به گزارش خبرنگار ایرنا ، روستای دیندارلو از توابع بخش ششده و قره‌ بلاغ شهرستان فسا دراستان فارس است و بیش از 500 خانوار و یک هزار و 800 نفر جمعیت دارد، ایجاد حفره ای به طول بیش از 200 متر وعمق 3 متر دراطراف این روستا،‌آن را در محاصره رانش زمین و فرونشست قرار داده است.
این حفره از طرف کوه های اطراف شروع شده و به سمت روستا در حال حرکت است و به داخل روستا و خانه های اهالی رسیده و موجب ترس و وحشت مردم شده است.
سلیمان کرمی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان فسا با بیان اینکه جابه جایی اماکن آسیب دیده که 47 خانه آسیب دیده است دراولویت قرار دارد گفت : برای اسکان دائم ساکنان این واحد های آسیب دیده زمینی در مجاورت روستای دیندارلو در نظر گرفته شده و همه مطالعات زمین شناسی و موافقت اولیه دستگاه های مسئول برای جابه جایی این اماکن مسکونی لحاظ شده است.
فرماندار شهرستان فسا در مصاحبه با ایرنا ادامه سکونت دراین واحد های مسکونی را غیر ممکن دانست و گفت: شکاف های ایجاد شده در سقف و بدنه این واحد های مسکونی به حدی است که آرامش و ایمنی را از ساکنان ربوده است و آنها را در معرض ترس و دلهره قرار داده است.
وی خواستار شتاب بخشی به اجرای طرح انتقال این واحدهای مسکونی از سوی دستگاه های مسئول شد و گفت: هماهنگی های لازم با مرکزاستان و سازمان های مسئول به عمل آمده و مردم این واحد ها هم راغب به انتقال و جابه جایی هستند، زمین مجاور روستا تا 10 برابر جمعیتی که قرار است آن ساکن شوند قابلیت پذیرش جمعیت روستایی دارد.
فرماندار ویژه شهرستان فسا اضافه کرد : طرح هایی نیز برای جابه جایی کامل روستا ارائه شده که جمعیت روستایی را به شهر قره بلاغ یا به مکانی دیگر منتقل کنند اما با مخالفت اهالی مواجه ش.
کرمی ادامه داد:‌این روستا سابقه چندین صد ساله دارد و مردم تعلق خاطر به محل زندگی خود دارند از این رو انتقال کامل روستا فعلا در برنامه نیست اما طرح های توسعه روستایی در زمین جدید و محل انتقال انجام می شود.
وی مشکلات مالکیت اراضی مجاور را یکی از چالش های اصلی برای انتقال واحد های مسکونی آسیب دیده این روستا عنوان کرد و گفت: بخشی از این اراضی مالکیت فردی دارد بخشی منابع ملی است از این رو حل و فصل مسائل معارضین نیاز به زمان و پیگیری دارد.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان فسا با بیان اینکه در مجاورت شکاف ایجاد شده در روستا اجازه ساخت و ساز داده نخواهد شد گفت : تا کنون در بافت روستا هم اجازه ادامه ساخت و ساز داده نشده ، این موارد برای رعایت ایمنی بیشتر است و احتمال آنکه ترک های زمین و فرونشست به سایر مناطق روستا هم توسعه یابد وجود دارد.
کرمی اضافه کرد: مسیر واحد های آسیب دیده از فرونشست در یک خط مستقیم قرار دارد و متاسفانه ساکنان اماکن مسکونی دراین مسیر وضعیت مناسبی ندارند و زندگی ایمن را نمی توان برای آنها پیش بینی کرد از این رو ما هر چه زودتر بر جابه جایی این واحد های آسیب دیده اصرار داریم.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان فسا با بیان اینکه 100 میلیون تومان اعتبار اولیه برای این جابه جایی اختصاص یافته است گفت: امید است با انتقال این واحدها زمینه توسعه روستایی در محل جدید و انتقال افراد بیشتری به محل جدید فراهم شود.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا نیز به ایرنا گفت : حدود 150 واحد مسکونی در مسیر رانش و فرونشست زمین دراین روستا قرار دارند که در اولویت نخست ساکنان 47 واحد مسکونی منتقل می شوند.
محمد انصاری جابری اضافه کرد : مساحت زمین تعیین شده 2 هکتار است که همه این زمین با کاربری مسکونی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، بنیاد مسکن زمینه اعطای وام 200 میلیون ریالی حوادث و همچنین اعطای 50 میلیون ریال کمک بلاعوض به هر خانواده که منتقل شوند را فراهم کرده است.
مدیربنیاد مسکن شهرستان فسا افزود: پیگیری های اداری جدید با بخشداری منطقه انجام شده تا درانتقال این واحدها تسریع شود، فضای فعلی روستای دیندارلو که در معرض رانش زمین قرار دارد نیز اجازه ساخت و ساز و سکونت جدید ندارد.
شهرستان فسا در 150 کیلومتری شرق شیراز واقع است.
براساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس افزون بر روستای دیندارلو در فسا، ‌باید روستاهای کوه سفید داراب در جنوب شرقی فارس و روستای مشایخ ممسنی درغرب فارس به دلیل فرونشست زمین باید جابه جا شوند.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.