مازندران 39 شهرک و ناحیه صنعتی دارد که از این تعداد 27 شهرک صنعتی و 12 ناحیه هستند که براساس اعلام سازمان صنعت استان ،یک سوم از اشتغال حدود 86 هزار نفری در حوزه صنعت در این مجموعه ها هستند .
شهرک هاو نواحی صنعتی مازندران که بخش قابل توجهی از اشتغال و تولید صنعت استان به صورت متمرکز در آنها وجود دارد برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و سرمایه گذاری نیازمند داشتن زیرساخت های مختلف است.
** شهرک های صنعتی کلیدی برای حل مشکل بیکاری
ناحیه صنعتی 20 هکتاری سنگتاب که در کیلومتر پنج جاده کیاکلا به عنوان یکی از نواحی و شهرک صنعتی مازندران به شمار می رود که از 48 واحد صنعتی موجود 36 واحد آن فعال است .
این ناحیه صنعتی بعد از گذشت 22 سال از آغاز فعالیت هنوز از برخی زیر ساخت های لازم در این خصوص برخوردار نیست و در پیچ و خم های نبود و کمبود این بسترها قرار دارد .
راه را می توان از آن به عنوان اصلی ترین زیر ساخت یک شهرک و ناحیه صنعتی برشمرد که ناحیه صنعتی سنگتاب از آن بی بهره است و به گفته رئیس هیات امنای این ناحیه صنعتی ، فعالیت سرمایه گذاران را با مشکل مواجه کرده است .
محمود احمدی با اشاره به اینکه سالهاست پل فلزی ، قدیمی و باریک روستای بالا رستم بر روی رودخانه تالار مسیر فعلی تردد به ناحیه صنعتی سنگتاب و اهالی چند روستا از جمله بالا رستم ، سمنا کلا و آهنگرکلا است ، ادامه داد : این پل تحمل تردد تریلی و کامیون با بارهای سنگین را ندارد و در حد و اندازه تردد خودروهای سواری و افراد است .
وی ادامه داد : نبود راه دسترسی مناسب به عنوان یکی از مشکلات زیر ساخت اصلی توسعه ناحیه صنعتی باعث شده تا بخش خصوصی با مشکلات دست به گریبان باشند .
وی با اشاره به اینکه در سال 1390 کلنگ احداث پل بتنی برای ایجاد راه دسترسی به ناحیه صنعتی سنگتاب زده شد ، افزود : با وجود گذشت چند سال تکمیل نشده و کمبود اعتبار بر روند ساخت این پروژه تاثیر گذاشته است .
*** شهرک های نوپا نیازمند حمایت های ویژه تر
مدیر شهرک صنعتی رستم کلای قائمشهر با اشاره به نوپا و سابقه آغاز فعالیت از دهه 80 این شهرک ، گفت از 52 زمین واگذار شده به سرمایه گذاران در حال حاضر 12 واحد راه اندازی شد .
حسین اولادی میزان اشتغالزایی ایجاد شده در این 12 واحد را 260 نفر اعلام کرد و افزود : شاید به دلیل تازه تاسیس بودن ، این شهرک با مشکلات و مسائلی در حوزه زیر ساختی مواجه بود .
وی ادامه داد : تلاش برای رای زنی و تامین این زیر ساخت ها نظیر آب ، برق ، گاز و راه ، پیگیری چند ساله هیات امنای این شهرک بود .
مدیر شهرک صنعتی رستم کلای قائمشهر که برخورداری یک شهرک صنعتی از این زیر ساخت ها را به عنوان اولویت های نخست و مورد توجه برای سرمایه گذاران دانست ، گفت : اما این مهم برای شهرک صنعتی رستم کلا سالها زمان برد تا اجرایی شده است .
وی ابراز امیدواری کرد که با فراهم شدن این زیر ساخت ها زمینه بازگشت دوباره بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی در این شهرک صنعتی فراهم شود .
اولادی همچنین اعمال مشوق هایی را برای حمایت از صنعتگران ضروری و لازم دانست و ادامه داد : بالا بودن قیمت هزینه های خدمات یکی از مسائل پیش روی فعالیت این بخش است که با اعمال تخفیفاتی می تواند در رفع مشکلات آنها تاثیر بگذارد .
