شهردار شیراز در همایش روز حمل و نقل با اعلام این مطلب گفت: یکی از مهم ترین نکاتی که شورای پنجم و من به عنوان منتخب آن ها در اولویت فعالیت های خود قرار داده ایم، توجه به حمل و نقل پاک است. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که به دلیل توسعه کالبدی کلانشهرها به ناچار شهرها مجبور به توسعه شبکه معابر و ساخت پل هستند و در کنار آن ترافیک مراکز کلانشهرها نشان می دهد که سیاست گذاران در شهرها باید هوشمند سازی به ویژه در مراکز شهرها توجه کنند چرا که هر چقدر شبکه معابر را توسعه دهیم به ناچار این ترافیک به مرکز شهر می آید و باعث بروز مشکل برای شهروندان می شود. حیدر اسکندرپور افزود: در کنار این موارد یکی دیگر از مشکلاتی که به دلیل ترافیک به وجود می آید آسیب های زیست محیطی است و ما برای رفع مشکلات ترافیکی مراکز شهرها راهی جز هوشمند سازی و در کنار آن توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل پاک نداریم. وی گفت: در این ارتباط برای شهر شیراز 6 خط مترو پیش بینی شده که خط یک آن پس از 16 سال به صورت ناقص به بهره برداری رسیده و خط 2 آن نیز در حال اجراست. خط 3 نیز تا چند ماه آینده کلنگ زنی می شود اما هزینه ساخت مترو بسیار بالاست به گونه ای که برای ساخت خط 2 بیش از 4 هزار میلیارد تومان و برای خط 3 نیز به 3 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که با این تفاسیر تا 3 سال آینده برای ساخت خطوط 2 و3 به 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
اسکندرپور اضافه کرد: اما این در حالی است که با توجه به محدودیتی که ما در زمینه نرخ کرایه مترو داریم و این سیاست که همه باید از این وسیله نقلیه استفاده کنند و دولت و شهرداری حتی باید سوبسید هم برای آن بپردازند این گونه پروژه ها جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد. وی افزود: مجموعه شهرداری شیراز با جدیت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی است و طی ماه های آینده شاهد تحولاتی در حوزه حمل و نقل عمومی و ارایه بهتر این خدمات به شهروندان خواهیم بود اما برای رفع کامل مشکلات نیازمند هماهنگی بیشتر میان دستگاه های مختلف هستیم.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: اگر بخواهیم مشکلات شیراز را دسته بندی کنیم به طور قطع ترافیک و حمل و نقل مهم ترین آن هاست. ما به دنبال شهری امن و سالم هستیم که برای دستیابی به این امنیت نیز راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم.
سید احمد رضا دستغیب اظهار داشت: البته حمل و نقل عمومی نیز باید از 3 خصوصیت اصلی شامل ایمنی، سرعت و ارزان بودن هزینه برخوردار باشد که وجود این ویژگی ها می تواند موجب استقبال مردم از وسایل حمل و نقل عمومی شود. وی اضافه کرد: در این میان هر چقدر ما خیابان ها را عریض تر کنیم و پل بیشتری بسازیم به معنای آن است که از مردم دعوت کرده ایم خودروهای شخصی بیشتری را به خیابان ها بیاورند و در نتیجه ترافیک سنگین تری را شاهد خواهیم بود. انگار به مردم یاد می دهیم به جای استفاده از حمل و نقل عمومی و پیاده رو از خودروی شخصی استفاده کنند. امروز شاهد هستیم که هر نفر با یک خودرو در حال گذر از خیابان های شهر است. فرمانده انتظامی فارس نیز در این همایش با اشاره به سهم بالای حمل و نقل بار جاده ای در تلفات حوادث رانندگی فارس گفت: یکی از عمده ترین عوامل تصادفات جاده ای ما وجود جاده های فرعی فراوانی است که به جاده های اصلی می پیوندند و در کنار آن با توجه به کشاورزی بودن استان و وجود روستاهای فراوان ما شاهد تردد افراد زیادی هستیم که با موتور سیکلت آن هم بدون داشتن کلاه ایمنی در جاده ها تردد می کنند و همین امر نیز باعث تلفات جانی زیادی می شود.
سردار گودرزی افزود: براساس آمار تنها 2 درصد از موتورسواران در استان فارس از کلاه ایمنی استفاده می کنند این در حالی است که در استانی مانند خراسان جنوبی این رقم 95 درصد است و به همین دلیل نیز تلفات آن ها بسیار کمتر است.
