فعالیت ورزشی بانوان در باشگاه ها این روزها تحت تاثیر اهداف ظاهری آن قرار گرفته است موضوعی که به توجه و دقت نظر بیشتر نیاز دارد تا مسیر سلامت و تندرستی نیمی از جمعیت جامعه به بیراهه نرود .
به اعتقاد کارشناسان بهداشت و سلامت ، کوتاهی در آگاهی بخشی بانوان نسبت به اثرات و تبعات انجام فعالیت های ورزشی بدون توجه به نیاز و ضرورت جسم و فیزیک بدنی نه تنها نمی تواند باعث افزایش سلامت شود بلکه در درازمدت اثرات برعکسی خواهد داشت .
هرچند اقبال بانوان مازندران به حضور در باشگاه های ورزشی باعث شده تا آمار تعداد زنان ورزشکاران سازمان یافته تکانی بخورد اما در بررسی و ریشه یابی علت حضور در این فضاها ، خالی بودن موضوع اصلی همان سلامت محوری و برای در امان ماندن از یکسری عوامل بیماری زا در این قشر مورد غفلت قرار گرفته است .
بانوان مازندران در حالیکه برچسب عنوان کم تحرک ترین زنان کشور را دارند که با وجود رغبت بیشتر زنان به حضور در باشگاه های ورزشی ، اندر خم گیر و دار اینکه ورزش را برای سلامت یا خوش تیپ انتخاب بکنندانتخابشان بر خلاف مسیر سلامتشان است .
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران 98 درصد زنان مازندرانی از کم تحرکی رنج می برند که این آمار 2 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
هم اکنون 43 درصد از زنان این استان چاق هستند و به طور میانگین نیز 30 درصد جمعیت مازندران دارای اضافه وزن هستند که با رشد بیماری قلبی و عروقی که براثر کم تحرکی و چاقی رخ می دهد روزانه 20 تن در این استان بر اثر بیماری قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند .
استان مازندران بنابر امارهای رسمی حدود 3 میلیون و 250 هزار نفر جمعیت دارد .
زهرا احمدی که خود را از جمله طرفداران پر و پا قرص باشگاه روی معرفی می کند به خبرنگار ایرنا گفت : در این مدت فعالیتم در باشگاه ها انواع رشته های ورزشی از اروبیک تا بدنسازی را تمرین کرده ام .
وی که دلیل انتخاب رشته های ورزشی مختلف را تنها امتحان کردن تاثیر آنها برکاهش وزن و خوش اندامی خود ذکر کرد ، ادامه داد : حضورم و فعالیتم در باشگاه تنها به همین دلیل است و هیچگاه به دنبال نظرات کارشناسی در خصوص انتخاب رشته ورزشی نبودم .
این بانوی ساروی اظهار داشت : به دلیل انجام حرکات سنگین و خارج از توان بدنیم در رشته های مختلف عضلاتم دچار آسیب شده است و به مرور زمان نسبت به انجام ورزش نیز بی رغبت شدم .
وی ادامه حضور و فعالیت در باشگاه های ورزشی را تا رسیدن به خوش اندامی اعلام کرد و امیدوار است در مدت زمانی که به این فعالیت ها می پردازد به مساله مورد نظر برسد .
*** ضرورت توجه به بعد سلامت در ورزش بانوان
یاسمن اسدی ، دکترای آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی به خبرنگار ایرنا گفت : داشتن اندامی متناسب و رسیدن به وزن ایده آل جنبه ای از ورزش است که این روزها بر دیگر جنبه های آن سبقت گرفته است .
وی افزود : تشدید این دیدگاه و نگاه در بانوان باعث شده تا تعداد زیادی از بانوان با حضور در باشگاه های ورزشی و همچنین استفاده از مکمل های غیر استاندارد به نوعی روش تهدید کننده سلامت خود را رقم بزنند .
اسدی که سلامت روانی و فیزیکی را اصلی ترین هدف در انجام فعالیت های ورزشی ذکر کرد ، ادامه داد : چرا که دلیل اصلی بسیاری از بیماریهای قلبی-عروقی، تنفسی، ارتوپدی و غیره در حال حاضر فقر حرکتی موجود در جامعه است.
