به گزارش خبرنگار ایرنا ، کنکور امسال بر اساس آمار سازمان سنجش و آموزش کشور یک میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب دارد که قرار است در نوبت های صبح و بعد از ظهر روزهای پنجشنبه و جمعه هفتم و هشتم تیر ماه یعنی فردا و پس فردا در 375 شهرستان و بخش مختلف کشور و 479 حوزه امتحانی برای ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی رقابت کنند.
ساعات پایانی باقی مانده به آغاز جلسه کنکور به اعتقاد کارشناسان آموزشی و مشاوران تغذیه آن قدر اهمیت دارد که لازم است دانش آموزان کنکوری برای هر ساعتش برنامه داشته باشند ، ولی نه برای درس خواندن یا یاداشت برداری و حفظ کردن متون ، بلکه استراحت و استرس زدائی .
ساعات پایانی امروز و فردا برای خانواده های دارای دانش آموز کنکوری هم پراسترس و هیجانزاست و این وضعیت نخستین آسیبی است که پدران و مادران باید مدیریتش کنند تا به دانش آموز منتقل نشود.
** کنکور آخرین فرصت نیست
یک کارشناس آموزشی و مشاور کنکور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : منشا استرس کنکور ، خانواده ها بویژه پدران و مادران خودشان هستند و از طریق آنها این استرس به دانش آموزان انتقال می یابد.
علی نائیجی افزود : بیشترین میزان استرس در ساعات پایانی رسیدن به جلسه کنکور از طریق خانواده ها و اطرافیان به دانش آموزان تزریق می شود در حالی که خودشان اطلاع ندارند و فکر می کنند در حال راهنمایی کردن فرزندانشان و دلداری دادن به آنها با هدف کاهش استرس هستند.
این مشاور تحصیلی تاکید کرد : خانواده ها بهتر است 24 ساعت زمان باقی مانده تا جلسه کنکور را به گونه ای در محیط خانه برنامه ریزی کنند تا دانش آموز شادترین و در عین حال آرام ترین دقایق را تجربه کند و به هیچ وجه در باره روز کنکور و نتیجه احتمالی آن فکر نکند.
نائیجی با تاکید بر این که برای خلق یک شبانه روز آرام و شاد نمی توان یک نسخه واحد برای خانواده ها پیچید ، گفت : نوع برنامه ریزی بستگی به روحیه خانوادگی دارد ؛ این که بخواهند به پارک بروند یا در خانه بمانند ، با موسیقی و دور همنشینی سرگرم شوند یا این که به یک مکان مقدس و متبرک بروند و نیایش کنند.
وی با توضیح این نکته که خانواده ها ندانسته در آخرین ساعات باقی مانده تا کنکور بیشترین حجم نصایح و دلسوزی های پدرانه و مادرانه را در قالب های مختلف در مقابل فرزندانشان بروز می دهند ، تاکید کرد : این کار متاسفانه برای دانش آموزان استرزاست ، زیرا به این نتیجه می رسند که قبولی در بهترین رشته کنکور برای خانواده اش اهمیت حیاتی دارد.
نائیجی گفت : این که به دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری گفته شود کنکور آخرین فرصت و تنها پله ترقی نیست ، زمانش چند ساعت باقی مانده به جلسه کنکور نیست و باید در آغاز سال تحصیلی منتهی به آزمون سراسری و ماهها و روزهای قبل تکرار می شد تا استرس زدایی شود.
وی افزود : امروز و فردا خانواده ها به جای گفتار ، با رفتارشان نشان دهند که کنکور به عنوان یکی از مراحل عادی زندگی است و همانند هر آزمون دیگری به آن نگریسته شود.
** نیایش ، موسیقی ملایم و خواب کامل
این کارشناس مشاوره تحصیلی با اعلام این که بر اساس نتایج یک پژوهش حدود 33 درصد اضطراب دانش آموزان از خانواده آنها بخصوص مادران منتقل می‌شود ، گفت : خانواده ها امروز و فردا شرایطی در خانه ایجاد کنند تا داوطلبان فیلم های هیجان انگیز ، ترسناک و یا درام تماشا نکنند برای این که مانع تمرکزشان بر مطالبی که یاد گرفته اند ، می شود.
وی توصیه کرد : همچنین داوطلبان روز قبل از کنکور را به قدم زدن در پارک ، یا ورزش های سبک و یا حضور در جمع صمیمی خانوادگی یا دوستانه بگذرانند تا با استراحت دادن به مغز ، افکار استرس آور را از خود دور کنند.
نائیجی خواندن دعا ، مناجات و گوش دادن به موسیقی های ملایم را هم از دیگر راههای کاهش استرس پیشنهاد کرد و گفت : دانش آموزان حتی المقدور نیم تا یک ساعت زودتر در حوزه امتحانی حضور یابند تا با شناخت بیشتر محیط و رقبا ، ذهنشان پیش از ورود به جلسه فرصت تجزیه تحلیل لازم و کنار گذاشتن این داده های جدید را بیابد.
این کارشناس خواب کافی در شب قبل از کنکور را مهم ترین پیش نیاز برای استراحت کامل ذهن دانست و هشدار داد : کم خوابی و بی خوابی فعالیت مغز را مختل می کند و باعث می شود داوطلب در سر جلسه نتواند ذهنش را متمرکز کند.
