به گزارش خبرنگار ایرنا؛ کلنگ ساخت بازارچه دائمی صنایع دستی استان کرمانشاه با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور در کرمانشاه در جوار نمایشگاه بین المللی به زمین زده شد تا هنرمندان این استان بتوانند نسبت به شناسایی و معرفی تولیدات خود به مردم اقدام نمایند.
این بازارچه در زمینی با مساحت 540 متر مربع، در قالب 18 غرفه و کارگاه به صورت همزمان و ورک شاپ به تولید، نمایش و فروش صنایع دستی استان ساخته می شود و مقرر شده تا سه ماه دیگر به بهره برداری برسد.
هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه که تعداد آنها براساس آمارها به بیش از 70 هزار نفر می رسد، وجود بازارچه دایمی را یکی از نیازهای خود برای معرفی تولیدات خود می دانند که دولت به این نیاز هنرمندان لبیک گفت و کلنگ ساخت بازارچه دایمی صنایع دستی به زمین زده شد.

**راه اندازی 35 بازارچه دائمی صنایع دستی در کشور
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه اکنون 35 بازارچه صنایع دستی در کشور راه اندازی شده، گفت که 700 نمایشگاه دائمی در این بازارچه ها به ارائه محصولات صنایع دستی می پردازند.
بهمن نامور مطلق، بحث فروش و تجاری سازی را مهمترین مشکلات حوزه صنایع دستی کشور دانست و با بیان اینکه در همین راستا بحث راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت، افزود: تا پیش از سال 92 تقریبا هیچ بازارچه صنایع دستی در کشور وجود نداشت و اگر هم بازارچه ای بود بازارهای سنتی بودند که به فروش محصولات صنایع دستی اقدام می کردند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه بازارچه های صنایع دستی به منظور قرار گرفتن این محصولات در دسترس مخاطبان شکل گرفت، گفت: به طور قطع با راه اندازی چنین بازارچه هایی تنها صاحبان غرفه ها ذی نفع نیستند بلکه هنرمندانی که بازارچه را تغذیه می کنند نیز نفع خواهند برد، اشتغال ایجاد می شود و تولید حمایت می گردد.
نامور مطلق بیان داشت: اگر یک بازارچه با 20 غرفه راه اندازی شود می تواند 200 تا 300 هنرمند را حمایت کند.
وی با تاکید بر توسعه بازرگانی داخل و خارجی، یادآور شد: در سال گذشته در بخش صادرات صنایع دستی 35 درصد رشد داشتیم که در حوزه صادرات غیر نفتی جزء صادرات بی نظیر بود و در بازرگانی داخلی نیز هم 16 درصد رشد داشتیم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، همچنین رشد بازرگانی داخلی و خارجی صنایع دستی را در سال های گذشته رو به رشد توصیف کرد و گفت: اگر این روند ادامه یابد در سال های آتی معضل فروش و تجاری سازی صنایع دستی را حل کرده ایم.

**صنایع دستی مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 96 تحت عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و اینکه صنایع دستی یکی از مصادیق قطعی اقتصاد مقاومتی است، بحث احداث نمایشگاه صنایع دستی استان را در دستور کار قرار دادیم.
جلیل بالایی صنایع دستی را دارای خصلت های درون زا، برون نگر، مردمی بودن و حتی عدالتخواه بودن (به واسطه توسعه ای که در نقاط مختلف استان دارد)، دانست و افزود: از طرف دیگر صنعتگران ما به جد با مشکل بازاریابی و فروش محصولات خودشان مواجه هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: در این راستا یکی از سیاست های قطعی ما برپایی نمایشگاه های موقت، دائمی، استانی و ملی است، از اینرو شاهد کلنگ زنی یک بازارچه دائمی صنایع دستی در جنب نمایشگاه بین المللی کرمانشاه هستیم.

**کرمانشاه مهد صنایع دستی
استفاده از مصالح بومی در ساخت صنایع دستی در استان کرمانشاه به اصالت و زیبایی آن افزوده و بیشتر آثاری که توسط مردمان این دیار ساخته می شود از تولیدات محلی استان است. پشم گوسفند و بز، شاخ و برگ درختان، سنگ، و سایر مصالحی که هنرمندان کرمانشاهی از آن آثاری بی نظیر خلق می کنند.
کرمانشاه از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی، مرکز صنایع دستی بوده است و در بین مردم بومی، افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته اند.
انواع قالی و قالیچه، قلم زنی، نقره کاری، مسگری، زرگری، چرم سازی، نمد مالی، سفالگری، نساجی سنتی و فلزکاری در محدوده استان از رونق دیرینه برخوردار بوده و تولیدات آنها بیشتر به سایر نقاط ایران و خارج از آن صادر می شود.
شاخص ترین تولیدات صنایع دستی استان کرمانشاه عبارت است از گلیم، قالی، گیوه و سازهای سنتی است که در کنار آنها به ترتیب صنایع دستی دیگری نیز وجود دارد. جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیور آلات محلی، چیخ بافی، فلز کاری، دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل بر جسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی ) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگار گری، خراطی و مجسمه سازی از جمله تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
اما از میان این همه آثاری که با دست هنرمندان خلاق خلق می شود، فرش، گلیم، گیوه، موج، قلمزنی، نمد مالی، مصنوعات چرم، چیخ بافی و ساخت سازهای سنتی از معروف ترین صنایع دستی کرمانشاه است.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
جمعیت ساکنان در روستاهای استان 586 هزار و 621 نفر است که حدود 30 درصد جمعیت استان را شامل می شود و اغلب فعالان در حوزه صنایع دستی در روستاها مشغول به فعالیت هستند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.