با نگاه مثبت به مقوله فضای مجازی می توان از آن تنها به عنوان ابزاری مناسب برای ارسال سریع و فوری اخبار به جامعه دانست اما به نظر می رسد آنجا که پای اطلاعات تخصصی و کارشناسی مطرح می شود این فضا نمی تواند تکیه گاه و پشتوانه خوبی برای تزریق اطلاعات به جامعه باشد .
سلامت که همیشه از آن به عنوان مساله مهم و حیاتی در جامعه نام برده می شود که مسئولان در اهمیت این بخش ، تامین سلامت را هم ردیف با تامین امنیت می دانند که باید نسبت به آن دقت نظر شود .
فراهم آوردن امکانات سخت افزاری همچون ساخت خانه ها و مراکز بهداشت به همراه امکان حضور پزشکان و متخصصان در تمامی مناطق بویژه مناطق دوردست را می توان بخش هایی از این دغدغه برای گستراندن چتر تامین سلامت در جامعه ذکر کرد. تلاش هایی که برای به ثمر رسیدن آن چه برای پرورش یک فرد به عنوان پزشک بیش از 2 دهه زمان نیاز است و چه برای تامین فضای مطلوب خدمات رسانی نیز با توجه به تخصیص اعتبارات ، چندین سال زمان صرف می شود .
پیشتر ، حضور و فعالیت افراد غیر متخصص در هیبت پزشکان تجربی و درمانگران سنتی همیشه مساله مورد تاکید متولیان امور سلامت به شمار می رفت اما امروز با ورود تکنولوژی های جدید و ابزارهای جدید نرم افزاری ، سلامت جامعه تحت شعاع خوراک فکری مدیران کانال های تلگرامی قرارگرفت که شاید به جرات بتوان گفت که اکثر این مطالب پشتوانه علمی ندارند .
در نگاه و گذری به فعالیت کانال های تلگرامی که در مازندران فعالیت دارند علاوه بر اشراف نداشتن به یک موضوع خاص ، ارائه مطالب در همه زمینه ها را می توان به خوبی مشاهده کرد اما حساسیت موضوع زمانی بیشتر می شود که در برخی از این کانال ها اظهارنظرها وتوصیه های پزشکی و سوق دادن افراد به انجام چنین کارهایی مساله ساز خواهد بود .
آنچیزی که در انتخاب واژگان تخصصی حوزه پزشکی در خصوص این نوع فعالیت شبکه های اجتماعی می توان عنوان 'تجویز خودسرانه ' به آن نام نهاد .
** ورود ناشیانه به فعالیت تخصصی پزشکی ، رسیدن کارد به استخوان
هرچند در بیشتر حوزه ها ، کانال های تلگرامی برای پیشی گرفتن از رقبای عرصه رسانه به دنبال انتشار سریع اخبار هستند و در این وادی دیده شده که حتی صحت و درستی فدای سرعت کرده اند اما حساسیت ویژه و خاص حوزه سلامت باعث شده که معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در این زمینه ورود بکند و از مسئولان حوزه بهداشت بخواهد با اعمال راهکار ایجاد یک کانال تلگرامی ویژه سلامت با پوشش تمامی افراد مازندران این نقیصه را رفع بکنند .
علیرضا یونسی در سخنان هفته گذشته اش در جلسه کارگرو امور اجتماعی و فرهنگی ساماندهی و مدیریت آسیب های اجتماعی استان مازندران با انتقاد از انتشار برخی مطالب بدون پایه و اساس علمی در شبکه های اجتماعی گفت که حاد بودن این مساله زمانی بیشتر نمود دارد که این افراد حوزه سلامت را نشانه گرفته اند .
وی افزود : شاید بتوان انتشار مطالب نادرست در کانال های تلگرامی را با یک تکذیب و یا تصحیح ادیت و جبران کرد اما ارائه مطالب و نکته های پزشکی و سلامت از طریق مدیران این فضاها به راحتی از ذهن و افکار مردم پاک نخواهد شد .
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران خروج از این بلبشوی بازار اطلاع رسانی غیر کارشناسی در حوزه سلامت را مستلزم راه اندازی کانال تلگرامی با سطح فراگیری گسترده توسط دانشگاه علوم پزشکی ذکر کرد و گفت : از این طریق اطلاعات کارشناسی و درست به مردم می توان ارائه کرد .
وی پیشنهاد کرد : کانال تلگرامی سلامت در استان مازندران راه اندازی شود تا اطلاعات جامع و درست به مردم استان در حوزه پزشکی ارائه شود .
*** غیر متخصص ارائه دهنده مطالب کانال های تلگرامی
عباس مهدوی که از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی در استان مازندران است ، فضای اطلاع رسانی در کانال های تلگرامی و دیگر شبکه های مجازی کمتر از رسانه های قدیمی همچون صدا و سیما نمی داند .
