به گزارش خبرنگار ایرنا ، مصطفی عرب روز چهارشنبه در جلسه کارگروه پسماند که در فرمانداری جویبار برگزار شد ، تولید روزانه زباله در این شهرستان را 80 تن اعلام کرد.
وی افزود : بر اساس آمار 40 تن از زباله شهرستان در روستاها و 30 تن در شهر تولید می شود و به این میزان 10 تن هم زباله های باقی مانده از بازیافت ضایعاتی های انتقالی به شهرستان را باید اضافه کرد.
شهرستان جویبار کانون جمع آوری انواع وسایل و لوازم ضایعاتی از استان مازندران و استان های همجوار است . بر اساس آمارهای غیر رسمی حدود 220 کارگاه ضایعاتی در این شهرستان فعالیت دارند و روزانه دستکم یکصد تن ضایعات را برای بازیافت وارد شهرستان می کنند .
ضایعاتی های جمع آوری شده که مهم ترین کسب و کار بخشی از شهروندان جویباری محسوب می شود ، پس از بازیافت بخش های قابل استفاده به مناطق دیگر کشور از جمله تهران و اصفهان ارسال می شود.
** مشکل زیست محیطی مکان دپوی زباله
رئیس اداره محیط زیست جویبار همچنین گفت که در محل دپو و دفن زباله های این شهرستان حداقل های بهداشتی رعایت نمی شود و به همین دلیل محیط زیست در معرض خطر قرار دارد .
وی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات زیست محیطی ، خواستار گماردن نگهبان ، آهک پاشی ، خاک ریزی و برپا کردن داربست در محل دپوی زباله شهرستان شد.
محل دپو و دفن زباله شهرستان جویبار در روستای ' درویش محمد شاه ' واقع است .
** تفکیک زباله ، راهکار فوری برای کاهش مشکلات
رئیس اداره محیط زیست جویبار با بیان اینکه حداقل کار در راستای کاهش تولید زباله تفکیک زباله از مبدا است ، گفت : همچنین باید در راستای تفکیک زباله و آموزش به روستائیان تلاش کرد .
بخشدار مرکزی جویبار هم در این جلسه گفت : طی قراردادی که با موسسه بازیافت استان بسته ایم بناست که بحث تفکیک زباله به صورت پایلوت در پنج روستای این شهرستان انجام شود.
محمد مدانلو افزود : بزودی آموزش در این زمینه در روستاهای دیوکلا ، سروکلا ، پهناب محله و دشتورکلا آغاز خواهد شد.
وی فعالیت ساماندهی شده خریداران ضایعات را برای جویبار بویژه روستاها مفید دانست و گفت که مشکل مهم در مورد این افراد و کارگاههای آنان ، فعالیت پراکنده اشان در سطح شهرستان است .
بخشدار مرکزی جویبار گفت : 70 درصد از زباله های این شهرستان قابل بازیافت و استفاده در صنایع تبدیلی است.
وی همچنین از ساماندهی در جمع آوری زباله روستاهای شهرستان خبر داد افزود : با وجود همه مشکلاتی که در روستاها وجود دارد طی 2 سال گذشته دهیاری ها در راستای جمع آوری زباله وارد عمل شده اند و هم اکنون دهیاری های 25 روستا هفته ای 2 بار زباله های روستاهایشان را جمع آوری می کنند.
شهرستان جویبار 76 روستا دارد که 41 روستا با 22 هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی این شهرستان واقع هستند.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.