به گزارش خبرنگار ایرنا ، این منطقه گردشگرپذیر از یک سو با داشتن بزرگ ترین دریاچه جهان و با امواج آبی زیبا و از سوی دیگر جنگل های پهن برگ هیرکانی و کوههای سربه فلک کشیده البرز مرکزی مانند تخت سلیمان و علم کوه کلاردشت ، تضاد دلپذیری را برای هر تازه واردی به نمایش می گذارد.
گذشته از سیلان زیبائی در عناصر طبیعی مناطق مختلف مازندران از جمله غرب این استان ، برخورد با مردمان مهمان دوستی که سخاوت را از خاک ، صلابت را از کوه و یک رنگی را از دریا با جان خویش آمیخته اند، جاذبه یگانه ای است که خاطره اش برای هر گردشگری ابدی خواهد شد.
همه ساله در آستانه فرا رسیدن نوروز ، غرب مازندران با توجه به برخورداری از موقعیت های ممتازی که از لحاظ گردشگری ، تاریخی و فرهنگی دارد شمار زیادی از مسافران و گردشگران را به خود جذب می کند.
** شهرک گردشگری ، تفریحی و رفاهی نمک آبرود چالوس
این شهرک در ضلع غربی حاشیه مسیر 12 کیلومتری چالوس - تنکابن واقع شده و از امکاناتی مانند تله کابین ، پیست دوچرخه سواری ، رستوران پائین و بالای کوه ، هتل های پنج ستاره ، فروشگاههای مختلف و دریاچه برخوردار است.
مجموعه تله کابین به طول مسیر حدود 200 متر کمتر از 15 دقیقه مسافران را از نواحی جلگه ای ساحلی به ارتفاع حدود 1050 متری کوه مدون می رساند.
**دریاچه ولشت مرزن آباد چالوس
دریاچه ولشت چالوس، یکی از زیباترین دریاچه های کشور با عمق ‎ 17تا ‎ 28متری در ارتفاع یک هزارمتری از سطح دریا در منطقه کوهستانی تخت سلیمان، دامنه شمالی رشته کوه البرز و در فاصله حدود 35 کیلومتری جنوب غربی چالوس روستای سنار بخش مرزن آباد واقع است .
این دریاچه درسال 1388 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور است و در حقیقت محیطی برای زیست ماهیان، پرندگان و دیگر گونه های ارزشمند جانوری است.
حجم آب این دریاچه 2 میلیون مترمکعب و گستره آن نیز حدود 24 هکتار است و آب موجود درآن نیز از چندین چشمه جوشان در بستر آن تامین می شود.
صرف نظر از زیبایی های چشم نواز دریاچه، آب و هوای خنک و مطبوع کوهستانی و طبیعت بکر پیرامون آن در این بهشت زمینی، رنگین کمانی از مناظر زیبای طبیعت الهی را می توان در این منطقه نظاره گر بود.
**بوستان جنگلی سی سنگان نوشهر
این بوستان در27 کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع است و از شمال به دریای خزر ، از جنوب به سلسله جبال البرز ، از غرب به روستای ' ˈتوسکاتک ' و از شرق به روستای ' صلاح الدین کلا ' محدود می ‌شود .
مساحت این پارک حدود 602 هکتار و زیستگاه انواع گونه ‌های درختی ، درختچه ‌ای خشبی و علفی و جانوری است .
این بوستان در سال 1344 هجری شمسی توسط مرحوم مهندس سعیدی آشتیانی طراحی و ایجاد شد و یکی از بهترین و با ارزش ‌ترین پارک های جنگلی شمال کشور است که بخشی از آن ذخیرگاه و بخش دیگر تفرجگاه درنظر گرفته شده است .
در بخش ساحلی این بوستان که حدود 30 هکتار مساحت دارد در حاشیه جاده واقع شده و درختان و درختچه ‌هایی همچون توسکا ، لَرگ ، بلوط ، آزاد ، لیلَکی [ lilaki ] ، انجیر ، داغداغان ، انار ، ازگیل ، شیردار ، جَل ، خُرمندی ، توسکای قشلاقی ، سرخ ولیک ، نمدار ، شب خسب ، گوجه جنگلی ، ازگیل و گلابی جنگلی ، توت ، بلند مازو ، پلت ، اُوجا ، انجیلی ، سیاه تَلُو ، سیاه ‌ال و سیاه اربه دیده می ‌شود .
