به گزارش خبرنگار ایرنا ، کتاب های ' مازندران در عصر ناصری ' نوشته علی رمضانی پاچی و صابر حسین زاده سورشجانی ،
' بررسی منابع آبی منطقه دودانگه ساری ' نوشته سهراب خلیلی واودره ، ' سروش ساروی ' نوشته علی رمضانی پاچی و منصوره فانی با موضوع شعر از جمله کتاب های رونمایی شده در مراسم گرامیداشت روز کتاب و مازندران بود.
' عیار مازندران ' با موضوع نگاهی نو به زندگی محسن احمدیان معروف به ' مشدی پلوری ' نوشته گلبرار رئیسی آتنی ،
' جویبار پایتخت کشتی ' سرگذشت کشتی و کشتی گیران شهرستان جویبار نوشته صمد منتظری غرین آبادی ، ' آن روزها 2' خاطرات 16 تا 30 سالگی حسین اسلامی ، ' آب و استانداردهای تصفیه آن ' نوشته سهراب خلیلی واودره هم عناوین کتاب های دیگری بود که رونمائی شد.
' عاشقانه های حسینی ساری ' دیوان مدائح و مراثی حاج حمزه عاشقان به اهتمام محمد جواد عاشقان ، ' تاریخ روستای سنگتراشان ' نوشته حبیب الله مهدوی و ' آئین های آفتاب خواهی و باران خواهی در مازندران ' نوشته اعظم خورشیدی نیز دیگر کتاب هایی رونمایی شده در این مراسم بود.
** در انتظار قصه های مادربزرگ های مازندرانی
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران در این مراسم گفت : از شب یلدای سال گذشته در قالب یک مسابقه از تمامی اعضای کتابخانه های مازندران دعوت شد قصه های قدیمی را که مادربزرگ ها تعریف می کردند ، نوشته و تحویل دهند.
آرزو ولی پور افزود : طی این مدت بیش از 400 قصه قدیمی جمع آوری شد که تا چند ماه آینده به یک کتاب تبدیل و در قالب کتاب اصیل مازندرانی عرضه خواهد شد.
وی از هفته مازندران به عنوان فرصتی برای شناخت مفاخر علمی ، ادبی و فرهنگی استان یاد و بر ضرورت شناخت و بررسی آثار نویسندگان و پژوهشگران مازندرانی تاکید کرد.
** تجلیل از چهره ماندگار تاریخ مازندران
در این آئین که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم حضور داشت ، از حسین اسلامی ساروی به عنوان چهره ماندگار تاریخ و فرهنگ مازندران تجلیل شد.
وی نویسنده ، پژوهشگر و تاریخ نگار مازندرانی و مولف کتابهای ' تاریخ دوهزارساله ساری' و ' مازندران در تاریخ' است.
** 14 آبان ، روز مازندران
بر اساس بخشنامه سال 1388 سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران ، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم اندیشی و همفکری 14 آبان را به خاطر بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی بنیان گذار نخستین حکومت شیعی علوی به نام روز مازندران انتخاب کردند .
بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی در 14 آبان سال 243 شمسی مطابق با عید سعید فطر 250 هجری قمری رخ داد.
برگزاری تمام مراسم و سخنرانی و شعرخوانی به زبان مازندرانی ، اجرای موسیقی سنتی و دکلمه کودکان باگویش محلی از نکات جالب این برنامه بود.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.