به گزارش ایرنا ، این شهرستان در غرب مازندران از شمال به دریای خزر ، جنوب به منطقه کلاردشت ، غرب به شهرنشتارود تنکابن و شرق به شهرستان چالوس مشرف است. شغل اصلی مردمان این دیار کشاورزی نظیر پرورش و تولید گل و گیاه ، مرکبات ، برنج ، کیوی ،صنایع دستی ، صید و صیادی است.
بررسی ها نشان می دهد غالب روستاهایی که در این شهرستان وجود دارد کاملا دست نخوره و سرسبزی طبیعت ، بوی خوش بهارنارنج ، نغمه پرآوازه پرندگان و رایحه خوش گل و گیاهان و آب و هوای دل انگیز این روزها در این روستاها نوید بهار را می دهد.
وجود آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری مانند غاردانیال ، جاده چشم نواز جنگلی کلاردشت - عباس آباد ، اقامتگاه های بوم گردی ، جنگل های سرسبز هیرکانی ، کرانه های ساحلی زیبا و چشم نواز ، چشمه های جوشان و رودخانه های پرآب جاری ، منطقه گردشگری خرماچال و دهها مورد دیگر به این شهرستان زیبایی و شگفتی خاصی بخشیده است.
در این نوشتار تلاش شده تا گوشه هایی از آثار تاریخی ، تفریحی و گردشگری این شهرستان 50 هزار نفری غرب مازندران با قابلیت دسترسی آسان، بازگو شود.
**غار دانیال با میلیون ها سال قدمت
این غار درفاصله حدود 10 کیلومتری جنوب شرقی شهر سلمانشهر در روستای دانیال قرار دارد و بنا به گفته برخی از کارشناسان دومین غار رودخانه ای یا آبی پس از غار قلعه پاوه استان کرمانشاه در کشور به شمار می رود.
این اثر طبیعی در منطقه جنگلی دانیال به وسعت حدود 110 هکتار قرار دارد.
براساس تحقیقاتی که انجام گرفته این غار بعد از غار رودخانه ای قلعه پاوه واقع در استان کرمانشاه ، دومین غار رودخانه ای کشوراست که دالان اصلی به طول حدود هزار و 500 متر و حدود 1.5 متر نیز عرض دارد.
این غار پرپیچ و خم دارای دالان های تنگ و باریک پراز آب و نیز حوضچه ها و آبشارهای کوچک است و دمای داخلی ان درتمامی ماه های سال یکسان بوده به گونه ای که رودخانه جاری آن از نهرها و چشمه های جوشان سرچشمه می گیرد.
‌عمق این رودخانه در قسمت های مختلف غار متغیر است ولی از یک متر تجاوز نمی کند و به گفته کاوشگران و باستان شناسان این غار میلیون ها سال قدمت دارد.
این غار که به نام های کردکوی ، گرده کوه و چاری نیز مشهور است بتازگی سابقه آن کشف و شناسایی شده است و ‌عمق رودخانه جاری در آن در قسمت های مختلف متغیر است ولی از یک متر تجاوز نمی کند و به گفته کاوشگران و باستان شناسان این غار میلیون ها سال قدمت دارد.
**حمام های تاریخی عباس آباد
حمام های قدیمی و سنتی عباس آباد با قدمتی حدود 100 سال مربوط به دوره قاجاریه از دیگر آثار تاریخی شهرستان عباس آباد است که از 2 سال پیش تاکنون تعداد پنج باب آن در روستاهای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
درساخت این حمام ها از سنگ ، آجر ، گچ و ساروج استفاده شده و به علت فعالیت بعضی از آن ها آسیب چندانی به ساختار فیزیکی این مکان های عمومی وارد نشده است و با بررسی های به عمل آمده دیده شده درسال های گذشته بویژه نوروز از این فضاها دیدن کرده اند.
'دراسرا' ، 'سی بن ' ، 'هردوابرود ' ، 'ماشالا آباد ' و 'سرلنگا ' را جزو روستاهایی معرفی کرد که از چنین حمام های تاریخی برخوردارند.
مسافران و گردشگران زیادی طبق تحقیقات به عمل آمده از این آثار تاریخی در این روستاها دیدن می کنند و نکته دیگر آنکه از آنجایی که ذائقه گردشگران و مسافران متحول شده آنان سعی دارند تا بیشتر از این آثار و طبیعت بکر روستاها دیدن کنند.
