دانش آموختگی داده نمی شود.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: دانشجویان معتقدند دیگر دانشگاه ها مکانی برای پژوهش و کارهای علمی و تحقیقاتی نیست و جوانانی که به این مراکز پا می گذارند، داشته های قبلی را تکرارمی کنند.
شهرجردی افزود: سخت گیری برخی استادان، تکراری بودن مطالب درسی و بی ارتباط بودن محتوا درسی از دیگر عوامل بی انگیزه شدن دانشجویان از تحصیل در مراکز آموزش عالی است.
وی اظهار داشت: بیکاری دانش آموختگان چالش جدی است که ایجاد فرصت شغلی برای این طیف جامعه نیازمند اراده جمعی است که ضرروی است تا طرح ملی کاروزی در دانشگاه ها با قوت ادامه پیدا کند.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: کیفیت پایین تحصیلی دانشگاهها، گسترش کمی مراکز آموزش عالی و تفاوت میان دانشگاههای مرکز استان ها با شهرستان های پیرامون از دیگر عواملی بی انگیزه دانشجویان از تحصیل است.
شهرجردی افزود: انجمن های علمی و فرهنگی در بخشی از عمر دانشگاه ها فعالیت های خوبی داشته اند اما در سال های اخیر، فعالیت این انجمن ها ضعیف شده است.
وی اظهار داشت: کرسی‌ها امکانی برای رشد عقلانیت ارتباطی و گفت‌وگوهای انتقادی و سازنده هستند از این رو باید آستانه تحمل و مدارای دانشجویان را بالا برده و در محیط دانشگاهی فضای پرامید و بانشاط ایجاد کرد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز گفت: بین سه ضلع آموزش و پرورش، آموزش عالی و بازار کار گسستگی وجود دارد که باید برای ارتباط بین این اضلاع با هدف کاهش آسیب ها تلاش شود.
« مجتبی حیدری» افزود: رتبه پذیرش استان در مراکز آموزش عالی 12 است ولی رتبه میانگین علمی کشور 9 است و رشته ریاضیات با رتبه علمی 7 نشان می دهد دانشگاه ها در ایجاد و حذف رشته ها، شرایط ورودی ها را لحاظ نمی کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: باید نگاه آموزش عالی به سمت و سوی آموزش و پرورش باشد تا شاهد جهت گیری در توسعه متوالی باشیم.
حیدری افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه سهم فنی و حرفه ای در هدایت تحصیلی 48 و 26 صدم درصد در نظر گرفته شده است در حالی که این میزان در کشور 38 درصد و در استان مرکزی 42 درصد است.
6991/1955/3075/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.