غلامحسین شافعی عصرشنبه درحاشیه آغاز ساخت ساختمان جدید نمایندگی اتاق بازرگانی شهرستان آمل درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: درصورتی که رقبای ما از این مزیت بسیار مهم برخوردارهستند وباید توجه ویژه ای برای موافقت نامه های تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه داشته باشیم ودراین میان مازندران می تواند نقطه متمرکز با کشورهای حاشیه دریای خزر باشد.
وی اظهار کرد: پیشنهاد ودرخواست جدی برای ایجاد بلوک اقتصادی تجار وبازرگانان میان اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور افزایش سطح صادرات داریم و با ایجاد این تشکل ، تحول اقتصادی بسیار اساسی در امرصادرات محصولات مازاد تولیدی استانهای شمالی ایران انجام خواهد شد.
وی درپاسخ به این سوال که چرا مرکبات تولیدی ومازاد مازندران از سوی تجار وبازرگانان استان با استقبال کمتری برای صادرات مواجه است، پاسخ داد که بخش خصوصی باید در ابتدا خودش تلاش جدی در امر صادرات داشته باشد ومنتظر بخشنامه ویا ابلاغیه حمایتی دولت نباشد.
شافعی اضافه کرد، البته حمایت های دولت باید در فراهم کردن زیرساخت های لازم برای صادرات کالا را از بخش خصوصی داشته باشد که متاسفانه وجود ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن وکشاورزی ایران، دربخش دیگری با اشاره به اینکه درسال 85 تسهیلات حمایتی بانکی برای صادرات تا 2 ونیم درصد بود اما اکنون این میزان کاهش یافته است، گفت: متاسفانه در 10سال گذشته تسهیلات حمایتی ومالی دولت برای بخش صادرات به نیم درصد کاهش یافته و این موضوعی نیست که بخش خصوصی در آن تاثیر داشته باشد.
شافعی افزود: متاسفانه افزایش هزینه های حمل ونقل از مشکلات پابرجا برای فعالان بخش صادراتی کشور است که ادامه این روند باعث افزایش قیمت تمام شده برای بخش خصوصی وتجار وبازرگانان می شود.
وی ادامه دادکه تعرفه ترخیص کالا ایران گاهی 2 تا 3 برابر کالاهای رقبای خارجی ما است و علاوه بر آن بیشتر آنها در سازمان تجارت جهانی نیز عضو هستند واین میزان تعرفه های گمرکی اگر اصلاح ویا کاهش داده نشود، شاهد کاهش صادرات خواهیم بود.
شافعی برای آیین کلنگ زنی ساختمان جدید نمایندگی اتاق بازرگانی شهرستان آمل روز شنبه به این شهرستان سفر کرد.
وی در این مراسم گفت که 61 اتاق و دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی در استانها و شهرستانهای کشور راه اندازی شد .
ساختمان جدید این دفتر در زمینی به مساحت یکهزار و770متر مربع وبازیربنای یکهزار و550 متر مربع در انتهای بلوار آزادگان آمل واقع شده و در سه طبقه ساخته خواهد شد.
خبرنگار: مهدی غلامی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.