دکتر اکبر فاضل تبار ملکشاه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان توصیه شده مصرف میوه و سبزی برای هر نفر در شبانه روز را 400 گرم اعلام کرد .
وی گفت : در حال حاضر میانگین کشوری مصرف این محصولات کمتر از یک چهارم میزان توصیه شده و حدود یکصد گرم است ، ولی شهروندان مازندرانی حتی به این میزان هم مصرف سبزی و میوه ندارند .
این پزشک متخصص تغذیه کم خوری میوه و سبزی را یکی از عوامل مهم بیماریزا در مازندران بر شمرد و افزود : نتایج آخرین تحقیقات وزرات بهداشت در خصوص شناسایی عوامل خطر بیماری ها در مازندران نشان داده است که این موضوع در بیش از 70 درصد بیماری ها نقش داشته است .
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی ، باغداران و کشاورزان مازندران سالانه سه میلیون تن انواع میوه و 560 هزار تن سبزی تولید می کنند.
** درمان طبیعی با مصرف میوه و سبزی
رئیس انجمن تغذیه مازندران از میوه ها و سبزی ها به عنوان داروهای درمانی طبیعی نام برد و تاکید کرد که مصرف کافی این مواد می تواند در جلوگیری و کنترل بیماری ها بویژه سرطان تاثیر زیادی داشته باشد.
وی گفت : در حالی استان مازندران بیشترین آمار ابتلا به سرطان گوارش را در کشور دارد که این استان انبار سبزی و میوه کشور است و مصرف این محصولات می تواند در برابر انواع بیماری های گوارشی از جمله سرطان چتر دفاعی ایجاد کند .
این پزشک متخصص تغذیه توضیح داد : میوه ها و سبزی ها محتوی مواد مغذی ، فیبر ، آنتی اکسیدان ها و سرشار از ویتامین های ' دی ' ، ' ای ' و ' سی ' هستند که قدرت دفاعی بدن را تقویت می کنند.
وی افزود : میوه های نارنجی و ترش بیشتر دارای ویتامین 'سی ' و میوه ها و سبزی های رنگ بنفش مثل ولیگ (میوه جنگلی مازندران ) بیشتر حاوی آنتی اکسیدان هستند .
فاضل تبار با اشاره به برخی باورها در میان مردم و توصیه به خوردن تنها یک میوه به صورت نمونه سیب برای پیشگیری از بیماری ها ، گفت : توصیه برای مصرف میوه و سبزی تنها به خوردن یک نوع میوه خلاصه نمی شود و باید سالادی از انواع میوه ها و سبزیجات خورده شود تا نیازهای بدن به صورت کامل و جامع پوشش داده شود .
وی در پاسخ به این پرسش که مصرف میوه و سبزی تا چه اندازه در جلوگیری و کنترل بیماری سرطان تاثیر دارد ؟ توضیح داد : از میان عوامل محیطی بروز سرطان ، الگوی غذایی درست به عنوان یکی از بخش های این عامل تا 35 درصد در کاهش این بیماری تاثیر دارد .
علم پزشکی عوامل بروز سرطان را به 2 عامل ژن و محیط تقسیم می کند که الگوی غذایی درست زیر شاخه عامل محیطی به شمار می رود .
رئیس انجمن تغذیه مازندران با توصیه به افراد برای قرار دادن میوه و سبزی در سبد هر وعده غذایی ، تاکید کرد : خام خوری بهترین و تاثیر گذارترین شیوه مصرف این محصولات است .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.