بیکاری و تبعات ناشی از ان ، بزهکاری و نیز کم سوادی به همراه فقر فرهنگی چهره ناخوشایند و خط خطی سکونتگاههای غیر رسمی ، محلات و مناطق ناهمگون در حاشیه و یا بخشی از شهرها است و ریشه دواندن برخی بیماری ها به دلیل نبود امکانات ، خدمات و همچنین عدم رعایت مسائل بهداشتی و درمانی از سوی ساکنان آن از نگاه و دید کارشناسان باید به عنوان چالشی مهم نگاه شود .
بنابر امارها یک هزارو 100هکتار از حاشیه شهرهای مازندران بویژه در ساری ، آمل ، بابل، قائمشهر و نکا سکونت گاههای غیر رسمی هستند که 150هزار نفر در این اماکن زندگی می کنند.
به همراه نقص و کمبود امکانات زیرساختی ، حضور و سکونت افرادی از اقشار ضعیف از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در این محلات بستر و زیرساختی برای بروز آسیب های اجتماعی با مخاطرات بالا را ایجاد کرده است .
بزهکاری و اعتیاد به مواد مخدر آنهم به روش های مختلف را می توان به عنوان بخشی از این مخاطرات که می تواند زمینه ساز بیماری های خطرناک نیز شود ، نام برد چرا که تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک مساله ای است که بارها در جلسات مرتبط مازندران ، مسئولان از آن به عنوان دغدغه هایشان برای شیوع انواع بیماری ها نام می برند .
*** سکونتگاههای غیر رسمی ، کانون بیماری های خطرناک
بررسی ها و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان متولی امور بهداشتی و درمانی استان نشان می دهد که حاشیه شهرها کانون وقوع و بروز انواع بیماری ها در نوع خود خطرناک همچون ایدز به شمار می روند .
هرچند مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دادن آمار پراکندگی میزان ابتلای بیماری های خطرناک از جمله ایدز در سکونتگاههای غیر رسمی شیوه دست به عصا را در پیش گرفته است اما بنا به اظهار نظر آنها این مناطق ، کانون های خطر آفرین بیماری ها به شمار می روند که اجرای برنامه ها برای کنترل و پیشگیری از این بیماریها به عنوان سیاست راهبردی در دستور کار قرار گرفته است .
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از حاشیه شهرها به عنوان نقاط آلوده و مشکل دار استان از نظر بیماری ها بویژه بیماری های خطرناک اعلام کرد و گفت : حضور و سکونت افرادی از تیپ جمعیتی جدا و متفاوت از دیگر مناطق شهری ، شکل سکونتگاههای غیر رسمی است .
نادر آهنگر افزود : حضور افراد با ملیت و قومیت های مختلف داخل و خارج از کشور ترکیب غالب جمعیتی در این مناطق است .
وی با تاکید بر اینکه ساکنان این مناطق را افرادی با سطح درآمدی پایین بدون پوشش بیمه ای و حتی فاقد اسناد هویتی تشکیل می دهند ، ادامه داد : وجود افرادی با این وضعیت ، مشکلات و مسائل اجتماعی همچون اعتیاد را نیز با خود به همراه دارد .
معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : کمبود و نبود امکانات و خدمات شهری در این محلات غیر مجاز به همراه خود شیوع و افزایش بیماری ها بخصوص بیماری های خطرناک را به همراه دارد .
وی از ایدز ، سل ، هپاتیت و گال به عنوان بیماری های شایع در سکونتگاههای غیر رسمی مازندران نام برد و افزود : با وجود در حاشیه و غیر مجاز بودن این مناطق و سکونت افراد در آنها ، دانشگاه علوم پزشکی اهالی این مناطق را بی بهره از چتر خدماتی خود نکرده است .
آهنگر گفت : با وجود اینکه بیشتر افراد ساکن در این مناطق مدارک هویتی ندارند اما دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای هر یک از این افراد پرونده و شناسه جداگانه ایجاد کرده است .
وی انجام اقدامات درمانی و بهداشتی به ساکنان این نوع مناطق را با عنوان ' بلوک حاشیه ها ' ذکر کرد و افزود : حضور و سرکشی در منازل تک تک ساکنان ، اقدام ماهانه تیم های بهداشتی مازندران در این مناطق است .
معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از ایجاد مراکز گذری خدمات کاهش آسیب های اجتماعی با عنوان DIC به عنوان گامی دیگر از سوی این دانشگاه برای خدمات رسانی به افراد آسیب پذیر در سکونتگاههای غیر رسمی استان نام برد .
وی گفت : با راه اندازی مراکز ترک اعتیاد و دادن رایگان وسایل تزریق مواد مخدر به معتادان به دنبال مسدود کردن راههای انتقال بیماری ها از جمله ایدز به دیگر افراد هستیم .
*** بیمار یابی در سکونتگاههای غیر رسمی شهرها
آهنگر از اجرای طرح های غربالگری در سکونتگاههای غیررسمی شهرها به عنوان گامی برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری ایدز نام برد و افزود : در این مناطق که رفتارهای پرخطر همچون مسائل جنسی و تزریق مواد مخدر انجام می شود ، می تواند در بدست آوردن موفقیت در شناسایی این بیماران تاثیر بگذارد .
