قاسم شهابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که با این میزان هزینه از هدر رفتن دستکم 300 میلیارد ریال انرژی جلوگیری شده است .
وی گفت : طبق برنامه وزارت نیرو ، سالانه باید یک درصد از هدر رفت انرژی برق جلوگیری شود که پیش بینی می شود امسال با اقداماتی که انجام شد این میزان به بیش از یک درصد در مازندران برسد .
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران منطقه ساری با اعلام این که سالانه حدود 40 میلیارد ریال انرژی برق در شبکه توزیع تلف می شود ، افزود : میزان هدر رفت انرژی برق در سال 92 در مازندران بیش از 18 درصد بود که با برنامه ریزی و اعتبارات دولت در این بخش ، اکنون در گستره زیر پوشش توزیع برق منطقه ساری به 14 درصد رسید و انتظار داریم تا پایان سال به کمتر از 13 درصد برسد.
وی برکناری شبکه های فرسوده توزیع و احداث شبکه جدید ، تعویض کنتورهای قدیمی و معیوب ، احداث خطوط توزیع جدید و کوتاه کردن فاصله خطوط توزیع را از جمله اقدامات انجام شده برای جلوگیری از هدر رفت برق در مازندران برشمرد.
شهابی گفت : برکناری ترانس های معیوب و یا فرسوده ، تعویض تابلوهای قدیمی و خراب ، تعویض سیم های انتقال نیرو با سیم های ضخیم تر برای راحتی در انتقال نیرو و اصلاح اتصالات سست هم از دیگر اقدامات برای جلوگیری از اتلاف انرژی در خطوط توزیع مازندران بوده است .
** افزایش 9 درصدی مصرف برق
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران منطقه ساری همچنین گفت که امسال میزان مصرف برق در مناطق زیر پوشش این شرکت نسبت به مدت مشابه پیش بیشتر از 9 درصد افزایش داشته است .
وی اضافه کرد : اگر چه یکی از عوامل افزایش مصرف برق در سال جاری افزایش بیشتر دما و گرمای بیشتر تابستان سال جاری و همچنین ماندگاری بیشتر گرما در فصل پائیز است، ولی روی آوری به استفاده از وسایل برقی گرمائی بویژه کولرهای گرماساز بیشترین تاثیر را داشته است .
شهابی ارزانی نرخ مصرف برق را در روی آوری به وسایل گرماساز برقی موثر دانست و گفت : به همین دلیل نیز زمستان امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش تاکنون سه تا 8 درصد افزایش مصرف برق داشتیم .
وی از هزینه بیش از 500 میلیارد ریالی برای اصلاح شبکه توزیع در سال جاری خبر داد و گفت : برای اصلاح مناسب و استاندارد شبکه توزیع برق استان مازندران به حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که طرح های آن آماده و در اختیار توانیر و وزارت نیرو قرار گرفته است .
مدیرعامل شرکت توزیع برق شرق مازندران بیان کرد : این طرح ها در قالب اصلاح و بهینه سازی شبکه توزیع برق ، مقاوم سازی در مقابل حوادث غیر مترقبه انجام می شود .
** کمبود اعتبار و احتمال خاموشی در تابستان پیش رو
شهابی گفت : برای سال آینده و سال جاری در حوزه پست های فشار قوی برق منطقه ای مازندران طرح هایی را آماده و به وزارت نیرو ارائه دادیم که در صورت تامین نشدن اعتبار پیش بینی می شود در تابستان پیش رو شاهد قطعی برق باشیم .
وی از مدیران استانی و کشوری خواست تا در این مورد پیگیری جدی را انجام دهند و تاکید کرد : باید مراقب باشیم تا با انجام بموقع کارها با توجه به گرم تر شدن هر ساله فصل تابستان ، خطری مردم استان را تهدید نکند .
شرکت مادر تخصصی تولید ،‌ انتقال و توزیع نیروی برق ایران در استان مازندران به 2 حوزه توزیع برق شرق و غرب استان تقسیم شده که در مجموع به بیش از یک میلیون و 200 هزار مشترک برق می رساند .
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.