وی توضیح داد : متاسفانه مشاهده شده داوطلبانی با اظهار این که کم خوابی باعث نمی شود تا سر جلسه چرت بزنند ، خود و خانواده اشان را متقاعد می کنند که در این مورد سختگیری نکنند در حالی که موضوع چرت زدن موقع آزمون نیست بلکه پویا بودن ذهن و فکر مطرح است تا تمرکز کامل صورت گیرد.
این مشاور تحصیلی به موضوعی به نام ' جاخوردن ' در مواجهه با سئوالات سخت به عنوان یکی از آسیب های جدی و فزاینده استرس در سر جلسه آزمون اشاره و تاکید کرد : کنکوری ها باید در زمان آزمون هنگام مواجه شدن با سئوالات سخت یا فراموشی پاسخ هر پرسشی ، آرامش خود را حفظ و از آن پرسش عبور کنند چون وضعیت جاخوردن یک نوع شوکه شدن خفیف است و با نگاه کردن به پرسش های بعدی و پاسخ دادن به آنها رفع می شود.
** تغذیه با مواد قندی طبیعی
یک کارشناس تغذیه هم به خبرنگار ایرنا گفت : این روزها والدین کنکوری ها تمام تلاششان را می کنند تا شرایط مناسب محیطی و تغذیه ای را فراهم کنند ولی شاید در مورد تغذیه روز کنکور زیاد ندانند و به همین خاطر فرزندشان را دچار مشکل کنند .
دکتر یاسمن شکرالهی افزود : اصولا بیشتر دانش آموزان بر این اعتقادند که سر جلسه کنکور همان کیک و یا دوناتی را که در حوزه امتحانی داده می شود ، می خورند و به تست زدن ادامه می دهند ، اما روز امتحان بهتر است از قندهای مصنوعی مصرف نکنند.
این متخصص تغذیه توضیح داد : شکلات ، آبنبات و شیرینی های مصنوعی برای جلسه کنکور مفید نیست ، زیرا به همان سرعتی که قند خون را بالا می برند ، به همان سرعت هم آن را پایین می آورند و تنها برای حدود یک ساعت گلوکز را تامین می کنند.
شکرالهی از انجیر و توت خشک ، خرما و کشمش به عنوان مواد دارای قند طبیعی نام برد و گفت : این مواد برای جلسه کنکور مفید است چون هم حملشان راحت است و هم بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون را همراه ندارند.
او همچنین با اشاره به خواص کاکائو ، اظهار داشت : اگر چه خوردن بیش از اندازه شکلات می‌تواند مضر باشد ، اما داوطلبان می‌توانند چند تکه از شکلات های کاکائویی را همراه خود داشته باشند ، زیرا کاکائو نوعی محرک است که توانایی ذهن را افزایش می‌دهد.
این کارشناس تغذیه بر ضرورت مصرف آب در سر جلسه کنکور تاکید کرد و گفت : آب برای گردش خون و عملکرد سلول های مغز لازم است.
وی مصرف آبمیوه را هم به کنکوری ها در سر جلسه پیشنهاد داد ، تاکید کرد : بهتر است از آبمیوه های طبیعی ، شربت خانگی مانند شربت بیدمشک و آلبالو استفاده شود و حتی المقدر آبمیوه های صنعتی مصرف نکنند .
دکتر شکرالهی گفت : کنکوری ها سیب قرمز را نیز به صورت قاچ شده با خود همراه ببرند ، چون هم برای تقویت حافظه مفید است و هم قند طبیعی دارد.
** صبحانه و شام
این متخصص تغذیه خوردن صبحانه کامل را برای دانش آموزان کنکوری از واجبات دانست و گفت : برای صبحانه روز کنکور نیز باید ترکیبی از لبنیات و پروتئین مانند گردو و پنیر، یک لیوان شیر و تخم مرغ استفاده شود.
وی افزود : داوطلبان باید از نوشیدن چای غلیظ در وعده صبحانه قبل از کنکور خودداری کنند و بهتر است در وعده صبحانه در مصرف مواد قندی هم زیاده روی نکنند و تا حد امکان نیز نان سبوس دار میل کنند .
دکتر شکرالهی برنامه غذایی شام قبل از جلسه کنکور را نیز برای استراحت بهتر شب و بیدار شدن صبح و همچنین آمادگی بهتر برای جلسه آزمون مهم توصیف کرد و تاکید کرد : کنکوری ها بهتر است شب قبل از آزمون از خوردن غذاهای پرحجم پرهیز و بیشتر از گوشت مرغ ترجیحا آب پز یا کباب شده و همچنین گوشت کبابی کم نمک استفاده کنند.
وی با بیان اینکه خوردن غذای سنگین باعث می‌شود حجم زیادی از خون برای کمک به هضم سریع غذا وارد دستگاه گوارش شود ، تصریح کرد : همین موضوع باعث می‌شود خون کمتری در شب قبل از کنکور به مغز رسیده و عملکرد این عضو برای روز کنکور کاهش یابد.
دکتر شکرالهی گفت : داوطلبان به هیچ وجه از قرص های آرام بخش برای کاهش استرس استفاده نکنند و به جای آن میوه هایی مانند سیب بخورند.
کنکور سراسری 97 طی دو روز آینده برای بیش از یک میلیون دانش آموز برگزار و پرونده اش برای آنها و خانواده هایشان بسته می شود ، ولی زندگی ادامه دارد ؛ خواه فرزندانمان در رشته دلخواهشان قبول بشوند و یا تصمیم دیگری برای چگونگی ادامه زندگیشان بگیرند .
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.