حسن عنایتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برداشت کلزا در منطقه ارتفاعات مازندران در حال انجام است ، پیش بینی کرد که امسال حدود 19 هزار تن کلزا از کشاورزان مازندران به قیمت تضمینی خریداری شود.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندرن سطح زیر کشت کلزا استان را در سال زراعی جاری 12 هزار و 650هکتار اعلام کرد و بیان داشت: تاکنون 28میلیارد تومان از مطالبات کلزا کاران بابت خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا پرداخت شد.
استان مازندران 460 هزار هکتار زمین های مرغوب کشاورزی دارد که بعد از برداشت برنج و گندم ، بخشی از آنها به کشت کلزا اختصاص می یابد.
کشت کلزا در مازندران به صورت پائیزه و در ماههای مهر و آبان انجام می شود و زمان برداشت آن هم اردیبهشت ماه سال بعد است که تا اواخر خرداد به درازا می کشد.
وی با اظهار اینکه امسال قیمت خرید تضمینی نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است ، افزود : دولت امسال هر کیلوگرم دانه روغنی را به قیمت تضمینی 2 هزارو 783 تومان خریداری می کند.
عنایتی گفت : از آنجائی که دانه روغنی کلزا محور کشت محصولات پائیزه استان است و دولت نیز امسال پنج بسته حمایتی را برای توسعه کشت این محصول راهبردی در نظر گرفته بود، سطح زیرکشت نسبت به پارسال حدود 2و نیم برابر شده است .
پرداخت 50 هزار ریال یارانه بذر برای هر کیلو گرم ، پرداخت 25 میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود بانکی 12درصد برای هر هکتار ،بیمه رایگان برای زمین های کلزا کاری ، پرداخت 75میلیون ریال کمک بلاعوض برای خرید ماشین کارنده و خطی و پرداخت 2 میلیون ریال کمک نقدی بلاعوض برای خرید علف کش ها بسته حمایتی دولت یازدهم برای کلزاکاران بوده است.
البته دولت در 2 سال اخیر با حمایت های مختلف در خرید تضمینی ، پرداخت بموقع مطالبات و ایجاد بسته های حمایتی ،کاشت دانه روغنی کلزا را به عنوان کشت دوم در زمین های شالیزاری مورد تاکید قرار داد و در واقع به صرفه کرده است.
کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.