به گزارش خبرنگارایرنا،جان الله عبدی روزچهارشنبه درآستانه روز دهیاردرگفت وگو با خبرنگاران در ساری سکونت 45 درصد از جمعیت مازندران در روستاها و روند رو به رشد این جمعیت در سرشماری سال 95 در مقایسه با90 اعلام کرد.
براساس آمار رسمی با وجود ارتقاء برخی روستاهای مازندران به شهر، جمعیت روستایی این مناطق یک تا 2 درصد بیشتر شد.
به گفته وی هم اکنون مازندران در جمعیت ساکن روستا در سطح کشور رتبه سوم را داراست.
وی رفع مشکل صدور مجوز برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای ساخت مسکن جوانان و تسهیلات پرداختی برای اشتغال را از مهمترین دلایل برای بازگشت جوانان به روستا دانست.
وی اضافه کرد : براساس ابلاغیه جدید صدورمجوز تغییر کاربری برای حداقل 500 متر زمین کشاورزی داخل محدوده روستایی جهت ساخت مسکن جوانان بلامانع است.
وی شرط صدورمجوزبرای این قشررا اقامت دایمی آنها درمناطق روستایی عنوان کرده است.
این مسوول اضافه کرد : ازاین پس جوانان روستایی برای ساخت مسکن دربافت روستا در اراضی کشاورزی با مشکل تغییر کاربری مواجه نخواهند شد و دهیاران در این حوزه توجیه شدند.
* پرداخت 700 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان در سال 95
مدیرکل دفتر روستایی مازندران گفت که در سال گذشته 700 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال جوانان روستایی پرداخت شد.
عبدی افزود : در سال جاری نیز این تسهیلات از سوی بانک های عامل خصوصی و دولتی طبق توافق به مجریان طرح های اقتصادی در روستاها پرداخت می شود.
* تخصیص 4 هزار و190 میلیارد ریال اعتبار به روستاهای مازندران
مدیرکل دفترامور شهری مازندران گفت که در دولت یازدهم 4 هزار و 190 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و آبادانی روستاها در اختیار دهیاران قرار گرفته است.
عبدی افزود : در این مدت حدود 4 هزار و 300 طرح عمرانی در مناطق روستایی استان از سوی دهیاران اجرایی شد.
وی آسفالت یک هزار و 500 کیلومتر از راه روستایی و گاز دار شدن 482 روستا و برخوداری یک هزار و 600 روستا از اینترنت پرسرعت را از طرح های مهم زیربنایی در روستاهای استان در دولت تدبیر و امید اعلام کرد.
وی اظهارداشت : علاوه بر آن 150 خانه بهداشت نیز در دولت یازدهم در روستاها احداث شده و هم اکنون نیز ساخت 185 خانه بهداشت در دست اجراست.
عبدی ایجاد خانه هلال و بیمه مسکن روستایی را از دیگر برنامه های در دست اجرا در مناطق روستایی مازندران اعلام کرد.
به گفته وی هم اکنون خانه هلال در 45 روستای مازندران تجهیز و آماده به کار شد و در حدود 90 روستای دیگر نیز بزودی تجهیز می شود.
وی خانه هلال را مکانی برای خدمات رسانی به روستاییان در مواقع بحران اعلام کرد.
* آبرسانی به 90 روستای مازندران در دولت یازدهم
مدیرکل دفتر امور روستایی مازندران گفت که در دولت یازدهم 90 روستای این استان که فاقد آب شرب لوله کشی بودند از آب شرب بهره مند شدند.
عبدی اظهارداشت : علاوه بر آن شبکه انتقال آب یک هزار روستا و با جمعیت 500 هزار نفر نیز در این دولت مرمت و بازسازی شد.
مازندران افزون بر3 هزارروستا دارد که یک میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 3 میلیون و 280 هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند و هم اکنون 2 هزار و 150 روستا دارای دهیاری هستند.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.