کاهش آلودگی بالاتر از عدد استاندارد نسبت به نیروگاه های بزرگ ،حفظ زمین های طبیعی و کشاورزی ،کاهش مصرف انرژی گاز برای چرخاندن ژنراتورها در حد نیاز به لوله گاز خانگی، تولید و مصرف درمحل و نیاز به سرمایه گذاری اندک از مزیت های نیروگاه های مقیاس کوچک است که سبب افزایش استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در استان های شمالی شد.
تولید مقیاس کوچک یا تولید پراکنده یا (Distributed Generation) تأمین انرژی برق با استفاده از مولدهای تولید برق با ظرفیت حداکثر 25 مگاوات است که قابلیت نصب در محل‏های مصرف و یا اتصال به شبکه توزیع با قابلیت کارکرد دایم به منظور تأمین انرژی برق را دارند و از لحاظ مشخصه های زیست محیطی امکان بهره برداری از آنها در مراکز مختلف میسر است.
بر اساس تعریف، مجموعه­ ای از دستگاه­ها و یا تاسیسات تولید برق که اتصال آن به شبکه توزیع محلی از نظر فنی امکان­پذیر بوده و ظرفیت عملی تولید آن در محل اتصال به شبکه توزیع از 25 مگاوات بیشتر نباشد را مولد مقیاس کوچک می ­نامند.
در حال حاضر نیاز برقی حدود 4هزارو 400مگاوات استان های مازندران و گلستان از طریق نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیروگاه هزار مگاواتی علی آباد کتول ، نیروگاه 50مگاواتی نوشهر و همچنین بخشی از نیاز برق در زمان پیک مصرف از کشور ترکمنستان تامین می شود.
نیروگاه شهید سلیمی نکا با 2 هزار و 214 مگاوات ظرفیت،یکی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با حدود 40 سال عمر شناخته می شود.
بر اساس آمار سالانه حدود 50درصد سوخت نیروگاه شهید سلیمی نکا که در ساحل دریای خزر، در 22 کیلومتری شمال شهرستان نکا در استان مازندران واقع شده ،مازوت است.
نیروگاه های کوچک متشکل از موتورهای گازسوز کوپل شده با ژنراتور هستند که به گفته کارشناسان برخلاف نیروگاه های بزرگ که نیاز به خط لوله ویژه و متصل به لوله فشار قوی گاز دارند، با خط لوله و فشار گاز خانگی کار می کنند.
نکته مهم و قابل توجه تاکید بر ایجاد نیروگاه کوچک در استان های شمالی به جای نیروگاه بزرگ مقوله حفظ زمین های طبیعی و کشاورزی این خطه از ایران است ،چراکه بر اساس اظهارات کارشناسان برای یک نیروگاه بزرگ 500مگاواتی به 50 هکتار زمین نیاز است اما برای یک نیروگاه کوچک 25مگاواتی فقط به سه هزار متر مربع زمین نیاز داریم ،یعنی برای دستیابی و تولید 500مگاوات برق با ایجاد 20نیروگاه کوچک در شش هکتار که نسبت به نیروگاه بزرگ 44هکتار زمین کمتر نیاز است.
همچنین برای ایجاد یک نیروگاه بزرگ 500مگاواتی به سرمایه گذاری یکهزارو500میلیارد تومان نیاز است که این رقم سرمایه گذاری هم برای بخش خصوصی بسیار سنگین است و از طرفی دولت نیز از این پس بر اساس قانون وارد انجام این پروژه های سنگین نمی شود ،درحالی که هر نیروگاه کوچک 25مگاواتی فقط 50میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.
**ایجاد 40نیروگاه مقیاس کوچک در استان های مازندران و گلستان
مدیرطرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : وزارت نیرو در راستای اصل 44 خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت و همچنین تعهد جمهوری اسلامی در مورد کاهش گازهای گلخانه ای ،به تولید برق در مقیاس نیروگاه های کوچک روی آورده و آنرا به بخش خصوصی واگذار می کند.
وی افزود:با توجه به اهمیت رعایت مقولات زیست محیطی و از طرفی حفظ زمین های کشاورزی و منابع طبیعی ، تولید برق و مصرف آن در محل در قالب نیروگاه های کوچک بهترین گزینه است.
وی توضیح داد: برای ایجاد یک نیروگاه 500مگاواتی نیاز به 50 هکتار زمین است و برای تامین سوخت آن که نیاز به خط ویژه لوله گاز و اتصال به لوله فشار قوی است باید حداقل 10 تا 15کیلومتر به صورت طولی زمین های کشاورزی را تملک کرد.
مدیرطرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان اینکه انتقال انرژی برق از نیروگاه نیاز به ایجاد خطوط قوی
برق است که این طرح نیز بخشی از زمین های کشاورزی و عرصه های طبیعی را از بین می برد، بیان داشت: هدر رفت انرژی برق از نیروگاه بزرگ نیز تا 60 درصد برآورد شده است.
