به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسین ایزدی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از کارگاه تولید محصولات سرامیکی ' میثم عفتی ' و هنر لاک تراشی ' علی درزی ' در شهرستان قائمشهر و در گفت و گو با خبرنگاران افزود : همچنین پرداخت تسهیلات برای متقاضیان در شهربا بهره 18 درصد است که از این میزان 8 درصد آن یارانه دولت است.
وی با بیان اینکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید از طرح های زود بازده و طرح هایی که به لحاظ امکاناتی از هزینه کمتری برخوردار است حمایت کنیم گفت : اکنون در برنامه ششم توسعه نظر دولت برآن است که از این طرح ها بهینه بهره برداری شود و ما هم در میراث فرهنگی استان در حد بضاعت خود با اندک تسهیلاتی که دولت در اختیار متقاضیان قرار می دهد طرح ها را پا برجا نگه داشته ایم .
ایزدی میزان تسهیلات که دولت برای طرحهای زود بازده و طرح های صنایع دستی در نظر گرفته است را از 3 میلیون تا 70 میلون تومان برای هر طرح اعلام کرد و گفت : این میزان تسهیلات بسته به تداوم طرح و نوع آموزش دارد.
**احیا صنایع مغفول مانده در مازندران
وی با تاکید براینکه محصولاتی همچون چوبی و حصیر بافی به نوعی در قشر جوان مغفول مانده و رو به فراموشی است ، افزود : باهمت اصحاب رسانه باید بتوانیم به شناسایی این نوع محصولات برای قشر جوان بپردازیم .
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه در کارگروه ویژه ای که برای احیای صنایع منسوخ شده تشکیل دادیم ، از این کارها هم حمایت می کنیم ، گفت : ابتدا این رشته ها را احصاء کرده ایم و با قرار دادن این صنایع در نمایشگاهها و همچنین دادن تسهیلات به این رشته ها می خواهیم برای بار دیگر این صنایع را احیاء کنیم.
در این دیدار صاحبان کارگاه ها به بیان مشکلات خود با معاون صنایع دستی استان مازندران پرداخته اند و مساله بازار را از مشکلات خود عنوان کردند.
میثم عفتی صاحب تولید محصولات سرامیکی در این بازدید ، افزود : 6 سال به صورت حرفه ایی به این کار مشغول هستم و در حال حاضر 2 نفر در کارگاه ام مشغول به فعالیت هستند و محصولاتی همچون سرامیک و انواع ظروف های تزئینی تولیدمی کنیم.
عفتی گفت که اگر بازار در استان تهران داشته باشیم می توانیم خیلی از وسایل های خود را در این استان به فروش برسانیم .
وی با اشاره به اینکه در ماه توانایی تولید 100 ظرف تزئینی را داریم ، افزود : البته این میزان بستگی به نوع سفارشاتمان دارد که از مسئولین می خواهیم در این امر مهم ما را یاری کنند.
علی درزی که 20 سال به هنر لاک تراشی یا ' چو تراشی ' مشغول است در این دیدار ، بیان کرد : به کارهای لاک تراشی از قبیل جوله ، کترا ، قاشق ، کلز ، تلم و غیره مشغول هستم .
وی گفت که برای تبدیل این نوع صنایع بیشتر از چوب افرا و در کنار آن از چوب شمشاد استفاده می کنم .
لاک تراشی یا واژه محلی مازندرانی چو تراشی به معنای تراشکاری و شکل دادن چوب برای ساخت ابزارهای مورد نیاز زندگی است که شامل 2 بخش چو و تراش است که در اینجا چو به معنای همان چوب درخت است و تراش هم به معنای تراشیدن به کار می رود.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : محسن حسن نیا
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.