به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید خالق سجادی عصر پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو افزود : خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مشکوکی از بیماری تب کریمه کنگو در بهشهر و یا دیگر مناطق شرق مازندران گزارش نشده است و هیچ بیماری هم با علایم این بیماری به بیمارستان های منطفه مراجعه نکرده است.
وی گفت : این که مورد مشکوکی از این بیماری در بهشهر و شرق مازندران گزارش نشده نشانگر مراقبت و دقت مردم از جمله دامداران و قصابان و تلاش مجموعه عوامل دامپزشکی و شبکه بهداشت است .
سجادی با اشاره به نبود کشتارگاه صنعتی در منطقه ، کشتار سنتی و خانگی دام را از موارد تهدید شیوع بیماری برشمرد و تاکید کرد : انتظار ما از مردم این است که گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی استان تهیه کنند.
فرماندار بهشهر بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی در باره بیماری تب کریمه کنگو در دام ها و انسان ها تاکید کرد و گفت : اطلاع رسانی بویژه در گروههای در معرض خطر نظیر دامداران ، کارکنان کشتارگاهها ، سلاخان ، قصابان ، کشاورزان و بخصوص روستائیان و آموزش آنان برای شناخت بیشتر علائم بیماری و چگونگی مقابله با آن از ضرورت هاست.
وی با تاکید بر بازرسی های منظم از رستوران ها و قصابی ها ، افزود : این بیماری بیشتر در بین افرادی است که با گوشت و دام سر و کاردارند و لذا باید ضمن رعایت کامل بهداشت ، کشتار بهداشتی و همچنین توزیع مواد گوشتی سالم به طور جدی کنترل شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر هم گفت : این بیماری موجب تب خفیف در دام شده و در انسان علایمی شبیه سرماخوردگی مانند تب و لرز ، سردرد ، درد عضلانی ، درد مفاصل ، دردهای شکمی و حالت تهوع ، اسهال و استفراغ ، گلو درد و پس از چندروزی خون ریزی از معده ، دهان ، بینی ، لثه و رحم مشاهده می شود که مرگ بیمار بیشتر به علت کم خونی و از دست رفتن آب بدن رخ می دهد.
محمدتقی صالح طبری راههای انتقال بیماری تب کریمه کنگو را گزیده شدن توسط کنه آلوده، تماس خون و مواد آلوده دامی که دچار عفونت خونی در هفته اول باشد و تماس با خون و ترشحات بیمار عنوان کرد.
وی گفت : افرادی که با دام و مواد گوشتی سر و کار دارند با مشاهده این موارد سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند.
خبرنگار : مریم نظری ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.