به گزارش خبرنگار ایرنا، وجود ظرفیت بی بدیل حمل و نقل آبی در کنار بنادر و مناطق ویژه اقتصادی مانند بندرامیرآباد در شرق مازندران از یک سو و تنوع محصولات کشاورزی دو طرف که می تواند به نحو مطلوبی به نیازهای دو طرف در شرایط مختلف پاسخ دهد، این امیدواری را ایجاد کرده است تا مازندران و ولگاگراد گسترش روابط را با این بخش کلید بزنند.
استاندار ولگاگراد که در راس هیات 40 نفره امروز سه شنبه به مازندران سفر کرد در بازدید از بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: ما مازندران را به عنوان همکار و شریک همکاری در آینده قلمداد می کنیم و خواستار توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آن هستیم.
' اندری ایوانوویچ بوچاروف ' در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ورود هیات تجاری و اقتصادی ولگاگراد روسیه به مازندران و سفر یک روزه ما در این استان بیانگر توسعه همکاری و تقویت این روابط با مازندران و ایران است که در قالب تفاهم نامه ای به امضا می رسد.
وی اظهار داشت: زمینه های همکاری در بخش صنایع تبدیلی و فروش محصولات مختلف از سوی استان ولگاگراد با مازندران وجود دارد و امیدواریم این همکاری ها در قالب یادداشت تفاهم دوطرفه از استحکام بیشتری برخوردار شود.
بوچاروف گفت: ولگاگراد بزرگترین تولید کننده روغن آفتابگردان و روغن خردل است و در زمینه های مختلف کشاورزی، دامی نیازمند توسعه روابط همکاری بخش خصوصی و دولتی است.
وی افزود: هم اکنون براساس آماری که ما در اختیار داریم، هفت درصد از کالاهای ولگاگراد به بندرامیرآباد در مازندران صادر می شود و می توان با توسعه همکاری آن را به دو تا سه برابر افزایش داد.
استاندار ولگاگراد گفت: ارزیابی ما برای صادرات تا دو و نیم میلیون تن است که بیشتر در بخش غلات خوراکی و خوراک دام است و با توجه به لجستیک های موجود در بندر ولگاگراد، می توان مرکز نگهداری در بخش کشاورزی باشیم و صادرات را به چندبرابر ظرفیت صادراتی افزایش دهیم.
وی افزود: آماده همکاری با مازندران در بخش صادرات غلات و خوراک دام هستیم و در زمینه تولید گوشت گوسفند هم آمادگی همکاری داریم.
او ادامه داد: در آینده نزدیک مجموعه فرآوری ذرت در ولگاگراد افتتاح می شود که صد درصد صادراتی است و سپس آمادگی داریم تا پیشنهادات مربوطه را به ایران ارائه دهیم و در صادرات ذرت آمادگی خود را اعلام کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران هم گفت: مازندران ظرفیت های مناسبی در صادرات غلات و مرکبات به روسیه دارد و از این ظرفیت های برای توسعه صادرات و رونق اقتصادی استفاده می شود.
حسن خیریانپور افزود: فصل جدید و نوینی از گسترش مبادلات تجاری و گردشگری بین دو استان مازندران و ولگاگراد در حال شکل گیری است و در آینده شاهد توسعه این مبادلات تجاری و اقتصادی در دو استان خواهیم بود.
وی ادامه داد: زمینه های مناسبی از سوی مسئولان و تجار ولگاگراد روسیه برای مبادلات اقتصادی و صادراتی با استان مازندران وجود دارد و با توجه به ظرفیت های مناسب غلات و مرکبات در استان مازندران می توان از این سفر برای گسترش روابط اقتصادی بیشتر بهره مند شد.
خیریانپور گفت: ظرفیت مناسب تولید در مازندران وجود دارد و با توجه به ظرفیت های بالای 6 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی، برنامه ریزی برای صادر محور کردن تولیدات در استان انجام و در دست اقدام است.
معاون استاندار مازندران با اعلام اینکه علاقه مندی برای حضور در بازار ولگاگراد روسیه در مازندران وجود دارد، افزود: حضور بخش خصوصی در این زمینه باید جدی تر باشد و اتاق بازرگانی مازندران نیز باید حضور فعال و مثمر داشته باشد.
وی گفت: بندرامیرآباد با توجه به نقش مهمی که در ترانزیت و صادرات کالا دارد می تواند کانون مهم مناسبت های اقتصادی بین ولگاگراد روسیه و مازندران باشد.
خیریان پور افزود: ما آمادگی داریم به صورت قطعی و کامل برای گسترش همکاری علمی، تجاری و اقتصادی با ولگاگراد روسیه وارد شویم تا حاصل این فعالیت ها منجر به انعقاد قرارداد بین فعالان اقتصادی دو استان شود.
مدیر بندرامیرآباد هم با بیان اینکه اکنون حدود 25 درصد از فعالیت های این بندر به صورت هوشمند انجام می شود، گفت: تلاش می شود تا تمام فعالیت های بندر امیرآباد که از بنادر نسل نو محسوب می شود به سمت هوشمند سازی پیش برود.
سیاوش رضوانی افزود: هم اکنون بندرامیرآباد با دارا بودن 15 پست اسکله ، 7.5 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد که تا سال 2030 این ظرفیت به 18 میلیون تن می رسید.
هیات اقتصادی ولگاگراد روسیه صبح امروز به مازندران سفر کرد.
دیدار و تبادل نظر با تجار و بازرگانان و مدیران اقتصادی مازندران، دیدار با استاندار مازندران، بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، امضای تفاهمنامه همکاری میان مازندران و ولگاگراد از جمله برنامه های این سفر یک روزه اعلام شده است.
این دومین هیات از ولگاگراد روسیه است که در سال جاری به مازندران سفر می کند.
هیات اول به سرپرستی یکی از معاونان استاندار این منطقه اردیبهشت ماه امسال به مازندران سفر کرده بود تا مقدمات سفر استاندار و امضای یاداشت تفاهم همکاری را فراهم کند.
یک هیات بلندپایه ولگاگرادی هم سال 95 به مازندران سفر کرده بود.
مازندران نیز علاوه بر اعزام نمایندگانی به ولگاگراد در دو سال گذشته، تابستان سال پیش نمایشگاه توانمندی های اقتصادی را در قالب بیش از 40 غرفه واحد تولیدی و صنعتی در آن منطقه برپا کرده بود.
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.