محمدآفرین محمدزاده روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز حمل و نقل در ساری میانگین عمر ناوگان باری مازندران را 20 سال اعلام کرد .
26 آذر روز ملی حمل و نقل نام دارد.
وی با اعلام این که میانگین عمر ناوگان باربری کشور 17 سال است ، گفت که کند شدن روند نوسازی ناوگان در مازندران سبب عقب افتادگی استان در این زمینه شده است .
محمدزاده آمار کامیون های فعال در ناوگان باربری مازندران را 12 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود که این ناوگان 14 میلیون تن بار را در سال جا به جا می کنند.
وی با اشاره به نقش کم رنگ حمل و نقل ریلی و هوائی در مازندران ، بر ضرورت جوان سازی ناوگان حمل و نقل باری استان تاکید کرد.
استان مازندران به خاطر نزدیکی به پایتخت ، نبود خط آهن به سمت شرق و خراسان ، بلااستفاده ماندن ظرفیت دریای خزر برای حمل و نقل داخلی و گرانی حمل و نقل هوائی بیشترین تکیه را بر ناوگان حمل و نقل زمینی در زمینه باربری و مسافربری دارد .
بر اساس آمارهای رسمی ظرفیت سالانه حمل بار در خطو ط ریلی راه آهن شمال کشور که استان های مازندران و گلستان را شامل می شود ، 2 و نیم میلیون تن و ظرفیت مسافربری آن حدود یک و نیم میلیون نفر در سال است .
در حال حاضر روزانه 30 رام قطار باری و مسافری از خطوط ریلی شمال کشور عبور می کنند .
استان مازندران دارای سه فرودگاه در شهرهای ساری ، نوشهر و رامسر است که ماهانه 680 پرواز از این فرودگاهها نشست و برخاست دارد و سال گذشته 460 هزار مسافر را جا به جا کرده است .
این استان همچنین 338 کیلومتر خط ساحلی دریای خزر را با پنج بندر فعال و نیمه فعال نوشهر ، نکا ، امیر آباد ، فریدونکنار و بابلسر در اختیار دارد که از ظرفیت حمل و نقلی آن برای جا به جائی کالا و مسافر دستکم میان استان های همجوار گلستان و گیلان استفاده نمی شود.
** جوانی ناوگان مسافری
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران همچنین گفت که در این استان 187 شرکت حمل و نقل مسافری فعالیت دارند که سالانه پنج میلیون مسافر را جا به جا می کنند.
وی میانگین عمر ناوگان مسافری مازندران را کمتر از 10 سال اعلام کرد.
نوسازی ناوگان مسافربری مازندران از اوایل دهه 70 آغاز شد و با پر رنگ شدن نقش خودروهای سواری در این ناوگان در طول این دهه و سال های بعد شدت گرفت .
هم اکنون سهم زیادی از حمل و نقل مسافری مازندران بویژه به تهران و بر عکس و استان های همجوار و همچنین بین شهری استان را خودروهای سواری و شرکت های فعال در این زمینه بر عهده دارند.
ارزانی قیمت خودروهای شخصی ، سهولت در دریافت تسهیلات خرید و اقبال مسافران برای استفاده از این نوع خودروها هنگام سفر سبب شده است تا حمل و نقل مسافری مازندران خیلی سریع نو نوار و جوان شود .
** نصب 60 دوربین پلاک خوان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران همچنین اعلام کرد که 60 دستگاه دوربین پلاک خوان و ثبت سرعت خودروها در جاده های این استان نصب و فعال شده است .
وی افزود : 52 دستگاه تردد شمار و 45 دستگاه دوربین نظارت تصویری نیز در جاده مازندران فعال است تا کار نظارت بر تردد را در جاده های پرتردد استان تسهیل کند.
محمدزاده همچنین از نصب و فعالیت 2 دستگاه تابلو ترافیک نما در جاده های استان خبر داد.
مازندران 10 هزار کیلومتر جاده دارد که 3 هزار و 700کیلومتر این جاده ها گردنه برفگیر است.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.