به گزارش خبرنگار ایرنا ، تاریخچه اولین حمام ها در خارج از ایران طبق اسناد کتبی موجود، به 2 هزار سال پیش از میلاد عیسی مسیح (ع) برمی گردد این در حالی است که حمام، در تاریخ ایران قدمتی سه هزار ساله دارد.
قدمت ساخت حمام در ایران به پیش از دوره فرمانروایی هخامنشیان برمی گردد و پس از اسلام آوردن ایرانیان، حمام کردن به عنوان یکی از فرایض دینی مورد توجه ایرانیان قرار گرفت که اغلب حمام ها را پیرامون مسجد و در بازار (مرکز شهر یا روستا) می ساختند.
بررسی های نشان داده که مردمان آن دیار از چنین فضاهایی برای جمع شدن و پرداختن به گفت و گوهای صمیمانه با هدف ایجاد نشاط اجتماعی بدورازهرگونه طبقه بندی استفاده می کردند.
با گذشت زمان این نوع حمام ها جای خود را به حمام‌های مدرن امروزی با فضاهایی متفاوت از حمام‌های تاریخی سپرده و از صفحه روزگار محو شدند و اصولا اگر هم به حیات خود ادامه می‌دهند نقش و کارکرد اصلی خود را ازدست‌ داده به‌ نحوی‌ که عموما متروک گشته و یا بندرت در کاربری غیر از کاربری اصلی خود یعنی موزه و یا چایخانه و نظیر آن مورد بهره‌برداری قرار می گیرند.
به عبارتی می توان گفت که با افول دوره حمام‌های سنتی، سنت‌ها و سبک‌های استحمام به شیوه سنتی نیز با شتاب زیادی رنگ ‌باخته و از بین رفته‌اند و دیگر از جماعت دلاکان و حجامتگران خبری نیست.
حمام های تاریخی شهرستان عباس آباد به دلیل داشتن قدمت تاریخی و معماری و بنایی سالم طی چند سال گذشته در فهرست آثارملی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان عباس آباد روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ تعداد پنج باب حمام قدیمی با قدمتی حدود 100 سال یعنی مربوط به دوره قاجاریه در این شهرستان وجود دارد که از 2 سال پیش تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
نادر سحرخیز افزود :‌ درساخت این حمام ها از سنگ ، آجر ، گچ و ساروج استفاده شده و به علت فعالیت بعضی از آن ها آسیب چندانی به ساختار فیزیکی این مکان های عمومی وارد نشده است و با بررسی های به عمل آمده دیده شده درسال های گذشته بویژه نوروز از این فضاها دیدن کرده اند.
وی 'دراسرا' ، 'سی بن ' ، 'هردابرود ' ، 'ماشاء‌الله آباد ' و 'سرلنگا ' را جزو روستاهایی معرفی کرد که از چنین حمام های تاریخی برخوردارند.
وی با بیان اینکه ذائقه گردشگران به دیدن آثار تاریخی در روستاها گرایش پیدا کرده است ، اظهارداشت :‌ بررسی ها نشان می دهد که ذائقه گردشگران متحول شده و آنان تلاش می کنند تا بیشتراز طبیعت و روستاهای دست نخورده خصوصا دارای اثار تاریخی و معماری با سبک بومی و سنتی دیدن کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های عباس آباد و تنکابن گفت : با وجود اینکه رد پای تکنولوژی درجای جای روستاها دیده می شود و بیشتر آثار معماری بومی و سنتی دوره های گذشته در این مناطق از بین رفته ولی وجود این حمام ها می تواند هویت تاریخی ، جغرافیایی و فرهنگ این روستاها را به گردشگران معرفی کند.
سحرخیز افزود :‌ نکته مهم تر اینکه در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتباراتی برای مرمت بخشی از این حمام ها و آن اینکه زیباسازی نمای ظاهری این حمام ها با هدف جذب و شوق بیشتر گردشگران برای دیدن محیط داخلی آن ها پیش بینی شده که امیدوارم با تخصیص بموقع آن بتوان این طرح ها نیز اجرا کرد.
وی وجود این حمام ها را به عنوان یک امتیاز برای روستائیان این روستاها توصیف کرد و گفت که از سال گذشته فردی در قالب راهنمای گردشگری ، سعی کرده تا گردشگران زیادی را برای دیدن این حمام ها هدایت کند و طبیعتا براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در نظرداریم از این ظرفیت درآمد پایداری هم برای روستا و رونق بخشی اقتصاد اهالی آن ها بهره ببریم .
شهرستان 50 هزار نفری عباس آباد با برخورداری از حدود 10 واحد اقامتی همراه با 800 تخت ، 150 واحد خانه مسافر ، 2 واحد بوم گردی ، 10 واحد پذیرایی ،31 کیوسک اطلاع رسانی گردشگری ، 5 اثرتاریخی و یک اثر طبیعی (غاردانیال ) در غرب مازندران قراردارد.
7078 / 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.