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ویژگی مهم و ارزش آفرین رسانه های قدیمی آن است که با تقسیم بندی حوزه فعالیتی و گماشتن خبرنگار در آن حوزه ، فرد با دسترسی به منابع مختلف ، اطلاعات دقیق و درستی را اخذ می کرد .
مهدوی با اشاره به اینکه غالب شبکه های اجتماعی بدون داشتن ساختار درست و حرفه ای و تنها به دنبال انتشار سریع اخبار هستند ، ادامه داد : این نقیصه شاید در برخی از بخش ها به قیمت فدا شدن صحت و درستی خبر خلاصه شود اما درحوزه مهمی همچون سلامت حتی قابل جبران نخواهد بود .
وی تاکید کرد : همانگونه که در رسانه های قدیمی و کهن از جمله صدا و سیما و خبرگزاری های معتبر با بهره گیری از نظرات کارشناسی افراد متخصص و صاحب فن به دنبال انعکاس و انتشارمطالب هستند جای خالی این رویه کارشناسی در رسانه های نوظهور مشهود است .
***جبران دلواپسی ها با راه اندازی کانال تلگرامی سلامت فراگیر
در همین راستا مسئولان سلامت و بهداشت مازندران کار در این حوزه را تیغ دو لبه ای می دانند که ارائه هرگونه اطلاعات و مطالب نادرست همچون اشتباه جراح حین کار جراحی است بطوریکه اشتباه در این عرصه حتی قابل جبران نخواهد بود .
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تایید این مساله که اطلاعات حوزه پزشکی می بایست از مجاری شناسنامه دار و تخصصی ارائه شود گفت که فضای فعلی برخی کانال های تلگرامی که تنها برای افزایش عضو و پرمخاطب نشان دادن کانال خود دست به انتشار اطلاعات حوزه سلامت می زنند وضعیت شایسته ای نیست .
نادرآهنگر گفت : دانشگاه علوم پزشکی از آن جهت که کانال های تلگرامی متعددی در فضای مجازی مازندران فعالیت می کنند نظر خاصی ندارد ولی آنجاییکه این فضاها به سمت و سوی انتشار مطالب تخصصی حوزه پزشکی می روند حرف و حدیث دیگری است .
وی افزود : چرا که ارائه مطالب در این وادی نیازمند داشتن اطلاعات لازم و تخصصی است که نمی توان مدیران کانال های تلگرامی را برخوردار از این اطلاعات دانست .
به گفته معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، وزارت بهداشت با راه اندازی یکسری کانال و شبکه های تلگرامی تخصصی به دنبال اطلاع رسانی درست و دقیق در حوزه بهداشت و درمان است که تعمیم آن به استان مازندران برای خوراک دهی به مردم این استان نیز ضرورت دارد .
وی گفت : برای این منظور کانال تلگرامی جامع و قابل دسترس برای تمامی مردم استان مازندران در دستور کار علوم پزشکی استان قرار دارد تا از این طریق خوراک درست و صحیحی به افراد ارائه شود .
آهنگر افزود : برای این منظور برنامه عقد قرارداد با شرکت مخابرات مازندران بمنظور راه اندازی کانال مخصوص اطلاع رسانی در حوزه سلامت استان را در دستور کار قرار داده ایم .
وی ادامه داد : در این کانال تلاش می شود تا همه مردم مازندران به عضویت آن در آیند تا از این طریق اطلاعات دقیق و درست بهداشتی و پزشکی به آنها ارائه شود .
به نظر می رسد تلاش دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای راه اندازی کانال تلگرامی تخصصی پزشکی برای زیر پوشش قرار دادن تمامی مردم استان و همچنین تاکید اخیر معاون استاندار مازندران نشان می دهد که ورود غیر متخصص ها برای انتشار و انعکاس مطالب حوزه سلامت و بهداشت تا چه اندازه می تواند تبعات داشته باشد .
مازندران با داشتن حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت و برخورداری این استان از ضریب نفوذ بالای اینترنت زمینه و بستر برای فعالیت کانال های تلگرامی در آن وجود دارد .
اما اینکه این فضا و ظرفیت خوب موجود در استان مازندران بلحاظ برخورداری از ضریب نفوذ اینترنت بالا و کانال های تلگرامی می تواند بستر مناسبی برای آموزش های درست باشد اما اینکه در این مسیر تا چه اندازه به درستی اقدام شود خود مساله مهمتری است .
براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران 666 کانال تلگرامی با بیش از پنج هزار عضو در استان فعالیت دارند که بنا به اظهار نظر معاون فرهنگی اداره ارشاد به طور مثال برخی از این کانال ها بیش از یک میلیون عضو هم دارند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.