به گزارش خبرنگار ایرنا ، مردم رشد فزاینده شبکه های اجتماعی در مازندران را در ماههای اخیر با عناوین و القاب هر شهری در استان شاهد بودند به طوریکه هر یک از این شبکه ها با شیوه های مختلف دست به جذب اعضا یا به همان اصطلاح رایج 'ممبر ' کردند .
البته در این میدان رقابت جذب اعضا دریغ از انجام رسالت اصلی مبنی بر ارائه اطلاعات و اخبار به روز که مردم استان آن را حس بکنند .
با گشت و گذار در تعداد زیادی از این کانال ها می توان این ادعا که اکثر مطالب در این فضای مجازی برای انعکاس اخبار وجود داشت تنها به ' کپی پیس ' اخبار از یکدیگر خلاصه می شد حرف خلاف واقع نیست .
البته این شیوه انتشار اخبار برخی مواقع نیز در رسیدن مسئولان این کانال های تلگرامی به هدفشان یعنی افزایش اعضا تاثیر داشته است به طوریکه با تغییر جزیی اخبار به همراه عناوین جلب کننده مخاطب همچون ' خبر فوری ' به این مقصود خود رسیدند .
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنای مازندران نشان می دهد ماهها فعالیت قارچ گونه کانال های تلگرامی استان الان به باردهی لازم رسیده است به طوریکه شماره همراه غالب مردم مازندران منویی از کانال های متعدد که عضو هستند را نشان می دهد و چرخی در این کانال ها اکنون به کاری چندساعته برای هر فرد مبدل شده است .
** فعالیت بزنگاه شبکه های اجتماعی
پس از ماهها فعالیت اکنون بستر برای اهداف نهایی آماده شده است و با شروع ثبت نام داوطلبان سرفصل دیگری برای فعالیت کانال های تلگرامی ایجاد شده است .
به طوریکه هر یک از کانال های تلگرامی که پیشتر در لوای عناوین و سمت های افراد مبادرت به نشر عملکرد آنها در حوزه کاریشان می کردند اینک با ورود به مرحله دیگر انتخابات که همان ثبت نام داوطلبان و مشخص شدن افراد حاضر در انتخابات است زندگینامه ، شرح مسولیت ها و خدمات فرد مورد نظر را به صورت قطع یقین به عنوان نامزد انتخابات ارائه می کنند .
کانال های تلگرامی که برای رسیدن به سر منزل مقصود ماهها زمینه سازی و برنامه ریزی را انجام دادند امروز و در زمان بازدهی تلاش خودشان هستند .
به نظر می رسد امروزه و با شرایط فعلی دسترسی به اطلاعات نوع جدید تبلیغات انتخاباتی همان 'فضای مجازی 'در جامعه ریشه دوانده است و دیگر پرداخت هزینه برای چاپ مطالب و معرفی نامزدهای انتخاباتی امروز جای خود را به اجاره کانال های تلگرامی داده است تا نامزدها بتوانند از این فرصت برای تبلیغات بهره ببرند .
** کانال های تلگرامی از فرصت تا چالش در عرصه انتخابات
یک کارشناس ارشد حقوق و علوم سیاسی مازندران از وجود کانال های تلگرامی در صورت استفاده مناسب با انتشار اخبار صحیح و درست به عنوان فرصت برای تبلیغات انتخاباتی نام برد .
رضا اصغری گفت : امروزه با تغییر رویه تبلیغات در انتخابات همین فضای مجازی جای خود را به تبلیغات چاپی و روزنامه ای داده است .
وی افزود : معرفی نامزدها براساس واقعیت های کاری و فعالیتی موجود هر فردی می تواند بستری مناسب برای تبلیغات به شمار رود .
به گفته این کارشناس مسائل سیاسی مازندران مدیران کانال های تلگرامی باید اصل صحت و دقت در انتشار اطلاعات مربوط به نامزدهای انتخاباتی را سرلوحه کارهای خود قرار دهند تا نقش اطلاع رسانی درست به خوبی ایفا شود .
وی اطلاع رسانی درست را زمینه ساز افزایش اقبال و اعتماد عمومی مردم به فضای مجازی دانست و گفت : این دوره از انتخابات به نوعی مرحله آزمایش و سنجش فعالیت آنها به شمار می رود .
** 79 پایگاه خبری دارای مجوز در مازندران
از آنجائی که بر اساس آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ، 79 پایگاه خبری دارای مجوز در استان فعالیت می کنند، خبرنگاران و مدیران این پایگاههای خبری عمده اخبار خود را به انتخابات و معرفی و تبلیغات داوطلبان مورد نظر اختصاص داده اند.
همچنین با توجه به اینکه بیشتر خبرنگاران و مدیران مسئول نشریات مکتوب ،خبرگزاری ها ،پایگاهها و سایت های خبری استان مازندران عضو کانال ها و شبکه های اجتماعی مختلف و یا حتی ادمین آنها هستند ، شماری از نامزدهای انتخابات شورای های اسلامی شهری با عقد قراردادهایی ، در حال بهره گیری از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی هستند.
با توجه به بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه در مازندران و همچنین بیشتر بودن درصد باسوادی جمعیت استان نسبت به میانگین کشوری ، فعالیت برای تبلیغات از جمله تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی در این استان بیش از سایر نقاط کشور است.
بر اساس آمار شرکت مخابرات مازندران ، ضریب نفوذ اینترنت در این استان بیشتر از 80 درصد است .
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران در ارتباط با ورود زودهنگام برخی از داوطلبان در انتخابات شوراها ، گفت : ورود زودهنگام افراد برای انتخابات تخلف است و این تخلفات در تعیین صلاحیت‌ها تاثیر دارد.
جعفر قمی افزود : کسانی که به‌صورت غیر رسمی پویش تشکیل می دهند به طور قطع این کارشان بررسی می‌شود و در استعلامات نقش زیادی دارد.
وی از رصد فعالیت انتخاباتی رسانه ها هم خبر داد و گفت : هر رسانه‌ای که فعالیت می‌کند باید مجوز از وزارت ارشاد در شهرستان‌ها را داشته باشد.
در ارتباط با فعالیت تلگرامی در استان مازندران نیز گفت: کانال‌ها تلگرامی که دارای بیشتر از پنج هزار عضو باشند ، شناسایی می شوند تا اگر مطالبی دارای نشر اکاذیب در این کانال‌ها منتشر شد توسط مدیران این کانال‌ها پذیرفته شود .
18 هزار و 175 داوطلب برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران ثبت نام کردند و هم اکنون هفت هزار و 735 نفر عضو اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان هستند .
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
طبق آخرین آمار 2 میلیون و 242 هزار و 220 نفر در مازندران واجد شرایط رای دادن هستند.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/2096
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.