سید محمد حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: استان مرکزی ظرفیت ایجاد نمایشگاه صنایع دستی دائمی را دارد و به این منظور میراث فرهنگی در پی ایجاد شهرک صنایع دستی است که زمین مورد نیاز آن در یکی از نقاط شهر اراک جانمایی و طرح نیز تهیه شده است.
وی افزود: طرح مورد نظر برای این شهرک علاوه بر اسقرار نمایشگاه دائمی، کارگاره های تولیدی را هم به صورت کارشناسی دیده است و در کنار آن فضایی نیز برای اسکان صنعتگران صنایع دستی در این شهرک ایجاد شود که این امر اعتبارات کلانی را می طلبد و به دلیل اینکه کار حمایتی است برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست و باید دولت تامین اعتبار را انجام دهد تا صنعتگر با رقم مناسبی به کار مشغول شوند.
حسینی با اشاره به اینکه جدی ترین مشکل صنعتگران صنایع دستی نبود بازار فروش است، گفت: توسعه اشتغال و صنایع دستی یکی از مهمترین اهداف مجموعه میراث فرهنگی در استان است به همین واسطه در طول سال نمایشگاه های موقتی و محدودی برگزار می شود تا بازار فروش فراهم شود چراکه برگزاری نمایشگاه به نوعی بازاریابی برای این صنعت به شمار می رود.
وی تاکید کرد: یکی از اقدامات مثبت انجام شده در سال 95 ایجاد بازارچه صنایع دستی و خانه هنرمندان صنایع دستی با هدف توسعه صنایع دستی در استان انجام گرفت که هنرمندان علاوه بر تولید و فروش به صورت صنفی امکان پیگیری مشکلات خود را نیز دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اضافه کرد: بازارچه های صنایع دستی در اغلب شهرستان های استان راه اندازی و فعال شده اند و بخشی دیگر به دلیل تنگناهای مالی موجود هنوز به سرانجام نرسیده است.
وی تصریح کرد: استان مرکزی در بحث بازاریابی و تولید صنایع دستی در سال 94 برتر بوده است که بیشترین اقدام را در مسیر بازاریابی و فروش محصولات دنبال کرده است.
حسینی در خصوص وضعیت بیمه ای هنرمندان صنایع دستی گفت: باوجود پیگیری فراوانی در بحث بیمه هنرمندان، هنوز تعداد زیادی از این هنرمندان فاقد بیمه هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 17 هزار هنرمند صنایع دستی در استان مرکزی شناسایی شده اند و هشت هزار نفر کارت صنایع دستی دریافت کرده اند و از این تعداد چهار هزار نفر بیمه و حدود هزار و 800 نفر در دولت یازدهم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و دولت نیز قول بیمه باقی هنرمندان را داده است.
فرش، قالی و قالیچه صنایع دستی اصلی استان است و علاوه بر آن گیوه، منبت کاری، فتیر، شیرمال، کماج، جوزغند نراق، کشمش، شیره انگور، گوش فیل، رب انار ساوه، حلوا ارده محلات و عسل خمین نیز از سوغات این استان به حساب می‌آیند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.