شفاف: سعید ابوطالب نماینده مجلس هفتم در گفت و گو با خبرنگار شفاف در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر اینکه مجلس در راس امور نیست گفت :این موضوع را از چند زاویه می توان بررسی و تحلیل کرد که چه اتفاقاتی در کشور افتاده که آقای احمدی نژاد فرمایشات امام راحل(ر،ه) را نقض می کنند .

وی ادامه داد : البته این مسائل نیازمند یک نگاه موشکافانه است و با توجه به عملکرد دولت نهم و دهم و سیر تحولاتی که در این سالها داشته اند باید دید که این اظهارات را می توان هچون گذشته پای یک اشتباه لفظی آقای احمدی نژاد بدانیم چرا که در دولت نهم و دهم بارها این اتفاق پیش آمد که برخی از دولتی ها اظهار نظر هایی داشتند و بعد نقض میکردند ویا اعلام می کردند که برداشت دیگران از سخنان ما اشتباه بوده و از این منظر بهتر است منتظر بمانیم تا این حرفها را تصحیح کنند.

نمایند سابق مجلس با تاکید بر اینکه نظام سیاسی کشور هیچگاه پارلمانی نبوده خاطر نشان کرد :از نگاه آکادمیک اینکه آقای احمدی نژاد مطرح می کنند که مجلس زمانی در راس امور بود که نظام سیاسی کشور پارلمانی بوده باید گفت که نظام سیاسی ما هیچ وقت پارلمانی نبوده است.

ابوطالب با بیان اینکه اصطلاح نظام سیاسی پارلمانی مختص نظام های سیاسی دموکراسی غربی است یاد آور شد : باید به نظام های سیاسی دنیا از نظر علمی نگاهی داشته باشیم و ببینیم این اظهارات چه معنایی دارد.اصطلاح نظام سیاسی پارلمانی ،اصطلاحی است که در نظام های سیاسی دموکراسی غربی استفاده می شود و نظام های سیاسی غربی تقسیم بندی هایی دارد نظام سیاسی پارلمانی مانند ایتالیا و آلمان، ریاستی مانند ایالات متحده آمریکا و برخی کشور های آمریکا جنوبی و نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی مانند فرانسه است.

وی تصریح کرد : احمدی نژاد اعلام می کند که مجلس موقعی در راس امور بوده که نظام سیاسی پارلمانی بوده در صورتی که نظام سیاسی ما هیج کدام از نظام های سیاسی غربی نبوده و نیست.

ابوطالب در ادامه تاکید کرد : نظام سیاسی حاکم تنها مختص کشور ما است که مبتنی بر نظریه مترقی ولایت فقیه است و ممکن است در لفظ شباهتی با نظام های سیاسی دموکراسی غربی داشته باشد اما در عمل اینطور نیست.

ابوطالب اظهار داشت :شاید منظور احمدی نژاد از اینکه نظام ما پارلمانی نیست این باشد که ریاستی است همچون نظام جاری در آمریکا که رییس جمهور در راس امور است و رییس تمام نهادها را خود انتخاب می کند و شان رییس سنا و کنگره در مشورت پایین آمده است.

وی افزود : در آمریکا که نظام سیاسی ریاستی حاکم است رییس جمهور آمریکا فرمانده کل قوا است دستور جنگ و صلح را شخصا صادر می کند،قانون را خود اجرا می کند وخود بر اجرای آن نظارت می کند و حتی وزرا نیز شان مشورتی با رییس جمهور دارند و تنها به رییس جمهور پاسخگو هستند.نه کنگره و نه سنا .

نماینده سابق مجلس تمایل دولت را به نظام سیاسی ریاستی دانست و تصریح کرد : شاید احمدی نژاد مایل باشند نظام سیاسی ریاستی در کشور وجود داشته باشد و مورد سوال ، استیضاح و پاسخگویی به مجلس قرار نگیرد و شواهدی وجود دارد که ایشان به این موضوع تمایل دارند و خاطره آقای توکلی از رییس جمهور مبنی بر اینکه رییس جمهور گفتند چه می شد ما به جای دو قوه فقط یک قوه داشتیم گواه بر این موضوع است.

ابوطالب به مشاوران احمدی نژاد پیشنهاد کرد که بار دیگر قانون اساسی را برای او بخوانند و ادامه داد:در نظام های سیاسی غربی حزب پیروز پارلمان را در اختیار می گیرد و پارلمان شکل گرفته از حزب برنده هیچ گاه قوه مجریه را مورد سوال قرار نمی دهد اما در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر خواسته از قانون اساسی و نظرات حضرت امام(ر،ه) است در کنار رکن ولایت فقیه که رهبری دینی را بر عهده دارد رکن سیاسی دیگری قدرت دارد و آن رکن مجلس است.

وی با بیان اینکه مجلس برخواسته از رای مردم جولان گاه بی قانونی نیست یاد آور شد : در نظام سیاسی کشور اختیاراتی به مجلس داده شده که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است.مجلس شورای اسلامی به وزرا رای اعتماد می دهد در مسایل کشور مداخله میکند و می تواند از ابزار هایی همچون سوال استیضاح ،تحقیق و تفحص استفاده کند و این قدرت در هیچ یک از نظام های سیاسی دنیا به چشم نمی خورد.

ابوطالب اظهار داشت : از اظهارات آقای احمدی نژاد تعجب می کنم که نشان می دهد مشاوران وی در حوزه جامعه شناسی سیاسی و امور مربوط به سیاست مشاوره های مناسبی ندادند و امیدوارم منظور احمدی نژاد این نباشد که برای شان وجایگاه مجلس ارزشی قائل نیستند و اگر اینچنین باشد جای تاسف دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.