به گزارش خبرنگار ایرنا ، فرماندار بهشهر روز دوشنبه در نشست شورای اداری شهرستان از عملکرد بعضی بانک های عامل انتقاد کرد و گفت که این وضعیت سبب شده تا بار اشتغالزایی تنها روی دوش دولت قرار گیرد .
هادی خنجری توضیح داد : 9 میلیارد و 930 میلیون تومان اعتبارات مصوب اشتغال در شهرستان بهشهر بود که برای دریافت آنها 177 طرح تعریف ، مصوب و به بانک ها معرفی شد ولی تاکنون تنها 34 طرح موفق به دریافت تسهیلات شدند.
وی مبلغ تسهیلات پرداختی به این طرح ها را یک میلیارد و 233 میلیون تومان اعلام کرد .
فرماندار بهشهر گفت : با وجود تلاش همه جانبه برای ایجاد اشتغال و تاکید بر شتاب بخشی بانک ها به پرداخت تسهیلات ، برخی از بانک های عامل در پرداخت تسهیلات اشتغال عملکرد قابل قبولی ندارند.
وی افزود : بانک های متعددی برای پرداخت تسهیلات اشتغال در بخش فراگیر و روستایی دخیل هستند که متاسفانه خروجی و اثربخشی برخی از بانک ها در این قسمت به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست .
تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری را بانک های کشاورزی ، پست بانک ، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرین پرداخت می کنند.
فرماندار بهشهر گفت : اکنون در حال جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همه دستگاههای اجرایی و نظارتی و خدماتی با تمام تلاش برای خدمت رسانی به مردم تلاش کرده و در رفع مشکلات ناشی از این بحران اقتصادی تلاش کنند.
نماینده عالی دولت در شهرستان افزود : بخشی از سیاست‌های دولت را بانک‌ها اجرا می‌کنند اما غیر از چند بانک ، همراهی از بانک ها در ارائه تسهیلات در بخش اشتغال شهرستان بهشهر دیده نشده است و برای این کم کاری، دولت باید پاسخگو باشد.
خنجری گفت: برای ایجاد اشتغال باید همکاری همه جانبه مردم ، دستگاههای اجرایی و بانک ها باشد و دولت یک تنه نمی تواند کاری انجام دهد.
وی افزود : عملکرد ضعیف برخی از بانک ها در بخش اشتغال زایی موجب می شود که دولت در مظان اتهام کم کاری و ضعف عملکرد قرار گیرد در حالی که دولت با تمام توان و حمایت و نظارت وارد عمل شده است .
فرماندار بهشهر گفت : دولت گام های بلندی برای ایجاد اشتغال در بخش های مختلف و به خصوص روستاها برداشته است و عملکرد ضعیف برخی بانک ها نباید به پای دولت نوشته شود و عملکرد دولت زیر سئوال برود ، لذا همه باید تلاش کنند و بانک ها همکاری بیشتری در این بخش انجام دهند.
شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع است.
اگر چه فرماندار بهشهر در باره علت کم کاری بانک ها در این نشست حرفی نزد ، ولی به گفته کارشناسان مهم ترین مشکل بانک ها در این زمینه تامین وثیقه لازم از یک سو و آورده 20 درصدی برای گرفتن تسهیلات است .
بر اساس قانون ، بانک ها ملزم هستند برای پرداخت تسهیلات اشتغالزای روستایی سند ملک و خانه روستایی ، سفته ، سند زمین محل اجرای طرح و ضمانت نامه صندوق بیمه روستایی و عشایری را قبول کنند.
کارمزد تسهیلات اشتغالزای روستایی 6 درصد است و بعد از سه سال دوره مشارکت و یک سال تنفس ، این تسهیلات در مدت زمان 6 ساله باید بازپرداخت شود.
سهم مازندران از تسهیلات اشتغالزای روستایی سه هزار و 500 میلیارد ریال است که در مرحله اول حدود یک هزار و 650 میلیارد ریال باید به متقاضیان پرداخت شود .
بر اساس اعلام استانداری مازندران ، در این استان یکهزار و 462 طرح اشتغال روستایی تاکنون از سوی کمیته فنی متشکل از کارشناسان دستگاههای اجرایی مرتبط تایید و به بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات ارسال شده و بانک های عامل هم تاکنون 729 طرح مصوب کمیته فنی را به ارزش یک هزار و 140 میلیارد ریال تایید و برای پرداخت تسهیلات به 666 طرح اشتغالزا به میزان 993 میلیارد ریال با متقاضیان قرارداد منعقد کردند.
با پرداخت تسهیلات به 666 طرح اشتغال روستایی برای یکهزار و 833 نفر از بیکاران مازنی ایجاد اشتغال می شود.
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.