وی از موقعیت استان فارس به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور و نیز طول بالای جاده های استان به عنوان یکی از عوامل بالا بودن آمار تلفات جاده ای در این استان یاد کرد و ادامه داد: گرچه جریمه های مربوط به تلفات رانندگی کاهش یافته اما این مدنظر ما نیست بلکه امیدواریم با توجه به فرهنگ غنی مردم ما دیگر نیازی به جریمه وجود نداشته باشد. این زیبنده مردم فارس با این تمدن کهن نیست که رتبه اول تلفات جاده ای و درون شهری تصادفات را در کشور داشته باشیم البته با توجه به طول جاده ها و جمعیت استان نمی توان فارس را با استان های دیگر مقایسه کرد اما توسعه حمل و نقل عمومی، پیاده محوری و ایمن سازی و ساماندهی جاده ها می تواند تا حدود زیادی این تلفات را کاهش دهد.
سردار گودرزی از ارتقای فرهنگ شهروندی به عنوان یکی از عوامل کاهش تلفات رانندگی یاد کرد و گفت: آمار تلفات حوادث رانندگی جاده هایمان تا 40 هزار نفر کشته را نشان می دهد هر چند این رقم امروز تا حدود زیادی کاهش یافته اما هنوز هم آمار بالاست به گونه ای که به گفته مدیر کل بهزیستی استان تا ماه رمضان 270 هزار معلول ناشی از تصادفات در استان فارس وجود داشت که آماری تکان دهنده است.
فرمانده انتظامی فارس با انتقاد از برخی مشاغل که پیاده روهای شهر را اشغال کرده اند خواستار برخورد قاطع با فعالان این مشاغل شد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز در این جلسه خواستار پیگیری مسئولین در خصوص ثبت ملی هفته حمل و نقل در تقویم کشور شد و گفت: حرکت به سمت تبدیل شدن به شهر هوشمند در دستور کار شورای شهر شیراز قرار گرفته است.
نواب قائدی ادامه داد: تعیین ساز و کار مناسب برای استفاده از کارت شهروندی به منظور استفاده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی و پارکینگ ها، تامین اعتبار مورد نیاز خرید 185 دستگاه اتوبوس که امروز آماده تحویل شهرداری است و اجرای طرحی برای ساماندهی فعالیت ناوگان حمل و نقل بار درون شهری همچنین در نظر گرفتن ساعاتی خاص برای تخلیه بار این ناوگان از جمله مواردی است که از شهردار شیراز تقاضا داریم به آن ها توجه ویژه داشته باشد.
وی خواستار هماهنگ شدن نواحی شهرداری شیراز با کلانتری های حوزه استحفاظی خود شد و گفت: یکی از مواردی که باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد ساماندهی وضعیت کمربندی شیراز است.
طبق توافق صورت گرفته قرار بود از 6 تقاطع پیش بینی شده در کمربندی 3 مورد آن توسط شهرداری و 3 مورد توسط راه و شهرسازی اجرا شود ولی به رغم آن که شهرداری ساخت 3 تقاطع خود را بر روی کمربندی شروع کرده اما راه و شهرسازی هنوز اقدامی برای ساخت 3 تقاطع سهم خود نکرده است.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز هم گفت: امروز ترافیک اصلی ترین مشکل کلانشهرهای کشور است که در زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز اثر گذار است و این نیازمند تغییر رویکرد مسئولین است.
ناصری با اشاره به فعالیت 30 نهاد مختلف در حوزه ترافیک اظهار داشت: با توجه به وجود این تعداد نهاد در حوزه حمل و نقل ما هنوز هم با مشکلات زیادی رو به رو هستیم و آمار تلفات و معلولین هنوز بالاست.
وی افزود: نگاه خودرو محور در کلانشهرها، فراموش شدن انسان محوری و عدم توجه به شرایط زیست محیطی به عواملی برای افزایش بیماری ها تبدیل شده است. ناصری از تقویت حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل رفع مشکلات حوزه حمل و نقل یاد کرد و گفت: در حال حاضر 500 دستگاه از اتوبوس های شیراز فرسوده است و در حالی که برای رفع مشکلات شهر به 1500 اتوبوس نیاز داریم تنها 850 اتوبوس در شهر وجود دارد این در حالی است که به دلیل نبود زیرساخت های مورد نیاز در خصوص راه اندازی خطوط BRT و ویژه نیز با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.
گفتنی است، در پایان این مراسم از تعدادی از فعالان حوزه حمل و نقل تجلیل به عمل آمد، همچنین در این مراسم از 4 نفر از خبرنگاران فعال حوزه حمل و نقل شهر شیراز از جمله جلال الدین عرفانی خبرنگار روزنامه «خبرجنوب» نیز تقدیر شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 815803
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.