مصوبه احداث شهرک جمع آوری و بازیافت ضایعات در جویبار مربوط به سال 87 و از مصوبات هیات دولت وقت بوده است .
شهرستان جویبار کانون جمع آوری انواع وسایل و لوازم ضایعاتی از استان مازندران و استان های همجوار است و بر اساس آمارها حدود 200 واحد ضایعاتی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد تنها 70 واحد ضایعاتی از سوی اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان مجوز فعالیت دارند .
واحدهای ضایعاتی در شهرستان جویبار که سابقه فعالیت برخی از آنان به 70 سال پیش باز می گردد ، به دلیل ساماندهی نشدن مشکلاتی از قبیل زیست محیطی و بهداشتی را برای شهروندان به ارمغان آورده است .
** مشخص نشدن زمین ، مهم ترین مشکل
فرماندار شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص ساماندهی واحدهای ضایعاتی ، افزود : تفاهم نامه ای با شرکت شهرک های صنعتی منعقد شده و تنها زمینی که توسط شهرداری برای اجرای این طرح معرفی شد در محور جویبار به سیمرغ بوده که به دلیل وجود چند واحد مرغداری در نزدیکی این زمین عملیات اجرایی ساخت و ساز این طرح متوقف شد.
رجبعلی وهابی مصوبه احداث شهرک جمع آوری و بازیافت را مربوط به سال 87 دانست و گفت : متاسفانه این طرح که از مصوبات هیات دولت وقت بوده ، به سرانجامی نرسیده است .
فرماندار جویبار با اعلام اینکه مجددا در سال 92 اجرای شهرک جمع آوری و بازیافت در شهرک صنعتی آغاز شد ، ادامه داد: چند جلسه برگزار شده اما در این مکان نیز بعد از چند سال اقدام خاصی صورت نگرفت و تاکنون کل پیگیری ها در حد گفتمان بوده و مشکل زمین برای اجرای این طرح همچنان پابرجا است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی شهرستان جویبار در خصوص استقرار واحدها در شهرک صنعتی ، گفت : طی مذاکرات انجام شده بنا بود تا زمینی به مساحت 10 هکتار در ضلع جنوب غربی شهرک برای این واحدها در نظر گرفته شود اما چون این زمین چسبیده به شهر کوهیخیل بود از لحاظ زیست محیطی با مخالفت مردم مواجه شد .
محسن ولی پور با بیان اینکه پیگیر زمین دیگر برای مستقر شدن واحدهای ضایعاتی هستیم ، افزود : البته زمین باید از واحدهای مسکونی دور باشد که به نظرم این طرح و مشخص شدن زمین 2 سال زمان خواهد برد.
** تبعات زیست محیطی و بهداشتی واحدهای ضایعاتی
رئیس اتحادیه مصالح و لوازم ساختمانی شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص تبعات ساماندهی نشدن واحدهای ضایعاتی ، افزود : ساماندهی نشدن واحدهای ضایعاتی تبعات زیادی همچون زیست محیطی ، بهداشتی و امنیتی را به همراه دارد که متاسفانه طی سال ها مطرح است اما تاکنون راه حلی پیدا نشده است .
علی اکبر فقیه با بیان اینکه احداث شهرک برای ساماندهی و فعالیت این افراد مناسب است ، گفت : البته این امر نیازمند همتی بلند از سوی مسئولین ذی ربط است تا نسبت به این معضل چندین ساله اقدام شود.
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان جویبار هم احداث شهرک برای فعالیت این واحدها را مناسب دانست و گفت : احداث شهرک باعث می شود تا واحدهای ضایعاتی با مستقر شدن در یک مکان به فعالیت خود ادامه دهند اما متاسفانه به دلیل نداشتن مکانی ثابت به اکثر آنان مجوز داده نمی شود.
بهرام عبدالله پور با بیان اینکه این امر نیازمند همتی بلند از سوی مسئولین ذی ربط است ، افزود: مسئولین با ساماندهی این افراد می توانند به ایجاد اشتغال زایی بالا و بازیافت کمک کنند که این مسائل نیز گردش مالی خوبی را به همراه دارد .
