سید محسن سلیمانی راد روز شنبه در کارگروه تخصصی امور بانوان در ساری افزود : هم اکنون 103 هزار زن با فشار خون بالا و 76 هزار زن دیابتی در این استان شناسایی شدند .
وی ادامه داد : در حالیکه پیش بینی می شود که 280 هزار زن با فشار خون بالا و 180 هزار زن دیابتی در مازندران زندگی می کنند .
مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران اجرای بسته های طرح نظام سلامت خانواده و پزشک خانواده را ملاک دستیابی به این جمعیت آماری بیماران غیر واگیر در استان ذکر کرد و گفت که با توجه به زندگی شهرنشینی و کم تحرکی بیشتر زنان دیابتی و فشار خون بالا در مناطق شهری ساکن هستند .
وی ادامه داد : در بررسی شاخص های سبک تغذیه بانوان مازندران نشان می دهد که 80 درصد این افراد نمک زیاد می خورند و 40 درصد آنان نیز میوه به اندازه کافی نمی خورند .
به گفته سلیمانی راد 10 درصد از بانوان مازندران از غذاهای فست فودی استفاده می کنند .
*** مرگ روزانه هشت زن مازندرانی براثر بیماری های قلبی و عروقی
وی بیماری های قلبی و عروقی را عامل اصلی مرگ و میر زنان مازندران اعلام کرد و گفت که روزانه هشت زن این استان براثر این بیماری ها می میرند .
مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : چهار فاکتور تغذیه نامناسب ، چاقی ، کم تحرکی و مصرف دخانیات زمینه ساز بروز این نوع بیماری ها در زنان مازندران است.
آمارهای ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران حاکیست چاقی ، کم تحرکی ، کلسترول بالا ، فشار خون بالا و دیابت از چمله چالش های سلامتی است که به ترتیب 44درصد ، 97 درصد ، 32 درصد ، 36 درصد و 16 زنان این استان با آنها مواجه هستند .
*** کم خوری 93 درصد زنان مازندران ، استان رتبه دار تولید ماهی کشور
مدیر سلامت ، جمعیت ، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ناکافی بودن مصرف ماهی در زنان این استان به عنوان یکی از آسیب های سلامت این قشر نام برد گفت : در بررسی های انجام شده 93 درصد زنان این استان ماهی به اندازه کافی نمی خورند .
مصرف 2 بار در هفته ، استاندارد مصرف ماهی برای هر فرد است که این میزان مصرف از سوی بخش زیادی از بانوان مازندران جدی گرفته نمی شود .
مازندران سه هزار و 330 واحد آبزی پروری دارد و بنابرآمارها سالانه 75هزار تن ماهی در این استان تولید می شود و مازندران در تولید آبزیان رتبه نخست کشور را دارد .
براساس آخرین سرشماری نفوس که در سال 1395 انجام شد حدود نیمی از جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران را زنان تشکیل می دهند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.