وجود این حمام ها بنا به گفته خیلی از کارشناسان و کاوشگران میراث فرهنگی می تواند معرف هویت تاریخی ، جغرافیایی و فرهنگی این روستاها به گردشگران و مسافران باشد.
**منطقه خشکه‌ داران
این منطقه با مساحتی بالغ‌ بر ۲۶۰ هکتار در نزدیکی شهر نشتارود مسیر ارتباطی عباس آباد به تنکابن واقع شده است و دارای گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است و تنها جنگل جلگه‌ای و بکر و ازآخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران است.
بخش‌هایی از این منطقه حالت تالابی دارد و از مناطق مهم لانه‌سازی و جوجه‌آوری بسیاری از پرندگان است و به علت برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهرهای توریستی و امکانات اقامتی و پذیرایی، از جمله بهترین مناطق برای اجرای تورهای گردشگری است، در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجادشده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات حیات وحش شمال ایران را به نمایش گذاشته است.
پارک های جنگلی ارم کلارآباد و شمشاد سی سرا بخش سلمانشهر ، خرماچال عباس آباد و تفرجگاه های بین راهی جاده کلاردشت - عباس آباد از دیگر جاذدبه های گردشگری این منطقه است که در نوروز هرسال مورد اقبال شمار چشمگیر مسافران و گردشگران قرار می گیرد.
وجود امکانات تفریحی و سرگرمی برای کودکان ، مراکز توزیع و عرضه مواد غذایی ، سرویس های بهداشتی ، نمازخانه در این تفرجگاه های زمینه را برای ماندگاری مسافران و گردشگران فراهم کرده است.
رویشگاه گونه هایی مانند توسگا ،‌انجیلی ، ممرز ، شمشاد و افرا در این پارک ها حال و هوای خاصی به این منطقه بخشیده و غالب مسافران بویژه طبیعت گردان سعی می کنند تا بیشتر تعطیلات نوروزی را از این فضاهای بکر طبیعی بگذرانند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عباس آباد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ حدود 30 هکتار پارک جنگلی در این شهرستان آماده میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی است.
جواد جلالی ، طول محدوده ساحلی این شهرستان را حدود 26 هکتار اعلام کرد و گفت که بیش از نیمی از این محدوده ساحلی برای دسترسی عموم مردم آزاد است.
وی از مسافران و گردشگران خواست تا ضمن رعایت نکات ایمنی همچنین سعی کنند در صیانت از جنگل های این سرمایه ملی نهایت توجه را داشته باشند.
محدوده ساحلی شهرستان عباس آباد امکانات تفریحی خوبی از سوی شهرداری با همکاری بخش خصوصی همانند تجهیزات تفریحی و ورزش های آبی از جمله قایق ، پتالو و جی تی اسکی ، فضاهای پذیرایی ، اقامتی ، اسب سواری ، دوچرخه سواری و موتور سواری فراهم شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان عباس آباد نیز گفت :‌ تمهیدات لازم برای میزبانی شایسته و هدفمند از مسافران و گردشگران نوروزی در این شهرستان اندیشیده شده است.
نادرسحر خیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، جشن نوروزی خوانی در شهر سلمانشهر ، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی ، آئین استقبال از مسافران نوروزی ، نظارت دقیق و جامع از واحدهای پذیرایی ، اقامتی ، تفریحی و توریستی ، توزیع هزاران بروشوربا محتوای معرفی ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری ، تاریخی و اقامتی را از مهم ترین اقدامات انجام شده برای پذیرایی از مهمانان نوروزی ذکرکرد.
آمارهای رسمی نشان می دهد که شهرستان عباس آباد در نوروز سال 96 پذیرای یک میلیون مسافر اقامت شب بوده است.
شهرستان عباس آباد با برخورداری از حدود 10 واحد اقامتی همراه با 800 تخت ، 150 واحد خانه مسافر ، 2 واحد بوم گردی ، 10 واحد پذیرایی ،31 کیوسک اطلاع رسانی گردشگری ، 5 اثرتاریخی و یک اثر طبیعی (غاردانیال ) در غرب مازندران قراردارد.
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.