سید حسین حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : در نقد و بررسی دولت یازدهم هر نامزد یا کارشناس باید اطلاعات کامل یا حداقلی از عملکرد دولت های قبل داشته باشد ، تا بتواند مطلوب و یا نامطلوب بودن عملکرد دولت یازدهم را به میدان قیاس بگذارد .
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران اظهار داشت : باید پذیرفت ضربه ای که به اقتصاد کشور در 2 دوره دولت قبلی وارد شد در تاریخ ایران و متون اقتصادی جهان ثبت نشده است و حتی مغول ها هم نمی توانستند کشور را تا این اندازه چپاول کنند .
به اعتقاد حسینی حدود 700 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بدون هیچ حساب و کتابی بر باد رفت و تعجب واقعه در آنجا است که بسیاری از این منابع اصلا معلوم نیست در کجا و توسط چه کسانی خرج و یا خارج شده و یا کجا هست.
وی گفت : هیچ انسانی با حداقل دانایی در عرصه اقتصادی و یا حساب و کتاب ، نمی توانست به این اندازه به اقتصاد کشور لطمه وارد کند .
استاد دانشگاه مازندران افزود : این موضوع را با هیچ فرمول و منطقی نمی توان اثبات کرد که چگونه می توان با نفت بشکه ای 120 دلاری یا حتی بیشتر رشد اقتصادی منفی و نرخ تورم حدود 45درصدی در کشور داشت .
حسینی اذعان داشت : هیچ اقتصاددانی نمی تواند توجیه کند که یک دولت با این حجم عظیم از منابع مالی باز هم به چاپ اسکناس در حجم گسترده و وام های کلان دست بزند و عملا نظام بانکی کشور را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد .
وی گفت : باید یادآور شد که در طول هشت سال در دولت نهم و دهم نقدینگی کشور را از 68 هزار میلیارد تومان به 498 هزار میلیارد تومان رساندند و متاسفانه نه تنها این پول ها به سمت تولید سوق داده نشد ، بلکه به خرید سکه و ارز و بوجود آمدن صف های طولانی در بانک مرکزی منتهی شد .
حسینی اظهار داشت : به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی ، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، بی ثباتی در بازار ، بزرگ شدن دولت ، بدهی های دولتی ، نوسان ارزی ، ارائه تسهیلات بدون نظارت به بنگاههای زود بازده که نتوانست اشتغال زایی کنند و حدود 60 درصد از منابع اختصاص یافته به این بنگاه ها به هدر رفت از نتایج عملکرد دولت گذشته بوده است.
این استاد دانشگاه افزود : جای تعجب دارد افرادی که امروز از عملکرد اقتصادی دولت روحانی انتقاد می کنند ، در چهار سال و یا هشت سال قبل آن ، برنامه و راه کاری برای کشور ارائه نکرده اند و عملا آن زمان صدای انتقاد آنها بلند نمی شد و اکنون هم جزء شعار و وعده هیچ برنامه مدونی ارائه نمی دهند.
به بیان وی ، اکنون کسانی به مخالفان دولت مشاوره می دهند که اقتصاد کشور را به مرز ورشکستگی کشانده بودند و چگونه می شود این افراد بتوانند کشور را احیا کنند.
حسینی تاکید کرد که باید در نظر داشت که دولت روحانی تورم 46 درصد را تحویل گرفت که در 30 سال گذشته بی سابقه بود و حال تورم زیر 10 درصدی در کشور داریم و اقتصاد کشور از ثبات خوبی برخوردار است.
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : دولت یازدهم توانست با کاهش تلاطم در روابط خارجی و ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد کشور ، همان نقدینگی که در گذشته صرف خرید ارز و طلا می شد را امروز به سمت بازار بورس و سپس بطرف بانک ها بازگرداند .
وی ادامه داد : دولت روحانی و تیم اقتصادی آن ، نه تنها توانستند نرخ تورم را به 9.8درصد کاهش دهند و بازار داخلی را به ثبات برسانند ، بلکه توانستند رشد اقتصادی منفی را به مثبت 4.5 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی را در سال 95 به 6.6 درصد افزایش دهند و این یعنی موفقیت .
حسینی معتقد است که گروه اقتصادی دولت یازدهم با توجه به شرایط موجود در سال 92 بهترین روش را برای احیای اقتصاد کشور انتخاب کرد و آن هم کاهش و کنترل تورم بود .
استاد دانشگاه مازندران گفت : شاید بسیاری با من مخالف باشند ، اما جواب من برای آنها این است که اگر فردی حداقل 2 واحد درس اقتصاد را گذرانده باشد ، بین رونق اقتصادی و کنترل تورم ، کاهش و کنترل تورم را انتخاب خواهد کرد ، زیرا برای از بین بردن رکود باید نقدینگی را درجامعه افزایش داد ، که این خود منجر به تشدید تورم خواهد شد ، درحالی که مردم بیش از رونق اقتصادی نیاز به یک محیط امن اقتصادی و ثبات در بازار و قیمت دارند .