*** ایستادگی در برابر کمبود ها همت ویژه سرمایه گذاران
مدیر منطقه ای شهرک ها و نواحی صنعتی شهرستان های بابل ، سوادکوه شمالی و سوادکوه گفت :کمبود برخی زیر ساخت ها می تواند در روند فعالیت واحدهای صنعتی در این شهرک ها تاثیر بگذارد اما نمی تواند علت اول و آخر باشد .
ابراهیم قدمی افزود : بخش خصوصی با توجه به صرف هزینه بالابرای اجرای پروژه ای برای ادامه کار فعالیت می کند و در برابر کمبودها ایستادگی می کند .
وی ادامه داد : اما باقی ماندن این کمبودها اگر در حوزه زیر ساخت های حیاتی همچون سوخت باشد می تواند در روند ادامه فعالیت آنها نیز تاثیر خود را بگذارد .
این مسئول که شهرک صنعتی بشل سوادکوه زیر مجموعه فعالیت کاریش به شمار می رود ، گفت که هم اکنون از 200 واحد دارای مجوز فعالیت 80 واحد مشغول فعالیت هستند .
وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی بشل یکی از قدیمی ترین شهرک های صنعتی مازندران به شمار می روند ، افزود : با وجود گذشت سالها فعالیت ، تا حدودی مشکلات زیر ساختی آن حل شده و چتر مطمئن برای ان فراهم شده است .
*** اجرای 250 پروژه برای تامین زیر ساخت شهرک های صنعتی مازندران
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران با اشاره به وجود 39 شهرک و ناحیه صنعتی در استان گفت که این میزان مجموعه صنعتی در زمینی به وسعت یکهزار و 927 هکتار قرار دارد .
سید مصطفی موسوی افزود : از 2 هزار و 600 واحد صنعتی دارای مجوز راه اندازی در این شهرک ها و نواحی ، تاکنون یک هزار و 700 واحد به بهره برداری رسیده است .
وی تهیه و تامین آب ، برق ، گاز ، تلفن ، راه دسترسی مناسب و سیستم تصفیه خانه را به عنوان تعهدات و فعالیت های مجموعه شهرک صنعتی ذکر کرد و گفت که در سه سال اخیر برای تامین این بخش از این زیر ساخت های مورد نیاز 250 پروژه زیر ساختی با صرف هزینه 320 میلیارد ریالی اجرا شده است .
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران بخشی از محل صرف این اعتبارات را در تامین زیرساخت های آب ، برق ، تصفیه خانه در شهرک و نواحی صنعتی استان اعلام کرد و افزود : هم اکنون در تمامی شهرک ها و ناحیه های صنعتی استان زیر ساخت آب ، برق و گاز فراهم است و در 14 شهرک صنعتی نیز تصفیه خانه فاضلاب نصب شده است .
وی اضافه کرد : راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب در 2 شهرک صنعتی محمود آباد و بابلکنار و افزایش ظرفیت تصفیه خانه ناحیه یک ساری در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی مازندران قرار دارد .
*** افزایش اشتغال صنعتی با بهره برداری واحدها در شهرک ها
از حدود 86 هزار نفر اشتغال در بخش صنعت مازندران ، یک سوم از این تعداد شاغلان در 39 شهرک و ناحیه صنعتی فعالیت دارند .رقم اشتغالی که بنا اظهار نظر معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که با تامین کمبودها می تواند بیشتر شود .
علیرضا یوسف نژاد گفت که از 2 هزار و 600 مجوزصادر شده برای فعالیت واحدهای صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران تاکنون یک هزار و 700 واحد به بهره برداری رسیدند .
وی افزود : در حال حاضر با بهره برداری از این تعداد یک سوم ظرفیت اشتغال در بخش صنعت مازندران در درون شهرک ها و نواحی صنعتی استان شکل گرفته است .
معاون سازمان صنعت مازندران پیش بینی کرد با بهره برداری 900 واحد دیگر و حفظ ظرفیت اشتغال فعلی در واحدهای صنعتی شهرک ها و نواحی صنعتی استان ، بیشتر از نیمی از اشتغال بخش صنعت را درون این مجموعه ها به خود اختصاص بدهند.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.