عزت‌الله یوسفیان‌ملا روز جمعه پس از بازدید اخیرش به همراه مدیرکل آب منطقه ای مازندران از سد هراز ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای هر این معضل از مدت ها پیش ساخت کارخانه زباله سوز در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر معطل جا به جائی زمین برای ساخت آن است.
وی گفت که زمین مورد نظر انتخاب شده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داده است که در هفته پیش رو در باره موانع وقفی بودن زمین تعیین تکلیف کند.
یوسفیان ملا افزود : موضوع وقفی بودن محل ساخت کارخانه زباله سوز آمل با مشارکت شرکت خصوصی ژاپنی به تائید وزارت کشور و مقام های ژاپنی رسیده و با واگذاری زمین جدید در مسیرجاده هراز ، تا چند ماه آینده روند اجرایی آن نیز شروع خواهد شد.
وی ادامه داد : جلسه ای هفته گذشته با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ادعای وقفی بودن زمین مورد نظر شهرداری آمل برای ساخت کارخانه زباله سوز داشتم که موضوع بررسی و قول مساعد برای رفع مشکل داده شد.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی ساخت کارخانه زباله سوز از سوی شرکت ژاپنی در آمل را قطعی دانست و گفت : وزارت کشور از میان شهرهائی که کارشناسان شرکت ' جی ای سی ' ژاپن برای ساخت کارخانه زباله سوز در مازندران پیشنهاد کردند ، شهرستان آمل را انتخاب و نهایی کرده است،
.
وی افزود : مقدمات اجرایی شدن کارخانه زباله سوز با مشارکت این شرکت و نیز حمایت دولت فراهم شده و مشکل حادی که بر سر راه این طرح مهم زیربنایی باشد ، وجود ندارد و همه موانع رفع شده است .
درحال حاضر مراکز دفن زباله های بیشتر شهرهای مازندران در مناطق جنگلی ، زراعی و حاشیه رودخانه هاست که ظرفیت آنها برای دفن زباله اشباع شده است.
با این همه یکی از شهرهایی که معضل زباله در آن به مرحله بحرانی رسیده است شهر آمل است.
'عمارت' نام مکانی است در 30 کیلومتری شهر آمل و در جاده هراز که بیش از سه دهه محل دفن زباله های شهرستان آمل و در چند سال گذشته شهرهای مرکزی مازندران بوده است.
در سال های اخیر شیرابه های ناشی از زباله به آب رودخانه هراز نفوذ و به زمین های کشاورزی اطراف خسارات جبران ناپذیری وارد کرده است.
** جدیت وزارت نیرو در تکمیل سد هراز
نماینده مردم آمل در مجلس از جدیت وزارت نیرو در ساخت و تکمیل سد هراز با وجود تنگناهای مالی در سه سال گذشته قدردانی کرد و گفت : وزارت نیرو چندی قبل به خاطر مشکلات مالی بیش از 50 طرح مهم در حال اجرا و مطالعاتی خود را متوقف کرد ولی ساخت سد مخزنی هراز به قوت خودش باقی است و هم اکنون با فعال بودن دو نوبت کاری در حال پیشرفت است .
وی افزود : دولت یازدهم عزم جدی برای ساخت و تکمیل این سد نشان داده و این روند در دولت یازدهم هم شتاب خواهد گرفت که باید از شخص رئیس جمهوری و وزیر نیرو قدردانی کرد.
یوسفیان ملا گفت : اهمیت ساخت سد مخزنی هراز و اهمیتی که این طرح مهم برای مازندران دارد ، بر کسی پوشیده نیست و با بهره برداری از آن علاوه بر تامین آب مورد نیاز بیش از یک میلیون و 200 هزار خانوار مازندرانی ، آب مورد نیاز بیش از 98 هزار هکتار از زمین های زراعی پایین دست این سد نیز تامین خواهد شد.
سد مخزنی هراز آمل از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 150 متر و 373 متر طول تاج سد به ظرفیت 230 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه بزرگ هراز درحال ساخت است.
قرار است از آب این سد برای تولید 2 واحد نیروگاهی به ظرفیت 25 مگاوات برق هم استفاده شود.
با بهره برداری از این سد میزان جمع آوری آب های سطحی مازندران 14 درصد افزایش می یابد. هم اکنون با وجود 10 سد تنها 10 درصد از آب های سطحی مازندران جمع آوری می شود.
ظرفیت آب در مازندران 6 میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این میزان چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب سطحی و بقیه زیرزمینی است.
اکنون یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب از آب های سطحی استان استفاده می شود و بقیه به دریا می ریزد.
خبرنگار : مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.