وی ادامه داد : آنچه نگران کننده است ، تلاش تمام وقت نیروهای داخلی کشور در سیاه نمایی و از بردن اثرات دستاوردهای ساسی و اقتصادی کشور از جمله 'برجام' بوده است .
به اعتقاد حسینی برجام یک دستاورد بسیار خوب در صحنه دیپلماسی ، تنش زدایی و همچنین ایجاد امنیت اقتصادی است ، که مشخص نیست چرا نیروهای داخلی تمام تلاششان را می کنند تا ذهن مردم نسبت به آن منفی شود .
استاد اقتصاد سیاسی افزود : در حالی که پس از برجام حدود 13 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شد که هشت میلیارد دلار از آن تاکنون وارد کشور و عملیاتی شد .
وی بیان داشت : آقایانی که نه دستاورد داشته اند و نه برنامه باید با این واقعیت کنار بیایند که قبل از برجام ما نمی توانستیم حتی یک دلار در سطح بین الملل و نه در سطح دوجانبه حواله کنیم یا طلب خودمان را پس بگیریم .
حسینی تاکید کرد : چرا برخی ها یادشان رفته در دولت گذشته دلار را در کیسه می کردند و وارد کشور می کردند و یا برای پرداخت پول بنزین هواپیما دلار را سوار بر قاطر از مرز خارج می کردند ؟
به بیان وی این چنین اقتصادی حتی در شان یک کشور قحطی زده هم نیست و نابودی اقتصادی تنها واژه برای آن دوره است .
به اعتقاد این استاد دانشگاه : بر مردم پوشیده نیست که در سه سال گذشته افزایش نرخ برخی محصولات معیشتی خانواده ها حتی کمتر از نرخ تورم بوده و این واقعیت غیر قابل انکار است .
حسینی گفت :30 سال نتوانستند طلب کشور را از آمریکایی ها و اروپایی ها بگیرند و اکنون که یک دولت توانسته پیگیر مطالبه کشور باشد و موفق هم بود ، آن را بی تدبیر می خوانند.
کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت : بعد از انقلاب حتی به ما وقت مذاکره درباره ی خرید هواپیما را نمی دادند ، اکنون برای فروش هواپیما صف می کشند و این در خور اخلاق نیست که همه جا بوق و کرنا کنیم که هواپیما دست دوم به ما فروختند.
وی گفت : فراموش کردند ، تا کنون به خاطر فرسودگی ناوگان هوایی کشور چه تعداد از عزیزان و مردم مان را ازدست دادیم و چه فرزندانی که یتیم نشده اند و یا خانواده خود را از دست ندادند .
حسینی معتقد است که گفتن واقعیت برای برخی خجالت آور است زیرا خود در عمل ، اقدام مثبتی برای کشور و مردم نداشتند و سعی در مخدوش کردن دستاورد دیگران دارند .
وی همچنین افزود : برخی می گویند برجام خلاف خواسته رهبری است ، در حالی که برجام مو به مو با اراده و هوشیاری کامل رهبری به سرانجام رسید و سند این ادعا خشمگینی آمریکایی ها از این قرار داد است .
**اما به دولت نقد هایی هم وارد است
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : دولت بیش از اندازه خوش بین به بازگشت زود هنگام منابع مالی به کشور و سرمایه گذاری خارجی بود که بتواند با تزریق به بازار ، اقتصاد را از رکود خارج کند ، تا منجر به رونق در بخش مسکن و بازار شود ، در حالی که توفیقی حاصل نشد .
حسینی علت آن را در برخی مسائل سیاسی و دو به شک بودن سرمایه گذاران خارجی در ورود سرمایه به ایران دانست .
وی افزود : نباید فراموش کرد که در یک سال گذشته سرمایه گذاری خوبی در کشور شد که کم نظیر بود ، اما برای نیاز دولت برای برطرف کردن زخم های اقتصاد کشور کافی نبود .
کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت : دولت در حوزه بیمه و تامین سلامت اقشار پایین کشور عملکرد خوب و حتی بیش از آن داشت ، اما نتوانست بر قشر آسیب پذیر جامعه از نظر درآمدی بسیار موثر باشد .
حسینی معتقد است : ایراد دیگری که به عملکرد دولت وارد است ، عملکرد نه چندان راضی کننده دولت در تقویت صنایع کوچک است که البته در این مسیر روبه بهتر شدن وضع کشور حرکت می کند اما اندکی به دلیل نداشتن منابع به آهستگی در حرکت است .
وی در پایان افزود : دولت یازدهم برای نجات از رکود اقتصادی که از دولت قبل به ارث برده بود ، باید گام های جدی بردارد و علاوه بر استفاده از منابع و سرمایه داخلی ، شرایط را برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کند تا بتواند بر اساس برنامه ششم توسعه از طریق افزایش تولید هم از رکود خارج شده و هم بیکاری را ریشه کن کند .
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.