اجرای طرح سالم سازی دریا در سواحل شمالی کشور به منظور حفظ جان مسافران و گردشگران در فصل تابستان از سال 75 آغاز و در سال های اخیر با توجه به نگاه خاص مسئولان ، رسانه ها و توجه زیاد به کاهش تلفات انسانی در دریا ، این طرح با جدیت بیشتری پیگیری می شود.
اجرای این طرح در شهرستان تنکابن نیز همانند سایر شهرهای دیگر استان با وجود داشتن 39 کیلومتر نوار ساحلی برگزار می شود اما به دلیل نبود امکانات لازم تفریحی و رفاهی و همچنین پایین بودن سطح خدمات رسانی با استقبال خوبی از سوی مردم و مسافران مواجه نمی شد و بسیاری از علاقه مندان به دریا ترجیح می دهند تا خارج از طرح دریا به شنا کردن بپردازند و همین مسئله مشکلاتی را به همراه داشت.
بر اساس آمارهای موجود، در سال گذشته با وجود استقرار 84 ناجی غریق در سواحل شهرستان تنکابن شاهد غرق 4 شناگر در دریا بودیم که از این تعداد 3 نفر بومی بودند.
همچنین در این شهرستان 41 نقطه حادثه خیز شناسایی شده که 13 نقطه آن در نشتارود ، 7 نقطه در شیرود و 21 نقطه در تنکابن قرار دارد.
بنابراین اجرای طرح های سالمسازی دریا در شهرستان تنکابن امری ضروری است تا علاوه بر ایجاد تفریح و سرگرمی ، مناطق ایمنی را برای استفاده از دریا چه برای آقایان و چه برای بانوان فراهم آورد.
یک کارشناس حوزه گردشگری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تخصیص اعتبارات ملی و به کارگیری متخصصان به منظور ایجاد شناگاه های استاندارد ، تعیین متولی مناسب برای ساماندهی این بخش، نظارت دقیق بر چگونگی هزینه کرد اعتبارات، ساماندهی ناجیان غریق و تخصیص اعتبار و امکانات لازم برای این امر ضروری است.
احمدرضا شاه نظری، دریا و سواحل آن را بستری بی بدیل برای فعالیتهای اقتصادی و توسعه آفرین در طول سال دانست و افزود: به دلیل فقرزیرساخت ها که ناشی از رویکردهای سنتی، غیرعلمی مدیران و برنامه ریزان است، فرآیند بهره وری از این ظرفیت عظیم تنها به سه ماه تابستان محدود شده که استقرار چند کانکس و تقسیم بندی شنای زنانه و مردانه همه دغدغه های مدیریتی مسئولان را تشکیل می دهد؛ هر چند که این موضوع نیز درجای خود حائز اهمیت است.
وی اظهار داشت : اگر جذب سرمایه گذار در اجرای طرح سالم سازی دریا با مشکلاتی مواجه است باید آسیب شناسی لازم در این زمینه صورت گیرد ، زیرا بازگشت سرمایه، مهمترین چیزی است که باید در سرمایه گذاری ها مدنظر قرار گیرد و می توان در این خصوص فراخوان کشوری هم داشته باشیم.
شاه نظری با بیان این که نباید در اجرای طرح سالم سازی دریا فقط به اعتبارات دولتی بسنده کرد، بیان داشت: اکنون بسیاری از طرح های ساحلی دریا توسط افراد محلی با توان مالی کم انجام می شود که این مساله سبب شد آنها نتوانند خدمات لازم را به مردم و مسافران ارائه دهند و سواحل از کمبود سرویس های بهداشتی، نمازخانه ها و بسیاری موارد دیگر رنج می برند؛ بنابراین اجرای طرح های با کیفیت و استاندارد در سواحل دریا نیاز به بخش خصوصی توانمند دارد تا سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.
یک شهروند تنکابنی با انتقاد از عدم استفاده بهینه از دریا برای ایجاد تفرجگاه ساحلی توسط متولیان امر ، گفت : در شهرهای همجوار شاهد فعالیت طرح های سالمسازی دریا و پلاژهای متعدد با کیفیت های مختلف در طول سال هستیم اما در این شهر یا طرح و پلاژ نداریم و یا اگر داریم بسیار بی کیفیت هستند.
علی دربندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تابستان گذشته همراه با خانواده به تنها طرح سالمسازی دریا در تنکابن مراجعه کردم تا چند ساعتی را خوش باشیم اما آنقدر امکانات بهداشتی آنجا ضعیف بود که عطای ماندن را به لقایش بخشیدیم.
وی به نبود رختکن ، دوش آب سرد ، محل اسکان مناسب و سرویس بهداشتی اشاره کرد و اظهار داشت : محل طرح سالمسازی دریا بیشتر به اردوگاه های آوارگان جنگی شباهت داشت تا یک تفرجگاه خانوادگی به همین دلیل به سرعت از آن خارج شدیم.
