حمید بختیاری روز سه شنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نمایشگاه ها نوروزی، منطقه ای، دهه فجر، اربعین و بازارچه های موقت بودند که نقش موثری در فروش صنایع دستی استان ایلام داشته اند.
وی یادآور شد: همچنین در سال گذشته زمینه احیای 2 رشته در حال منسوخ صنایع دستی شامل نمدمالی و جاجیم در این استان فراهم شد.

** فعالیت هشت هزار نفر در 33 رشته صنایع دستی در ایلام
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اضافه کرد: هشت هزار نفر در 33 رشته صنایع دستی به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت می کنند که بیش از نیمی از آنها در بخش تولید گلیم نقش برجسته فعال هستند.
بختیاری یادآور شد: از مرحله تولید تا فروش صنایع دستی در این استان مشکلاتی وجود دارد که تلاش شده تعدادی از آنها برطرف شود از جمله اینکه بافندگان گلیم نقش برجسته دیگر برای تهیه مواد اولیه خود ناچار نیستند به استان های دیگر سفر کنند.
وی افزود: در راستای رونق و توسعه گلیم نقش برجسته در حال بومی سازی طراحی ها هستیم و 2 کارگاه رنگرزی و پرداخت نیز در این زمینه فعال شده ضمن اینکه کار بسته بندی مناسب به منظور جلب مشتریان نیز در استان انجام می شود.

** 14 اثر صنایع دستی نشان ملی دریافت کرده و پنج اثر نیز استانداردسازی شده است
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: تاکنون 14 اثر صنایع دستی این استان نشان ملی دریافت کرده و پنج اثر نیز استاندارد سازی شده است.
بختیاری اظهار کرد: در چهار سال گذشته در مجموع چهار هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران پرداخت شد و بیش از یک هزار و 462 نفر در بخش صنایع دستی مشغول به کار شدند.
وی فروش را موتور نقدینگی و چاره ساز اصلی تولید اعلام کرد و افزود: نبود شبکه فروش محصولات مهمترین مشکل بخش صنایع دستی در این استان است.
بختیاری تاکید کرد: بازاریابی، ایجاد بازار و صادرات محصولات صنایع دستی در این استان رویه مشخصی نداشته و تولید کننده نیز توان تولید و فروش به صورت همزمان را ندارد.

** متوقف شدن ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران ایلامی از سال 92 تاکنون / 2 هزار صنعتگر پشت نوبت بیمه
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران این استان از سال 92 تاکنون متوقف شده است.
بختیاری با بیان اینکه ارائه خدمات بیمه ای به صنعتگران استان از سال 89 تا 92 انجام شد، اظهار کرد: از مجموع هشت هزار صنعتگر این استان در این مدت تنها 724 نفر بیمه شده و حدود 2 هزار نفر نیز اکنون متقاضی دریافت خدمات بیمه ای هستند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه صنعتگران متقاضی زیادی خواهان بیمه شدن هستند اما بدلیل محدود شدن ظرفیت استان امکان بیمه کردن آنها وجود دارد.
بختیاری اضافه کرد: فعالیت در حوزه صنایع دستی بسیار سخت و طاقت فرساست و باید زمینه بیمه شدن صنعتگران این حوزه فراهم شود از طرفی محصولات صنایع دستی برای تصاحب بازارهای داخلی و خارجی نیازمند تغییر و تحول اساسی هستند و صنعتگران این حوزه باید به سمت تولید محصولات بر اساس سلیقه و نیاز مشتریان حرکت کنند.

** ایلام استان برتر در زمینه تنوع بخشی به غرفه های نمایشگاه صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: این استان رتبه نخست تنوع بخشی به غرفه های نمایشگاه صنایع دستی در نوروز 96 را در میان استان های کشور کسب کرد.
بختیاری شعار امسال روز صنایع دستی را استفاده از صنایع دستی اشتغال زا، هویت زا و ارزآور عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین راهکارها برای عملیاتی کردن شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال توسعه و گسترش حوزه صنایع دستی است و این صنعت می تواند در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، گلیم نقش برجسته مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است و علاوه بر آن گلیم ساده، جاجیم بافی، احرامی بافی، بافت سیاه چادر، پای پوش سنتی (گیوه بافی)، نمد مالی، معرق نمد، حصیربافی، چیغ یا چیت بافی، محرق، سفالگری، کاشی معرق، معرق و منبت چوب، پیکرتراشی، خراطی نقاشی روی سفال، نگارگری، طراحی سنتی، چرم سازی و سرمه دوزی از دیگر رشته های صنایع دستی در این استان است.
20 تا 27 خرداد ماه به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.
خبرنگار: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6032/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.