وی افزود : برخی استان های کشور برای شناسایی و غربالگری بیماری ایدز در حاشیه شهرها و مناطق آسیب پذیرتوانسته اند به موفقیت های خوبی در این عرصه دست یابند .
وی ارائه خدمات کنترلی و پیشگیرانه برای برخورد با بیماری ها را منوط به شناسایی مبتلایان به این بیماری دانست و ادامه داد : تا زمانیکه بیماری شناسایی نشود عملا به خدمات دهی منجر نخواهد شد .
وی ارائه داروی رایگان و معرفی به مراکز درمانی و بهداشتی بخشی از خدمات به مبتلایان بیماری ها در سکونتگاههای غیر رسمی ذکر کرد .
معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه نگاه و رویکرد سال های اخیر دولت برای کاهش آسیب ها و خطرات موجود در سگونتگاههای غیر رسمی است ، ادامه داد : ایجاد و راه اندازی 14 پایگاه مشاوره رفتاری را نیز می توان به عنوان بخش دیگری از اقدامات دولت برای رفع مشکلات این مناطق در مازندران نام برد .
وی گفت : با استقرار این پایگاه ها دسترسی راحت تر افراد ساکن در سکونتگاههای غیر رسمی مازندران به خدمات مراقبتی و دارویی فراهم شده است در حالیکه پیشتر به دلیل نبود این پایگاهها احتمال بروز و شیوع بیماری ها زیاد بود .
**بیکاری و بزهکاری دیگر چهره سکونت گاههای غیر رسمی در مازندران
به گفته یک کارشناس علوم اجتماعی بیکاری یک چهره دیگر سکونت های غیر رسمی در مازندران است و بخش مهمی از جمعیت ان کار ندارند و یا اینکه از کار درآمد مکفی کسب نمی کنند که این خود سر منشا بسیار موارد اسیب های اجتماعی است.
علی احمدی می گوید : جوانان بیکار یا سرپرستان خانوارهایی که بیکار هستند مستعد انواع و اقسام بزهکاری هستند و انها برای معشیت و تامین زندگی ممکن است به هر کاری دست بزنند.
به گفته وی نداشتن زیر ساخت های رفاهی و تفریحی ، فقر فرهنگی و نبود هیچ امید به اینده در این سکونت گاه ها باعث شده است تا این مناطق به محلی برای بروز اسیب های مختلف اجتماعی تبدیل شوند
وی افزود : باید برای رفاه اجتماعی ، تامین کار و نیز ایجاد امکانات رفاهی در این مناطق هر چه زودتر دست به کار شد تا شیوع اسیب های اجتماعی کاهش یافته و مهار شود.
*** پنج شهر مازندران درگیر سکونتگاههای غیر رسمی
رئیس اداره عمران و بهسازی شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی مازندران به استناد مطالعات اوایل دهه 90 وزارت راه و شهرسازی وسعت سکونتگاههای غیر رسمی یا همان حاشیه شهرها در این استان را یکهزار و 100 هکتار اعلام کرد .
سعید میرزاپور گفت : آمل ، بابل ، ساری ، قائمشهر و نکا شهرهایی هستند که سکونتگاههای غیر رسمی در آنها قرار دارند که افراد برخلاف رویه توسعه ای شهرها اقدام به ساخت و ایجاد واحدهای مسکونی کردند .
وی ادامه داد : به صورت تخمینی تعداد جمعیت ساکن در این سکونتگاههای غیر رسمی 150 هزار نفر است .
رئیس اداره عمران شهرسازی مازندران که سکونتگاههای غیر رسمی را فاقد هرگونه امکانات و خدمات زیر ساختی توصیف کرد ، گفت : برای بهبود وضعیت و کمک به حل مشکلات این مناطق براساس ماموریت محوله وزارت شهرسازی ، ستاد بازآفرینی پایدار شهری برای حاشیه نشین ها در مازندران تشکیل شد .
وی این ستاد را متشکل از کارگروه های اقتصادی ، ارتقای بهداشت و ایمنی ، پیشگیری و پیش نگری در توسعه ذکر کرد و افزود : در مدت 2 ساله آغاز فعالیت این ستاد در مازندران برای بهبود وضعیت این مناطق ، اجرای پروژه های عمرانی با تخصیص اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی کلید خورد .
رئیس اداره عمران شهرسازی مازندران میزان اعتبار تخصیصی امسال برای بهبود و مناسب سازی امکانات در سکونتگاههای غیر رسمی استان را 79 میلیارد ریال اعلام کرد .
وی از افراد ساکن در سکونتگاههای غیر رسمی با عنوان ' حاشیه راندها ' نام برد و گفت که این افراد به دلیل فقر اقتصادی گزینه ای به جز انتخاب این مناطق کمتر برخوردار از امکانات ندارند .
به گفته میرزاپور هرچند رشد قارچ گونه این مناطق به آسیب اجتماعی جدی در برخی از شهرها مبدل شده اما وزارت راه و شهرسازی برای فراهم کردن امکان زندگی مناسب تر برای مردم اجرای برخی پروژه های عمرانی و خدماتی را در دستور کار خود قرار داده است تا از این طریق بخشی از مشکلات آنان رفع شود .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.