در گفت و گو با جماران؛

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان: نهال‌کاری در کانون‌‌های ریزگرد غلط است/ برای رساندن آب به نهال‌ها برنامه‌ای نبود!

سجادی مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان با انتقاد از نهال‌کاری در طرح ملی مقابله با ریزگرد در دولت سابق گفت: رویکرد‌‌ نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد کاملا درست نبوده و باید در آن اصلاحاتی انجام شود و روش‌های دیگری بکار گرفته شود.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جماران از اهواز، سید محمدتقی سجادی در پاسخ به خبرنگار جماران در خصوص عدم توجه دولت به طرح نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد و بروز مجدد گردوغبار اظهار کرد: در مطالعات طرح نهال‌کاری برخی اشکالات وجود دارد. کانون‌های ریزگرد جنگل نبوده‌اند که کشت نهال در آن انجام شود، بلکه مرتع بوده‌اند که مورد تخریب قرار گرفته‌اند، پس باید احیای مرتع مورد توجه قرار می‌گرفت. این رویکرد غلط است.

وی افزود: در این طرح برای تامین آب نهال‌ها تدبیری اندیشه نشده است به طوری که اکنون ما برای آبیاری نهال‌های کشت شده با مشکل مواجه هستیم.این طرح بر این مبنا مطرح شد که در خوزستان آب کافی وجود دارد، پس امکان نهال‌کاری وجود دارد اما برای رساندن آب به این نهال‌ها برنامه‌ای نبود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر کانال آب موسوم به پورشریفی که تامین آب نهال‌های کانون‌های ریزگرد را برعهده دارد، خشک است و هیچ آبی در آن جریان ندارد.

سجادی با اشاره به این‌که عدم تامین آب و اعتبارات اصلی‌ترین مشکل طرح نهال‌کاری جهت مبارزه با گردوخاک در خوزستان است، گفت: اضافه‌بر مشکل نبود آب، مشکل نبود اعتبارات هم وجود دارد. تمام اعتبارات این طرح تامین نشده است و البته این طرح یکی از طرح‌های پر هزینه هم بوده است.

وی عنوان کرد: شاید گفته شود که نهال‌کاری در برخی نقاط خوزستان از جمله گمبوعه و خسرج موفق‌آمیز بوده است که از دهه چهل شمسی تاکنون موجود است اما در آن نقاط نوع زمین ماسه‌ای است و خاک مرطوب است اما در کانون‌های ریزگرد‌ کنونی خاک‌ شور است. 

 

طرح نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد باید اصلاح شود

 

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان تصریح کرد: ما معتقدیم که طرح نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد باید اصلاح شود. می‌توان از روش‌های غیر بیولوژی برای کنترل کانون‌ها هم استفاده کرد و روش‌های غیر متکی به آب هم بکار گرفته شود.

سجادی ادامه داد: در برخی کشورهای سرمایه‌گذاری‌ها در کانون‌های ریزگرد انجام می‌شود. نصب پنل‌های خورشیدی و یا احداث پالایشگاه‌ هم می‌تواند در کانون‌های ریزگرد صورت گیرد و در این خصوصات پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم و البته هنوز با آن موافقت نشده است.

 

کاشت نهال را به حداقل رسانده‌ایم

رویکرد کنونی حفظ نهال‌های موجود است

 

وی خاطر نشان کرد: رویکرد کنونی حفظ نهال‌های موجود است و کاشت نهال را به حداقل رسانده‌ایم و در دو سال گذشته کمتر از ۷۰۰ هکتار نهال‌کاری کرده‌ایم. در حال حاضر طرح کشت نهال در کانون‌های ریزگرد به صورت کامل متوقف نشده است، اما کم شده است به نحوی که از کشت تعداد۲۰۰ نهال در هر هکتار به ۵۰ نهال در هر هکتار کاهش پیدا کرده‌ است.

دیدگاه تان را بنویسید