به گزارش خبرنگار ایرنا ، زهرا کریمی روز چهارشنبه در همایش راهکارهای اشتغالزایی که در ساری برگزار شد ، افزود : بر اساس آمار سه میلیون و 300 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد ولی اگر بیکاران برای کارانه ثبت نام کنند تعداد آنها به بیش از 20 میلیون نفر خواهد رسید .
وی ادامه داد : افرادی که این وعده ها را می دهند ، نمی دانند اقتصاد کشور بشدت آسیب دیده است و با پرداخت یارانه و کارانه زمینه اشتغالزایی ثابت فراهم نمی شود .
** چالش یارانه سه برابری
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت : سه برابر کردن یارانه سه دهک پائین جامعه هم دروغ است ، زیرا شناسائی افراد مشمول این دهک غیرممکن است.
وی افزود : مرکز آمار ایران ، جمعیت دهک های پائین کشور را 2 میلیون خانوار محاسبه کرده است و شناسادی و جدا کردن سه دهک پائینی عملا امکان پذیر نیست تا بتوان برنامه پرداخت یارانه را برای آنها اجرایی کرد .
** ثبات بخشی ، دستاورد دولت یازهم
کریمی سیاست دولت یازدهم در بخش های مختلف را محتاطانه و تلاش برای ایجاد ثبات توصیف کرد و اظهار داشت : این سیاست موفق شد ایران را انزوا در جوامع بین الملل خارج کند.
وی افزود : اگر سیاست گذشته در دولت یازهم هم ادامه می یافت ، وضعیت امروز ایران همچون وضعیت اسفناک زیمبابوه و ونزوئلا می شد.
این استاد دانشگاه اقدامات دولت گذشته در روابط خارجی را ' ماجراجویانه ' توصیف کرد و گفت : همه باید دست به دست هم دهیم تا جلوی بازگشت کشور به روابط خارجی ماجراجویانه را بگیریم تا این آرامش روابط جهانی را مردم در کشور احساس کنند .
کریمی با تاکید بر اینکه توسعه به سرعت اتفاق نمی افتد ، افزود : افرادی که با وعده و شعار توسعه به دنبال کسب آرا هستند باید بدانند که اینگونه وعده ها عملی نمی شود .
وی ادامه داد : اشتغال با تولید و افزایش تولید با سرمایه گذاری خارجی محقق می شود که دولت یازدهم در این زمینه بسیار تلاش کرده است .
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران ، برقراری امنیت را بزرگ ترین دستاورد دولت یازدهم برای ایجاد و حفظ سرمایه گذاری خارجی برشمرد و افزود : دولت به تنهایی نمی تواند تمامی نهادها را هماهنگ کند تا به انسجام برسیم و برجام به شکل کامل اجرایی شود.
وی از برجام به عنوان عامل تاثیر گذار بر روند حرکت به سمت توسعه کشور نام برد و گفت که روحانی با سیاست و تلاش در جهت ثبات ، ما را به وضعیت مناسبی رساند.
کریمی افزود : آنچه به سختی به دست می آید تحول و توسعه است ، این را که یک شبه همه چیز گلستان می شود ، باور نکنید .
او ادامه داد : برای اشتغالزایی فقط 2 راه ایجاد بنگاه‌های جدید و گسترش بنگاه های فعال وجود دارد .
کریمی گفت : بدون سرمایه گذاری کنشگران خصوصی ، اشتغالزایی ممکن نیست و وظیفه دولت ایجاد زمینه ثبات، آرامش، اعتماد، امنیت در بخش خصوصی است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد : عواملی مانع از بهره برداری از برجام شد؛ از جمله دولت در ایجاد فضای باثبات و اطمینان بخش به تنهایی قادر نیست و مساله دیگر روی کار آمدن ترامپ و ایجاد یک نگرانی در حوزه بین الملل در مورد پایبندی و‌ ادامه برجام است .
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.