به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس شبکه پایش سازمان هواشناسی مازندران با ورود سامانه بارشی جدید در روزهای نخست هفته آینده نیز هفته خوش بارشی است و بارش ها تقویت می شود.
بنا بر این گزارش مدل های هواشناسی نشان می دهد که با ورود سامانه بارشی به کشور طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در بیشتر مناطق مازندران شاهد بارندگی، رعد و برق خواهیم بود.
در حالی باران و برف بهاری که از بامداد امروز در ارتفاعات و دشت استان مازندران باریدن گرفت که شالیکاران سخت مشغول شخم و شیار و آب تخت کردن زمین های کشاورزی هستند و از این بارش به عنوان بارش به هنگام یاد می کنند.
اقدامات کشت برنج در مازندران با خزانه گیری از اواخر اسفند ماه هر سال آغاز می شود و با نشاء در ماه های فروردین و اردیبهشت در مناطق مختلف استان ادامه می یابد.
دوره کاشت ، داشت و برداشت شالی در مازندران از زمان نشاء بسته به شرایط جوی 75 تا 90 روز است و شالیزارها نیز پس از مرحله نشاء تا به بار نشستن محصول به بیشترین میزان آب نیاز دارند.
گفتنی است که نخستین نشاء مکانیزه برنج کشور روز گذشته باحضور استاندار مازندران در شهرستان آمل انجام شد.
**انجام شخم و شیار نیمی از شالیزاری های مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آورد رودخانه ها نسبت به سال گذشته 45 درصد کاهش دارد ، گفت: در حال حاضر نیمی از شالیزارهای استان مازندران خزانه گیری و شخم و شیار شد و کشاورزان به کمبود منابع آبی توجه کنند.
دلاور حیدر پور با اشاره به اینکه بارندگی هایی که از روز گذشته در مازندران آغاز شده به عنوان بارندگی بهنگام محسوب می شود ، افزود: تمامی این آب های سطحی در کشاورزی استفاده بهینه می شود.
وی خاطر نشان کرد: بارندگی ها سبب خاموش شدن موتور پمپ های چاه های کشاورزی شده و امیدواریم در طول ماههای اردیبهشت که اوج نشاء کاری است، بارندگی بهنگام داشته باشیم.
وی در عین حال گفت: وضعیت ذخیره آب پشت سد شهید رجایی و روان آب های رودخانه نکا رود بسیار کم است و کشاورزان منطقه شرق استان باید از انجام کشت برنج خودداری کنند.
وی توضیح داد: حدود سه هزار هکتار از هشت هزار و 600 هکتار زمین های شالیزاری حوزه شهرستان میاندرود در بخش انتهایی شبکه آبیاری سد شهید رجایی قرار دارد که در صورت کشت شدن با مشکل جدی کمبود آب مواجه خواهند شد.
وی افزود : با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی میاندرود ، بویژه مرکز خدمات کشاورزی بخش گوهر باران ، اعضای شورای اسلامی و دهیاران ، هشدارهای لازم مبنی بر زیر کشت نرفتن زمین های این منطقه به برنجکاری داده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود : آمار کاهش بارندگی و روان آب های رودخانه ها و خالی ماندن قابل توجه ظرفیت سدها و آب بندان های مازندران به معنای در پیش بودن سالی سخت برای کشاورزی بویژه برنجکاری در کل این استان است و کشاورزان باید این هشدارها را جدی بگیرند .
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون و 100هزار تن برنج سفید ، 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
این استان بیش از 230 هزار هکتار شالیزاری دارد .
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.