معاون فرهنگی اجتماعی شهردای ساری از اجرای حفظ ، احیاء و بازآفرینی آیین ها و سنت های عزاداری محرم با طرح "حسینه هنر" در ساری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، مازندران، دیار علویان و سرزمینی که در طول تاریخ با ولایت گره‌خورده است و آیین‌های عاشورایی‌اش، اوج ارادت علویان می باشد و هر سال که می گذرد این شیدایی بیشتر می شود. محرم در آیین ما جایگاه والایی دارد و هر منطقه ای بر اساس باور ها و اعتقادات و برخاسته از فرهنگ ملی خود آیین های عاشورایی را برگزار می کنند.

 حفظ آیین ها و سنت ها ی عاشورایی از دیگر مصادیق خودباوری و اعتقاد قلبی ما به ائمه اطهار(ع) است که متاسفانه بعضی از رسوم و آداب در گذر زمان کمرنگ شده اند. در این مسیر معنوی، فرهنگی و آیینی،  معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری طرح " حسینیه هنر" با همکاری و همراهی نهادها و دستگاه ها  و دوستان هنرمند سعی بر احیا، بازآفرینی رسوم، آداب، نوحه سرایی، شعر و هنر نمایش (تعزیه)  قدیمی و پر پیشینه ای که ریشه در فرهنگ و سنت مردمان این دیار دارد، را در دستور فعالیت فرهنگی مذهبی خود قرارداده است.

ابزار هنر در انتقال آداب دینی بسیار موثر و کارآمد هستند،  هنر در مراسم عاشورا همانند یک رسانه عمل می‌‌کند و توام کردن آن با احساس و هنر، همواره یک رسالت و ماموریت برای جامعه هنرمندان و عاشورا دوستان  می باشد.

معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری با نگاه حفظ و احیا و بازآفرینی آیین ها و سنت های عزاداری محرم با طرح " حسینیه هنر " در قالب یک مجموعه به هم پیوسته جلوه‌هایی از روایت محرم و سوگ قدسی عاشوراییان را در هنرهای مختلف از نقاشی، عکس، پوستر و گرافیک، نوحه ها و مداحی ها،  تا نمایش‌های آئینی  فیلم و تئاتر و تعزیه  این میراث ارزشمند را به نمایش گذارد.

بنا به گفته محمد محبوب  معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری، آنچه هنر عاشورا را در مواردی تهدید می‌کند، وجود و جایگزینی سلیقه‌هاست، گنجینه ای از ملودی های باارزش عاشورایی وجود داردکه در این چند ساله رنگ غفلت بر آنها نشسته بود و تصمیم بر این شد که این نغمه های عاشورایی را احیا و بازخوانی کنیم.  وی افزود: درطرح " حسینیه هنر" بازخوانی و اجرای 5 ملودی مداحی قدیمی از نوحه های مختلف و مشهور و مداحان اهل بیت ساروی  چون نوبر و مشمولی و ناطق و ....در قالب موسیقی محزون می باشد. همچنین ویرایش و اصلاح و رونمایی از 30 فایل مداحی قدیمی ساری در قالب لوح فشرده از جمله فعالیت در حوزه شعر و موسیقی می باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری گفت: انجمن فیلم بهارنارنج شهرداری ساری، فیلم‌های مستند با موضوع محرم در فرهنگ، سنت و آئین اقوام مازندرانی، روایت‌هایی از سوگواری را در آئین‌ها و اقوام را با حضور هنرمندان به نمایش ‌گذاشت؛ این برنامه شامل 5 فیلم مستند بوده که با همکاری حوزه هنری مازندران اجرا شده است.

وی افزود: در حوزه نمایش بخش تئاتر، اجرای تئاتر شیدشفق (تلفیق نمایش و تعزیه و روضه و روایت) در پارک ملل واجرای چهار گروه تئاتر در قالب اپیزودهای کوتاه ویژه مساجد، هیئت ها از برنامه حسینیه هنر می باشد.

محبوب ادامه داد:عکس از قدیمی ترین هنرها در انعکاس وقایع تاریخی است و این هنر نافذ بوده و قابلیت بسیاری دارد، در همین زمینه نمایشگاه  پوستر وعکس  از حماسه پیاده رویی اربعین با 40 اثر نیز برپا خواهد شد.

 وی گفت: کتاب تعزیه ساری مجموعه ایی از نسخه گروه های مختلف تعزیه در شهرستان ساری در مراحل پایانی و ویراستاری می باشد که هدف از نگارش این کتاب، بازگویی و بررسی نقش و رسالت هنر در تجلی عاشورا، دین و وقایع مربوط به آن است. این اثر با تصاویر قدیمی و متعددی همراه است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار ساری " حسینیه هنر " را شروع و تلنگری برای حفظ و احیا سنت مطرح کرد و در این امر مهم با مطالعات و تحقیات گسترده و حضور کارشناسان و محققان ، بر ادامه این طرح تاکید داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.