به گزارش خبرنگار ایرنا ، کلزا کشت دوم مزارع کشاورزی مازندران در فصول مختلف است که از دو دهه پیش تاکنون فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشت و امسال به حدود 20 هزار هکتار رسید.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از پایان برداشت کلزا در استان خبر داد و گفت که کشاورزان استان 31 هزار و 568 تن دانه روغنی برداشت شده را تحویل مراکز خرید داده ند.
حسن عنایتی با اعلام این که امسال 19 هزار و 300 هکتار از زمین های استان زیر کشت کلزا رفته بود ، افزود : تاکنون 90 درصد از بهای خرید تضمینی کلزاهای تحویلی به ارزش 755 میلیارد ریال از طریق سامانه خرید تضمینی بانک عامل به کشاورزان پرداخت شده است.
کشت کلزا در کشتزارهای مازندران از دهه 70 شروع شد ولی به خاطر کم توجهی سطح زیر کشت این محصول از حدود 40 هزار هکتار در اوایل دهه 80 به کمتر از چهار هزار هکتار در اواخر این دهه رسید.
دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت تاکنون با نگاه ویژه به مقوله بازرگانی محصولات کشاورزی از جمله دانه های روغنی ، سطح زیر کشت کلزا در مازندران را حدود پنج برابر کرد .
اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی ، پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان ، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه ای برای تهیه نهاده های کشاورزی بویژه بذر و علف کش و همچنین توجه به کشت مکانیزه از جمله بسته های حمایتی بوده است که به کلزاکاران ارائه شد.
بر اساس آمارهای رسمی ، حدود 85 درصد دانه روغنی کلزا برای صنایع روغن کشی کشور وارداتی است و برنامه جهاد کشاورزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت و دیگر دستگاههای حاکمتی بر کاهش وابستگی کشور به واردات این محصول بوده است .
کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.