به گزارش خبرنگار ایرنا ، رقیه رحمانی روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی ' مدیریت رفتاری نوجوان و توانمندسازی خانواده ' در بابلسر در جمع خبرنگاران افزود : پارسال این طرح غربالگری برای یکهزار کودک مازندرانی انجام و مشخص شده بود که 130 کودک دچار اضطراب هستند.
وی گفت که تعدادی از این کودکان به 14 مرکز مشاروه برای درمان معرفی و تعداد دیگری هم که به درمان داروئی نیاز داشتند به پزشک معرفی شدند.
برنامه غربالگری اضطراب برای کودکان 5 تا 6 سال با هدف کمک به والدین برای توجه به نشانه­های اضطرابی و همچنین ارائه خدمات ارزان­تر به والدین و کودکان جهت شناسایی و درمان این اختلال طراحی و اجرا می شود.
کودکان مضطرب به طور معمول از حیوانات ، موقعیت‌ها یا اماکن خاصی می‌ترسند ، از رفتن به مهدکودک یا هر کلاس آموزشی دیگر هراس دارند ، کم­رو هستند ، سریع دستپاچه و خجالت‌زده می­شوند و بیش از حد ترسو هستند.
به اعتقاد روان شناسان ، اگر هر یک از این علائم در کودکی شدید باشد و یا بیش از سه هفته طول بکشد والدین باید به اضطراب غیرطبیعی فکر کرده و به مهدهای کودک مجری طرح غربالگری مراجعه کنند.
اضطراب ، شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی است و بسیاری اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته می­شود و مانع از تشخیص و مداخلات بموقع می‌شود.
اختلال اضطرابی کودکی پدیده­ای گذرا نیست و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می­یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی می‌شود و یا منجر به افسردگی، سوء مصرف مواد و مشکلات عدیده­ بعدی خواهد شد .
معاون بهزیستی مازندران گفت : بنا به نظر کارشناسان شخصیت کودکان از 3 تا 5 سال شکل می گیرد بنابراین این دوره از سن بسیار حائز اهمیت است که باید اضطراب کودکان مورد غربالگری انجام گیرد تا آنها در نوجوانی و جوانی پرخاشگر نشوند تا برای جامعه یک آسیب باشند.
وی افزود : نقش والدین در این اضطراب کودکان بسیار زیاد است که در کارگاه آموزشی 2 روزه 40 مشاور بهزیستی از سراسر کشور برای درمان حضور دارند و روش های ارائه مشاوره های مناسب به والدین مورد ارزیابی قرار می گیرد.
رحمانی بیان کرد : مهارت آموزی زندگی باید از دوران کودکی مدنظر خانواده ها باشد و علاوه بر آن بهزیستی استان اقدامات دیگری از قبیل ارائه مشاوره های ازدواج، کاهش طلاق، آموزش خانواده ها و غیره هم ارائه می دهد.
کارگاه آموزشی مدیریت رفتاری نوجوان و توانمندسازی خانواده با هدف ارائه مشاوره به خانواده ها امروز چهارشنبه در اردوگاه شهید عظیمی بابلسر آغاز شد و تا عصر فردا ادامه دارد.
خبرنگار : زینب حبیب پور گودرزی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7328/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.