وی در خصوص وضعیت واحدهای ضایعاتی ، افزود : واحدهای ضایعاتی در این شهرستان به دلیل به حد نصاب نرسیدن ، هم اکنون زیر نظر اتحادیه مصالح و لوازم ساختمانی قرار گرفته است .
در شهرستان جویبار 11 اتحادیه فعال وجود دارد.
عبدالله پور با اشاره به اینکه از سال 86 نسبت به پروانه دار کردن واحدهای ضایعاتی اقدام کرده ایم ، گفت : طی اخطاریه ها ، از 200 واحد ضایعاتی در این شهرستان تاکنون 70 واحد مجوز فعالیت خود را دریافت کرده اند.
وی دلیل مجوز دار نشدن برخی از واحدهای ضایعاتی در این شهرستان را فعالیت در منازل و زیرزمین خانه ها اعلام کرد.
** ساماندهی واحدهای ضایعاتی به مشکل زیست محیطی کمک می کند
رئیس محیط زیست شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : توسط این اداره حدود یک ماه پیش طرح پایش واحدهای ضایعاتی آغاز شده است و یکماه زمان خواهد برد تا بتوانیم نظریه کارشناسی بابت این واحدها را اعلام کنیم .
ناصر کیایی با بیان اینکه زمانی که این واحدها مجوز ندارند باید توسط اداره صنعت ، معدن و تجارت پلمپ شوند ، گفت : واحدهای ضایعاتی در شهرستان جویبار باید ساماندهی شوند و نباید به این حالت رها شوند.
وی با اعلام اینکه استقرار واحدهای ضایعاتی در یک مکان ایده مناسبی است ، گفت : البته پیدا کردن زمین با مساحت بالا زمان زیادی را می طلبد زیرا تعداد واحدهای ضایعاتی در این شهرستان 200 واحد است .
رئیس اداره شبکه بهداشت شهرستان جویبار هم در خصوص وضعیت واحدهای ضایعاتی در این شهرستان ، افزود : توسط همکاران اداره بهداشت بازدید های فراوانی از این واحدها انجام شده که باید بگویم رضایت بخش نبوده است .
مهدی فکوری با اعلام اینکه واحدهایی که در حالت بحرانی هستند باید توسط مراجع قضایی پلمپ شوند ، گفت : واحدهای غیر بحرانی باید نسبت به رفع مشکلاتشان اقدام کنند.
** مهم ترین مشکل واحدهای ضایعاتی ، نبود صنایع تبدیلی
بخشدار مرکزی شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهم ترین مشکل واحدهای ضایعاتی را نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان اعلام کرد و گفت : نبود صنایع تبدیلی تنها حجم زباله جویبار را افزایش داده ، درحالی که با ایجاد صنایع تبدیلی حجم زباله در این شهرستان بسیار ناچیز خواهد شد .
محمد مدانلو بازیافت مواد ضایعاتی در این شهرستان را به صورت سنتی اعلام کرد و گفت : برغم گردش مالی خوب در این صنعت ، اما تاکنون ساماندهی مناسبی در این حوزه انجام نشده است .
یکی از صاحبان واحد ضایعاتی شهرستان جویبار که به مدت چهار سال پروانه کسب خود را دریافت کرده است ، گفت : همیشه با محیط زیست و شهرداری مشکل داریم ، مقصر واحدهای ضایعاتی مشکل زیست محیطی نیستند ، بلکه نبود صنایع تبدیلی است که دفع مواد زاید را برای این واحدها به یک مشکل بزرگ تبدیل کرده است .
محمد رضا زاهدی با اعلام اینکه سالها از فعالیت این واحدها میگذرد ولی هنوز صنف مستقلی ندارند ؛ افزود: هزاران نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند ولی متاسفانه هنوز ساماندهی خاصی انجام نشده است .
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.