به گزارش خبرنگار ایرنا ، عملیات سوآپ نفت خام در این پایانه از سوی شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) از سال 82 اجرایی و در سال 91 به دلیل نامعلومی به دستور وزیر نفت وقت متوقف شد.
رئیس پایانه نفتی شمال روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که این پایانه هم اکنون با مرمت و بازسازی 9 اسکله ، ظرفیت مخزنی روزانه اش را به حدود یک میلیون و 250 بشکه رسانده است .
حمیدرضا شاهدوشت افزود : با وجود این که 13 اسفند ماه سال گذشته قراردادی را امور بین الملل وزارت نفت با شرکت نیکو برای سوآپ منعقد کرده ، اما تاکنون این قرارداد به مرحله اجرا نرسیده است.
شرکت بازرگانی نفت ایران یا نیکو وابسته به وزارت نفت وارد کننده اصلی گازوئیل و بنزین به کشور است و سوآپ نفتی کشور را بر عهده دارد.
ورئیس پایانه نفت شمال کشور گفت که این پایانه نفتی با تمام تاسیسات و تجهیزات آمادگی کامل را برای اجرای سوآپ نفتی دارد و در شرایط فعلی در حال آماده باش برای این کار است .
** خاک خوردن هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری
رئیس پایانه نفتی شمال گفت که در این پایانه افزون بر یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تکمیل زیرساخت ها از جمله مخرن ذخیره ، اسکله و سایر تجهیزات انجام شد که از تیر ماه سال 91 تاکنون بدون استفاده است.
وی افزود : در حالی این سرمایه گذاری ها در حال خاک خوردن است که با ادامه روند سوآپ از سال 91 تاکنون همین میزان نیز درآمد عاید کشور می شد .
شاهدوست از علت توقف سوآپ نفتی را در دولت گذشته ابراز بی اطلاعی ولی ابراز امیدواری کرد که این طرح بزودی عملیاتی شود.
** پرداخت حق و حقوق کارگران با وجود توقف سوآپ
رئیس پایانه نفتی شمال تعداد کارگران فعال در این واحد نفتی را افزون بر 200 نفر اعلام کرد و گفت که تمام حق و حقوق این کارگران رسمی؛ قراردادی و پیمانی بدون وقفه با وجود توقف سوآپ پرداخت شده است.
شاهدوست در مورد بهره گیری تاسیسات پایانه نفتی شمال برای ذخیره نفت سفید ، افزود : تاسیسات انبار با قابلیت ذخیره سازی نفت خام احداث شده و از لحاظ مهندسی غیرقابل استفاده برای ذخیره نفت سفید است.
وی ادامه داد : تمام تاسیسات این پایانه برای نفت خام پیش بینی شده است و بهره گیری از این امکانات و تجهیزات برای سایر بخش ها امکان پذیر نیست.
سوآپ نفتی در پایانه نفتی شمال کشور یعنی تحویل نفت کشورهای حاشیه دریای خزر در شمال کشور برای مصرف داخلی و تحویل نفت با همان کیفیت در جنوب کشور برای صادرات . این روش یکی از منابع سودآور شرکت نفت ‌ایران در دهه 80 بود و توقف آن علاوه بر زیان سنگین ، سبب بلااستفاده شدن میلیون ها دلار سرمایه گذاری شده است.
سه کشور تولیدکننده نفت خام آسیای مرکزی شامل جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان در دهه 80 به صورت روزانه نفت تولید شده را از طریق نفتکش‌های خود در دریای خزر به نماینده تجاری جمهوری اسلامی ایران یعنی شرکت نیکو تحویل داده، سپس این شرکت مقدار معادل آن را به خریداران نفت این سه کشور در خلیج فارس تحویل می‌داد.
بر اساس آمارهای موجود ، از سال 82 تا 91 به مدت 9 سال به طور میانگین روزانه 125 هزار بشکه نفت خام از کشورهای آسیای میانه به پایانه نفتی شمال حمل و از طریق لوله به پالایشگاه های کشور انتقال می یافت که حداقل درآمد از این محل به ازاء هر بشکه نفت حدود یک دلار بود.
طبق برآورد اولیه ، سالانه حداقل 40 تا 50 میلیون دلار از این محل درآمد عاید پایانه نفتی شمال کشور می شد که در درازمدت با افزایش ظرفیت انبار ذخیره این درآمد به چندین برابر می رسید.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.