به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد محمدپور عمران روز چهارشنبه در نشست خبری مدیران بخش صنعت استان در ساری سهم این بخش در اشتغال مازندران را قبل از این 27 و هفت دهم درصد اعلام کرد.
وی گفت که این میزان افزایش در سهم اشتغال بخش صنعت فقط با ارزیابی وضعیت کارگاههای دارای بیش از 10 نفر کارگر به دست آمده و کارگاههای زیر 10 نفر دیده نشده است .
مدیرکل صنعت مازندران میزان اشتغال صنعتی جدید ایجاد شده در استان را هم 12 هزار نفر اعلام کرد.
بخش صنعت در مازندران به خاطر نبود صنایع بزرگ و مادر همواره از شکنندگی بویژه در بخش اشتغال رنج می برد ، ولی از سال 94 با تعریف بسته های رونق تولید و پرداخت تسهیلات ، جان دوباره به کالبد تعداد زیادی از کارگاههای در حال ورشکستگی دمیده شد.
جهت دهی پرداخت بسته های رونق تولید به کارگاههای نیمه تمام و همچنین کارگاههای دارای ظرفیت خالی هم در افزایش سهم اشتغال بخش صنایع در مازندران تاثیر گذار بوده است .
بر اساس آمارهای رسمی ، پارسال حدود چهار هزار و700 میلیارد ریال و در سال 95 حدود پنج هزار میلیاد ریال تسهیلات به یکهزار و 500 واحد تولیدی کوچک و متوسط مازندران در بخش های مختلف پرداخت شد.
آمار رسمی افزایش اشتغال در بخش صنایع مازندران در حالی منتشر و اعلام شده است که پیش از این مخالفان و منتقدان سیاست های اقتصادی دولت مدعی تعطیلی گسترده و بیکاری هزاران نفر در این بخش شده بودند .
** رتبه اول مازندران در بهبود فضای کسب و کار
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران همچنین گفت که این استان بر اساس ارزیابی های صورت گرفته رتبه اول را در بهبود فضای کسب و کار کشور کسب کرده است .
وی افزود : بر اساس همین ارزیابی سهم کشاورزی در اشتغال مازندران 19 و 3 دهم و خدمات و گردشگری هم 52 و 2 دهم درصد برآورد شده است .
علت پایین بودن سهم کشاورزی در اشتغال مازندران به اعتقاد کارشناسان غیر قابل محاسبه بودن کشاورزی خودکفای روستایی است .
محمدپور گفت که با استناد به نتایج ارزیابی های صورت گرفته و اطلاعات مرکز آمار ایران ، نرخ مشارکت اقتصادی در مازندران هم از 41 درصد در سال 95 به 41 و 4 دهم درصد در پایان سال 96 افزایش یافته است .
وی کاهش نرخ بیکاری را یکی از معیارهای مهم بهبود فضای کسب و کار در مازندران برشمرد و توضیح داد : در حالی که سال 95 نرخ بیکاری استان 11 و 6 دهم درصد بود ، این رقم در پایان سال گذشته به 10 درصد رسید .
** رتبه ششم مازندران در دریافت تسهیلات بسته رونق تولید
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران با اشاره به سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید برای احیای واحدهای صنعتی و بازگشت آنها به مدار تولید ، گفت که از سال گذشته تاکنون 181 مورد تسهیلات به میزان 2 هزار و 40 میلیارد ریال به بخش صنعت پرداخت شد.
وی عملکرد مازندران در بهره مندی واحدهای صنعتی از تسهیلات را خوب و مثبت ارزیابی کرد و افزود : استان در این بخش هم جایگاه ششم کشور را کسب کرد.
محمد پور خروج 58 واحد تولیدی مازندران از حالت تعطیل و نیمه تعطیل در سال گذشته را به عنوان بخش دیگری در زمینه احیای واحدها و ایجاد اشتغال در بخش صنعت برشمرد و گفت که با احیای این واحدها زمینه اشتغال یکهزار و 92 نفر فراهم شد .
اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان مازندران تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی به تعداد بالای 10 نفر کارگر در این استان را یکهزار و 739 واحد اعلام کرد که از این تعداد 75 درصد فعال و بقیه تعطیل هستند .
بر اساس آمارهای رسمی ، میزان اشتغال بخش صنعت در مازندران به استناد پروانه های فعالیت صادر شده 61 هزار و 511 نفر و اشتغال واقعی آنها 58 هزار و 61 نفر اعلام شده است .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.