منبع : خانه ملت

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تغییر ناپذیر دانستن سخنان امام راحل در ارتباط با قوای سه گانه و به خصوص مجلس، تاکید کرد: اگر امام راحل(ره)، مجلس را در راس امور می دانستند به این دلیل است که مجلس عصاره ملت بوده و نمایندگان همه اقشار و گروه ها از هر سلیقه سیاسی در آن حضور دارند.

"جوادآرین‌منش" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه "مجلس در راس امور است متعلق به گذشته است"، گفت: به نظر می رسد که حدود و ثغور اختیارات قوای سه گانه را قانون اساسی دقیقا مشخص کرده و مفسر آن نیز شورای محترم نگهبان است.

نماینده مشهد و کلات با بیان اینکه با طرح این گونه موضوعات، بوی تفرقه و اختلاف میان قوای سه گانه به مشام می رسد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، طرح این گونه موارد، دقیقا مخالف فرمایشات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و فاقد روح وحدت و همکاری و تعامل میان قوای سه گانه است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، ادامه داد: من معتقدم روسای قوای سه گانه باید در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه ایجاد وحدت در جامعه برای دیگران نقش الگویی داشته و از مطرح کردن هر سخنی که اختلاف و تفرقه را در کشور القاء می کند و یا خدای نخواسته استنباط قدرت طلبی و تمامیت خواهی از آن به مشام می رسد، پرهیز کنند.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، خاطرنشان کرد: معظم‌له در این دیدار به نکات مهمی اشاره کردند که از جمله این سخنان ضرورت وحدت به صورت عملی در جامعه بود.

آرین منش تصریح کرد: با توجه به سخنان رهبری، قوای سه گانه باید عوامل و مولفه‌های وحدت را شناسایی و ابزارهای ایجاد آن را فراهم سازند، تا مردم شاهد تجسم و نمایش عملی وحدت در جامعه باشند.

نماینده مشهد با مغایر خواندن سخنان اخیر رئیس جمهور درباره جایگاه مجلس شورای اسلامی با رهمنودهای وحدت بخش مقام معظم رهبری، گفت: این سخنان به وحدت در جامعه آسیب می زند.

آرین منش در ادامه با اشاره به سخنان رهبر کبیر انقلاب درباره اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: سخنان امام (ره) در ارتباط با قوای سه گانه و جایگاه مجلس تغییر ناپذیر است و بنابراین اگر امام راحل "مجلس را در راس امور" می دانستند به این دلیل است که مجلس عصاره ملت بوده و نمایندگان همه اقشار، گروه ها و اقلیت های دینی از کلیه سلایق سیاسی در آن حضور دارند.

وی تاکید کرد: بر این اساس، مجلس برای همیشه عصاره فضائل ملت بوده و در راس امور خواهد بود.

عضو شاخص حزب موتلفه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بطور کلی در نظام های دمکراسی و مردم سالاری به مفهوم واقعی کلمه، مجلس نماینده ملت و در راس همه امور خواهد بود.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اخیر درگفت وگو با روزنامه ایران با اشاره به بحث استقلال قوا از یکدیگر، گفته است: بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها یک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند.

ضمن این‌که در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست جمهوری. رئیس جمهوری علاوه بر این‌که رئیس جمهور هست، رئیس دولت هم هست. رئیس جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است، رئیس جمهور مجری قانون اساسی هم هست، این دیگر به استقلال قوا ربطی ندارد. مردم رأی مستقیم می‌دهند، رئیس‌جمهور که انتخاب می‌شود، رئیس دولت است، رئیس قوه مجریه است، این یک قوه مستقل است. علاوه بر این‌ها رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی هم است، مسئول امور اداری، برنامه، بودجه و استخدامی کشور شخص رئیس جمهور است. یعنی سایر قوا هم اگر بخواهند کار برنامه، بودجه، استخدامی و اداری داشته باشند مسئولش رئیس‌جمهور است. معنای این موضوع، دخالت در قوا و نقض استقلال قوا نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.