وی با تاکید بر اولویت داشتن سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه ، افزود : آگاه بودن از فواید مختلف ورزش در کنار داشتن اندامی زیبا برای بانوان باید مورد توجه قرار گیرد .
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری از افرایش نشاط ، شادابی،اعتماد به نفس و همچنین رفع افسردگی و کنترل استرس به عنوان دیگر اثرات فعالیت های ورزشی ذکر کرد .
وی گفت : در همین راستا ترشیح هورمون های اندورفین و سرتونین که ایجاد کننده سرخوشی ، بهبود خلق و خو با ورزش کردن ایجاد می شود .
اسدی پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی، ارتوپدی، کنترل چاقی و دیابت را از دیگر مزایای ورزش ذکر کرد و ادامه داد: افزایش قدرت انعطاف پذیری عضلات هنگام ورزش باعث پیشگیری و حتی درمان دردهای ستون فقرات، بیماری های مفصلی و حتی ناهنجاری های اسکلتی می شود .
وی از زنان خواست تا بر اساس سن، علاقه مندی، شرایط روحی و جسمی در کنار داشتن وزن مناسب اولویت اصلی خود را داشتن سلامت روحی و جسمی قرار دهند و بر این مبنا به صورت علمی و اصولی زیر نظر مربیان آگاه ورزش و فعالیت بدنی انجام دهند .
** جدی گرفتن غفلت از بی توجهی به سلامت در ورزش بانوان
معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان مازندران که افزایش کمی در قالب تعداد زنان ورزشکار سازمان یافته را بخشی از عملکرد مثبت و خوب این بخش در ورزش استان ذکر کرد ، گفت : افزایش تعداد زنان ورزشکار سازمان یافته استان از بیش از 40 هزار در سال 94 به حدود 51 هزار نفر در سال گذشته نشان دهنده رشد خوب کمی زنان ورزشکار است .
مریم فرجپور افزود : هرچند افزایش تعداد زنان ورزشکار به عنوان عملکرد خوب اداره کل ورزش و جوانان مازندران به شمار می رود اما در این میان تا چه اندازه به هدف اصلی یعنی همان جبران کم تحرکی کمک کرده ایم ، مساله جدی و مهمی است که نباید در میان آمارها کمرنگ شود .
وی ادامه داد : این افزایش حضور بانوان در باشگاه های ورزشی و تعداد ورزشکاران سازمان یافته را به تنهایی نمی توان به عنوان موفقیت برای جبران آن نقصان دانست چرا که در بررسی های انجام شده حضور اکثر این بانوان در باشگاه ها برای رسیدن به خوش اندامی است .
معاون ورزش بانوان مازندران از جمله دلایل روی آوری بانوان به حضور در باشگاه ها را بی توجهی و کم توجهی به مساله سلامت محوری ورزش ذکر کرد و گفت : بخش عمده ای از این مساله به ناآشنا بودن زنان به تاثیر گذاری فعالیت ورزشی درست و مفید در سلامت جسم و روحشان بر می گردد .
وی افزود : ابعاد ناشناخته تاثیر گذاری فعالیت های ورزشی باعث شده تا روشهای بدون کارشناسی و متناسب با فیزیک بدنی ورزشکاران در میان بانوان گسترش یابد .
فرجپور گفت :حضور بدون برنامه مشخص در باشگاه ها و انجام یک یا چند نوع ورزش بدون توجه به سنخیت با فیزیک بدنی بانوان نمی تواند آنان را در رسیدن به اهداف اصلی ورزش همان سلامت روح و جسم کمک بکند .
وی نقش رسانه ها را در ایجاد دیدگاه کارشناسی و اصولی فعالیت ورزشی بانوان تاثیر گذار دانست و افزود : با حضور و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان فعالیت ورزشی می توان ابعاد تاثیرات فعالیت های ورزشی را به این قشر شناساند .
آمار اداره کل ورزش و جوانان مازندران نشان می دهد که تعداد زنان ورزشکار سازمان یافته استان در سال 94 بیش از 40 هزار نفر بود که در سال گذشته به حدود 51 هزار نفر افزایش یافته است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.