به گفته این شهروند ، بارها در همین مکان ها شاهد دعوا و مشاجره بودم و همین مسئله سبب شده بود تا اندک مسافری که به ناچار در آنجا اسکان داشتند احساس ناامنی کنند.
وی به مسئولان امر پیشنهاد کرد که نقاط مستعد برای اجرای طرح های سالمسازی یا پلاژ در ساحل دریا تصویر برداری شود و در قالب یک کلیپ تصویری تبلیغاتی به سرمایه گذارانی که در سایر استان ها فعالیت می کنند ارسال گردد و از آنها برای رایزنی و بررسی بیشتر دعوت بعمل آید.
وی یادآور شد : تا زمانی که مسئولان دست رو دست بگذارند و به دنبال سرمایه گذار نروند ، شاهد هیچ تحول بزرگی در این زمینه نخواهیم بود.
رییس شورای اسلامی شهر تنکابن با تایید نامناسب بودن مکان های طرح سالمسازی دریا ، گفت : اگر طرح های سالمسازی دریا در سال های گذشته را پایش نماییم هیچ نقطه مثبتی در آن مشاهده نمی شود ونتوانستیم امکانات و خدمات مناسبی به مردم ارائه نماییم.
علیرضا فلاحتکار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در مدیریت ساحل نیاز به سرمایه گذار قوی با تمکن مالی بالا و همچنین برنامه ریزی اصولی هستیم که متاسفانه در سال های گذشته این اتفاق نیافتاد.
وی اظهار داشت : در تلاش هستیم تا در سال جاری زمینی خریداری کنیم تا با ایجاد محیطی امن ، با نشاط و مفرح همراه با رعایت شئونات اسلامی فضای مناسبی را برای شهروندان و مسافران فراهم نماییم.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد هم در این باره گفت : هر چقدر در ساحل برنامه های متنوع ، شاد و مفرحی برای شهروندان و مسافران داشته باشیم آنها کمتر به دریا خواهند رفت و تعداد غریق بسیار کمتر خواهد شد.
نادر سحر خیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برگزاری جشنواره های متعدد محلی ، پرواز بادبادک و مجسمه های شنی می تواند بخشی از برنامه های تفریحی در ایام تابستان باشد.
وی اظهار داشت : یکی از مشکلات در این زمینه فعالیت دکه های غیر مجاز و پلاژهای بدون پروانه است که امیدواریم شهرداری ها نسبت به جمع آوری آنها اقدام نمایند.
سحر خیز داشتن پروانه فعالیت برای قایق ها و جت اسکی ها را ضروری دانست و یادآور شد : هرگونه فعالیت قایقرانی در دریا بدون داشتن پروانه فعالیت ، گوهینامه ثبت بندر ، بیمه نامه شناور ، گواهینامه دریانوردی ، گواهینامه ایمنی قایق و گواهی عدم سوء پیشینه ممنوع است.
فرماندار ویژه تنکابن نیز با اشاره به آغاز فصل گرما و استفاده شهروندان ، مسافران و گردشگران از دریا ، بر لزوم اجرای طرح های سالم سازی باکیفیت در سواحل به منظور بهره مندی بیشتر مردم از امکانات رفاهی و تفریحی شهرستان تاکید کرد .
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : متاسفانه در دهه های اخیر اجرای طرح های سالمسازی دریا در این شهرستان از لحاظ کمی و کیفی در سطح مطلوبی نبود و نتوانست رضایتمندی کامل مراجعه کنندگان را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 4 غریق در ساحل این شهرستان داشتیم ، اظهار داشت : امسال باید با شناسایی نقاط حادثه خیز ، استقرار نیروهای انسانی و امدادی با انگیزه در نوار ساحلی و استفاده مطلوب از امکانات دریایی این تعداد آمار را کاهش یابد.
حسینی جو خاطرنشان کرد : کمیته فرهنگی و تبلیغات ، برنامه ریزی مناسبی برای برگزاری جشنواره ها و اعیاد مذهبی داشته باشد و تنها به زدن بنر و پارچه نویسی اکتفا نکند.
وی با بیان اینکه ضریب امنیت در سواحل شهرستان باید افزایش یابد ، تصریح کرد : تمامی واحد های خدمات رسان ، پلاژها و دکه ها باید مجوز های لازم را در این زمینه اخذ نمایند .
به گفته فرماندار ویژه تنکابن ، شهرداری ها ملزم به اجرای طرح سالمسازی در دریا هستند و باید در این زمینه با برنامه و سرعت بیشتری عمل نمایند.
وی یادآور شد : قصور و کوتاهی دستگاه های اجرایی متولی طرح های سالمسازی دریا غیر قابل قبول خواهد بود.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.