پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی الگوی نوین مدیریت جنگل است که مساحتی حدود 150 هزار هکتار از مجموع 1.94 میلیون هکتار از جنگل های شمال را دربر می گیرد که حدود 30 هزار هکتار آن برای اجرای طرح های جنگلداری اجتماع محوردر نظر گرفته شده است.
داریوش بیات روز یکشنبه دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ اعتباری که برای انجام کار مطالعاتی ،‌تهیه طرح و اجرای کامل آن مصوب شده حدود 5 میلیون دلار است که باید به صورت نقدی و غیرنقدی تامین می شد که خوشبختانه صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست دراین حوزه به تعهداتش عمل کرده است.
وی افزود :‌ سهم صندوق تسهیلات جهانی در پرداخت این اعتبار حدود 2 میلیون دلار بوده و بقیه نیز سهم سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری است.
این پروژه هم اکنون در قالب چهار حوزه به عنوان پایلوت در استان های گیلان ،‌ مازندران و گلستان در حال اجرا است و نکته مهم تر آنکه سند این پروژه در اردیبهشت ماه سال 92به امضای مشترک نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد رسیده است.
وزارتخانه های نیرو ، جهادکشاورزی و امور خارجه ، سازمان های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و ‌ شوراهای اسلامی ،‌دهیاری ها ، جوامع محلی و تشکلات مردم نهاد جزو نهادهایی هستند که در اجرای این پروژه باید همکاری لازم را داشته باشند.
مدیر پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی گفت :‌ دولت تاکنون حدود 95هزار دلار از مجموع 3 میلیون دلار اعتبار سهم خود را پرداخت کرده است و این وضعیت سرعت فرآیند اجرایی این پروژه را کند کرده است.
بیات افزود :‌به عنوان نمونه درصورتی اگر اعتبار مورد نیاز تخصیص داده می شد می توانستیم با بهره گیری از یک مشاور اقداماتی مانند ظرفیت سنجی و آن اینکه این طرح در چه مناطقی و با چه مکانیزم هایی باید اجرا شود ، کارهای بنحو بهتری پیش ببریم.
وی ادامه داد :‌ درحوزه آموزش به گروه های هدف که در اجرای این طرح همکاری دارند در این بخش نیز اقدامی صورت نگرفته است و نکته دیگر آنکه در حوزه ارائه خدمات اکوسیستمی که بتوان به ازای خدمات از گردشگران و مسافران وجهی دریافت کرد هنوز کاری دراین بخش انجام نگرفته است.
به گفته او ، این پروژه مهم ترین اهدافی که بدنبال دارد فعالیت در حوزه گردشگری ، طبیعت گردی ، بوم گردی ، صنایع دستی ، تغییرالگوی کشت اراضی شیبدار است.
مدیرپروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی اظهار امیدواری کرد با پی گیری های به عمل آمده با مسئولان ذیربط سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری مشکل کمبود اعتبار در این بخش حل شود.
**اهداف و دستاوردهای پروژه ملی مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی
حفظ تنوع زیستی ،‌ یکپارچگی اکوسیستم و پایداری خدمات اکوسیستمی در سیمای جنگل های هیرکانی ، تغییر مدیریت وابسته به چوب به مدیریت چند منظوره جنگل ، توانمند سازی چارچوب مقرراتی و سیاست گذاری برای مدیریت چند منظوره جنگل ، ارتقای ظرفیت سازمان و پرسنلی برای اجرای رویکرد جدید مدیریت چند منظوره جنگل ، مدیریت جامع و چند منظوره جنگل با رویکرد جنگلداری اجتماعی محور از مهم ترین اهداف و دستاوردهای این پروژه در شمال کشور است .
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشا ردهنده: محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.