اجرای ‌طرح ' هزار روستا ، هزار تعاونی ' از مهرماه امسال بنا به ابلاغ وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در کشور آغاز شد و برابر ضوابط فرآیند اجرایی این طرح تا نیمه دوم سال آینده ادامه دارد.
بنا بر گزارش وزارت تعاون ، این طرح به منظور بهره مندی روستاها از ظرفیتی که مجلس شورای اسلامی و دولت برای استفاده از اعتبارات ملی فراهم کرده با شعار یک هزار روستا یک هزار تعاونی اجرایی خواهد شد.
سیاوش علیزاده روز پنجشنبه در همایش ' تعاون روستا ' در نوشهر افزود :‌ در گام بعدی یعنی نیمه اول سال آینده این طرح در حدود 50 روستای دیگر اجرا خواهد شد و راز موفقیت در این حوزه همکاری مسئولان محلی بویژه دهیاران ، اعضای شوراهای اسلامی و نیز روستائیان میسراست.
وی ادامه داد :‌ نرخ سود تسهیلاتی که در این طرح به روستائیان پرداخت خواهد شد حدود 6 درصد است که برای مناطق مرزی به حدود 2 درصد کاهش می یابد.
** عدم تمرکز مشکل اساسی شرکت های تعاونی
معاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران یکی از اساسی ترین مشکلات شرکت های تعاونی در کشور را عدم تمرکز آن ها دانست و گفت :‌ چنین وضعیتی سبب شده تا این شرکت نتوانند بدرستی به وظایفشان عمل کنند.
علیزاده افزود :‌ هم اکنون بخشی از شرکت های تعاونی مانند تعاونی فرش و تعاونی روستایی در کشور فعالیت دارند و این رویه به نوعی مشکلاتی در بخش تعاون به وجود آورده اند.
وی با اشاره مصوبه اصل 44 قانون اساسی و سهم تعاون در اقتصاد کشور اظهار داشت :‌ یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور، تعاون است که در اصل 44 قانون اساسی هم تصریح شده که بعد از اقتصاد دولتی 2 بخش دیگر تعاون و بخش خصوصی اقتصاد کشور را باید مدیریت کنند.
بر اساس اصل 44 قانون اساسی، باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، 25 درصد از سهم اقتصاد کشور را بخش دولتی، 25 درصد را بخش تعاون و 50 درصد دیگر به دست بخش خصوصی مدیریت می شد، اما این موضوع به رغم پایان یافتن زمان اجرای برنامه پنجم توسعه محقق نشده است .
معاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت :‌ نکته دیگر آنکه براساس تاریخچه جغرافیایی مازندران ، پایه اقتصاد و توسعه این استان براساس روستا شکل گرفته بود.
علیزاده افزود :‌ زندگی حدود 47 درصد جمعیت استان در روستاها گواه همین واقعیت است که متاسفانه به دلیل مشکلاتی در حوزه پس از تولید بخش تعاونی ها دچار افت و خیز های فراوانی شدند ، در حالی که در دیگر کشورها از جمله اسکاندیناوی این گونه نیست و حدود 90 درصد اقتصاد این کشورمتکی به تعاونی ها است.
مازندران دارای 13هزار و 400 تعاونی است .
دولت قرار است طرح تعاون روستا را در هزار روستای کشور اجرا کند و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته سهم مازندران از این طرح در 90 روستا است.
در این همایش یک روزه دهیاران ، اعضای شوراهای اسلامی روستاها و اعضای تعاونی های روستایی شهرستان نوشهر حضور داشتند.
7078 /1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.