به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بهشهر؛ سیاوش رضوانی در نشست هیات عالی رتبه تجاری و اقتصادی روسی از استان ولگاگراد در بندر امیرآباد، اظهار کرد: امیرآباد با اراضی ۱۰۶۰ هکتار به عنوان بزرگترین بندر شمال ایران پایلوت غلات شمال کشور می باشد.

وی با بیان اینکه بندرامیرآباد ، تنها بندر دارای اسکله رو رو کشور است افزود: این بندرداری۱۵پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷,۵ میلیون تن در سال بوده و تا سال ۲۰۳۰ این ظرفیت به ۱۸ میلیون تن خواهد رسید.

رضوانی با بیان اینکه ظرفیت ۴۵۰۰ تنی سورتینگ برای مرکبات از دیگر امکانات بندر امیرآباد است، خاطرنشان کرد: ظرفیت سیلوهای نگهداری غلات از ۲۰۵ هزار تن در آینده نزدیک به ۴۲۰ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئول با اشاره به ظرفیت مخازن روغن خوراکی ۱۵ هزار تنی در بندر امیرآباد، اظهار کرد: این ظرفیت تا ۲۵ هزار تن قابلیت توسعه دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع بندر آغاز و عملیاتی شده است، گفت: نیروگاه برق،انبارها، کارخانه تولید میله‌گرد و کلاف فلزی، مخازن روغن خوراکی و کارخانه گچ صادراتی از پروژه‌های بخش خصوصی در حال بهره‌برداری در بندر امیرآباد است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در پایان سخنان خود ، چوب و ذرت و جو را از کالاهایی نام برد که از ولگاگراد به بندرامیرآباد وارد می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: امیدواریم فصل نوین از مبادلات تجاری، اقتصادی، گردشگری و علمی بین مازندران و ولگاگراد آغاز شود.

حسن خیریان‌پور در نشست هیات عالی رتبه تجاری و اقتصادی روسی از استان ولگاگراد در بندر امیرآباد، با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالایی در زمینه‌های مختلف در وولگاگراد وجود دارد که می‌تواند کالاهای دو استان و سایر استان های کشور را از مازندران ترانزیت کرد گفت: در راستای عمق بخشی به این مناسبات، بندر امیرآباد می‌تواند کانون مهم برای شروع و تعمیق این مناسبات باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سال گذشته نمایشگاه ظرفیت‌های مازندران در وولگاگراد برگزار شد و سفری که هیات تجاری و اقتصادی چندی پیش از ولگاگراد به مازندران آمد، زمینه‌های گسترش مناسبات را بیش از پیش مهیا کرد.

وی با بیان اینکه به شکل قطعی و کامل برای گسترش همکاری علمی، تجاری و گردشگری با استان وولگاگراد روسیه آمادگی داریم، گفت: امیدواریم این تفاهمنامه منجر به انعقاد قرارداد بین فعالان بخش خصوصی شود.

استاندار وولگاگراد روسیه گفت: برای ما همکاری سودمند متقابل مورد تاکید است.

بوچاروف در نشست هیات اقتصادی روسی از استان وولگاگراد در بندر امیرآباد، اظهار کرد: امروز هیات خیلی معتبر را به مازندران آوردیم، بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی ترکیب این هیات تجاری و اقتصادی را تشکیل می‌دهند و سفیر روسیه در ایران و رئیس امور بین‌الملل دومای روسیه هم این هیأت را همراهی می‌کنند که نشان از تمایل و قصد جدی ولگاگراد جهت تقویت همکاری می باشد.

استاندار ولگاگراد روسیه با اشاره به حضور نمایندگان بزرگترین شرکت‌های وارد کننده غلات در این جلسه، گفت: ولگاگراد، مازندران را به عنوان شریک برای همکاری آینده تلقی می‌کند و مرکز این همکاری می‌تواند در بندر امیرآباد باشد که به توسعه زمینه‌های مختلف کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های موجود مطلع هستیم و به روابط همکاری بخش خصوصی و دولتی نیاز داریم، تصریح کرد: با توجه به اینکه ورود محصولات ولگاگراد در امیرآباد ۷ درصد است این رقم می‌تواند به سه برابر افزایش یابد.

بوچاروف با اشاره به اینکه سال قبل حجم صادرات مستقیم ما به بندر امیرآباد یک میلیون تن بود و حدود سه میلیون تن وارد دیگر بنادر ایران شد، ادامه داد: ارزیابی ما برای توان صادرات ۲.۵ میلیون تن است که بیشتر از گروه غلات خوراکی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی وولگاگراد می‌توانیم مرکز ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی باشیم، همکاری در بخش غلات برای ما بسیار مهم است و علاقه‌مند هستیم محصولات ما مستقیم از وولگاگراد به دیگر نقاط صادرات شود.

بوچاروف همچنین اظهار کرد: آمادگی داریم سرمایه‌گذاری در بنادر ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم و برای اجرایی شدن آن تصمیمات استانداران دو استان مورد نظر است.

این مسئول هیات عالی رتبه تجاری و اقتصادی روسی با بیان اینکه از بزرگترین تولیدکنندگان روغن آفتابگردان و خردل هستیم، افزود: ولگاگراد در زمینه تولید گوشت گوسفند از آمادگی لازم برخوردار می باشد و در آینده نزدیک مجموعه بزرگ فرآوری ذرت در ولگاگراد آغاز به کار خواهد کرد.

شایان ذکر است در این بازدید استاندار ولگاگراد در صدر هیاتی ۳۹ نفره متشکل از تعدادی از نمایندگان مجلس دومای روسیه ، معاونین استاندار و بازرگانان و تجار بخش خصوصی این استان از بندرامیرآباد بازدید کردند.

 

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 995585
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.