ذاکری فرد حداقل سرمایه گذاری برای نیروگاه 500مگاواتی را یکهزارو 500میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: این در حالی است که برای یک نیروگاه کوچک 25مگاواتی به کمتر از سه هزار متر مربع زمین و 50میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
ذکر این نکته ضروری است که با راه اندازی و بهره برداری خط لوله انتقال گاز سمنان به مازندران در سال جاری ،علاه بر پایداری گاز مشترکان استان های شمالی ،کمبود و یا افت فشار گاز در مصارف صنعتی استان های شمالی نیز از بین رفته است.
مدیرطرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده تا سال 1403 هزار مگاوات برق از طریق 40 نیروگاه کوچک به مقدار تولید این انرژی در این استان ها اضافه می شود، گفت: در حال حاضر سه نیروگاه 25مگاواتی ، یک نیروگاه هشت مگاواتی و سه نیروگاه زیر پنج مگاواتی در استان مازندران فعال است.
وی با اشاره به اینکه پس از برجام قرارداد سرمایه گذاری خارجی برای ساخت 10 نیروگاه 25 مگاواتی در استان مازندران امضا و اجرائی شده است، گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد این نیروگاهها 150 میلیون دلار است.
وی با اشاره به اینکه قرارداد ساخت این نیروگاهها با سرمایه گذارانی از کشورهای کانادا، آلمان، کره جنوبی ،چین و مالزی بسته شده است، ادامه داد: در حال حاضر سه قطعه زمین در سه نقطه از شهرستان بابل و آمل برای ایجاد چهار نیروگاه 25 مگاواتی به شرکت های کانادایی تحویل شده است.
وی توضیح داد: اکنون امکانات و تجهیزات مورد نیاز 2 نیروگاه 25 مگاواتی که قرار است در یک قطعه زمین در شهرستان آمل در کنار هم ایجاد شود، در حال ارسال به منطقه است.
او افزود: همین امکانات نیز برای 2 نیروگاه 25 مگاواتی در 2 نقطه از زمین خریداری شده در بابل در حال حمل است.
مدیرطرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: قرارداد ایجاد 6 نیروگاه 25 مگاواتی دیگر نیز با سه شرکت کره ای، مالزیائی و آلمانی در شهرهای نشتارود، محمودآباد، نور، دابودشت، رویان و سرخرود منعقد شده است.
ذاکری فر در باره چگونگی این قراردادها هم گفت: بر اساس قرار داد، شرکت برق منطقه ای تا پنج سال به صورت تضمینی برق تولیدی این نیروگاهها را خریداری می کند و پس از پنج سال باید با هماهنگی مدیریت شبکه وزارت نیرو، برق تولیدی را به فروش برسانند.
مدیر طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان همچنین گفت که با بررسی های صورت گرفته، در سال های آینده باید 14 پست 63 و 230 کیلو ولت و 6 خط مدار به طول 55 کیلومتر در استان مازندران احداث شود.
**پیش بینی نیاز 5هزارو 539مگاوات برق در استان های مازندران و گلستان تا سال 1403
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان اینکه عمده مصارف برق دراستان های شمالی مربوط به وسایل برقی سرمایشی است، گفت: پیک مصرف برق در این استان ها در سال جاری تا حدود 4هزارو 413مگاوات بوده است.
مهندس حسین افضلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تابستان امسال رشد مصرف در استان مازندران 10درصد 2تا سه برابر بیشتر از متوسط کشوری ،معادل 2هزار و 950 مگا وات بوده است.
وی ادامه داد: بر ای تامین انرژی در استان و در پیک مصرف به احداث نیروگاه های تولید پراکنده که همان نیروگاه مقیاس کوچک است نیاز داریم .
وی با اشاره به اینکه تابستان 97 حدود 310مگاوات نیروگاه نوشهر وارد مدار می شود، بیان داشت: باید نیروگاه های متعدد دیگری ساخته شود.
وی با بیان این نکته که موانع پیش روی احداث نیروگاه فقط مربوط به اخذ مجوز زیست محیطی است گفت: برای اینکه تابستان سال 97 را بدون اعمال خاموشی سپری کنیم ،اجرای 34 پروژه را در دستور کار داریم که تاکنون برای این طرح ها حدود 235میلیارد تومان هزینه شده است.
وی اضافه کرد: برای اتمام و بهره برداری این 34پروژه، به 232میلیارد تومان وبرای احداث 8پروژه دیگر تا تابستان 98 به 160میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
افضلی بیان داشت: 2نیروگاه تولید پراکنده 25مگاواتی در تنکابن وچمستان و2 نیروگاه تولید پراکنده 12مگاواتی در عباس آباد و تشبندان محمودآباد در سال 97وارد مدار می شوند.
برق منطقه ای مازندران و گلستان دارای بیش از 2میلیون و 40 هزار مشترک است که حدود یک میلیون و 700 هزار مشترک آن در مازندران هستند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.