در بخش غربی این بوستان نیز جامعه بلوط - ممرزستان و در حد انتهای غربی و قسمتی از جنوب پارک ، جامعه انجیلی - ممرزستان و جامعه بلوط - ممرزستان در مرز تیپ ها با شمشاد ، آمیخته است و در قسمت جنوبی آن نیز همچنان به صورت بکر و طبیعی باقی مانده و هیچ نوع مداخله پرورشی و قطع درخت درآن صورت نگرفته است.
گیاهان بوته ‌ای و علفی این بوستان شامل بنفشه سه‌ رنگ ، پونه ، پرسیاوشان ، نگون سار ( سیکلامن ) ، داردوست ، پامچال ، سرخس ، زنگی دارو ، مَتامَتّی ( گل راعی ) ، جَگن ( کارکس ) ، اَزمَلَک ، تیره گندمیان ، کنگر ، پنیرک ، پیچک ، همیشک ، شبدر ، کوله خاس ، نیلوفر ، یونجه و تمشک است .
** روستای فرهنگی ، گردشگری و تاریخی کندلوس
این روستا با آب و هوای ییلاقی در دامنه سرسبز و خرم رشته کوه های البرز درمنطقه کجور در 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر مازندران واقع است.
مردم این روستا در مهمان نوازی شهره اند و جمعیت روستا در ماههای گرم سال بیشتر از ماه های سرد سال است . فرهنگسرا و موزه مردم شناسی این روستا شناسنامه ای به قدمت تاریخ این دیار دارد.
کندلوس شاهد تمدن های گوناگونی در ادوار مختلف تاریخ بوده و نشانه هایی از تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را در این منطقه پیدا شده است .
این منطقه شامل چهار دهکده به نام های پیده، گیل کلا، میرکلا و کندلوس است.
دهکده کندلوس که یکی از قدیمی ترین مجتمع های انسانی منطقه به شمار می رود در دامنه های سلسله جبال البرز منتهی به دره زانوس واقع است.
خانه های قدیمی با نمایی از چوب، سقف های چوبی، پنجره های کوچک زیبا، دیوارهای کاه گلی و کوچه های سنگ فرش شده، چشمه های آب معدنی و نهرهای جاری نمای روستای کندلوس را می سازند.
کار و پیشه اهالی این دهکده از قدیم الایام تهیه و تولید چوب و ذغال در زمستان و کشاورزی در تابستان بوده است و اکنون به دلیل اجرای قانون مراقبت از جنگل، اهالی علاوه بر کشاورزی به خیاطی و نجاری روی آورده اند.
از صنایع دستی این دهکده می توان به بافتن جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف) بافتن جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمدمالی اشاره کرد.
علاوه بر نی (نی هفت بند) که متداول ترین ابزار موسیقی کندلوس است ، دهل و سرنا نیز از سابقه و شهرت بسزایی در این منطقه برخوردار است. سرنا در محل به ' پسپسی ' معروف است که از چوب شمشاد تراشیده می شود.
اهالی کندلوس مردمانی مهربان و میهمان نوازند و هرگز محبتی را بی پاسخ نمی گذارند.
از جمله فعالیت هایی که به کندلوس در کنار زیبایی های طبیعی جلوه ای خاص بخشیده و موجب شده است که این دهکده از شهرت بسزایی برخوردار شود ، برپایی 2 موزه مردم شناسی و موزه گیاهان دارویی است.
موزه مردم شناسی این روستا دارای آثار ارزشمندی است که آن را از سایر موزه های کشور مسثتنی می سازد. این مجموعه برای زنده نگه داشتن فرهنگ، هنر و سنت های زیبای مردم کجور تاسیس شده است.
این موزه در دامنه تپه ای در دهکده کندلوس قرار دارد و اشیا و آثار متعلق به مردمان این منطقه ازجمله ظروف، کتب خطی، صنایع دستی و… در آن نگهداری می شود.
این موزه همه ساله میزبان گردشگران زیادی از استان های مختلف کشور و خارجیان است و همچنین موجب شهرت و معروف شدن کندلوس در سطح کشور و در سطح بین المللی شده است .
بدون شک این روستا برای هر گردشگری زیباترین نقطه جمعیتی دوران گشت و گذارش محسوب و تصویر آن در ذهنش ابدی خواهد شد ، روستای چهار هزار ساله ای که همه زیبایی هایش را جایی میان دره های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر و میان کوه ها پنهان کرده است و خودش را تنها به کسانی نشان می دهد که به سراغش می روند.
** رامسر ؛ عروس شهرهای ایران
این شهرستان نیز با زیبایی وصف ناپذیر در منتهی الیه غرب استان مازندران در دامنه جنگلی و زیبای البرز و سواحل رویایی دریای خزر قرار دارد و با برخورداری از جاذبه های گردشگری و امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی با لقب عروس شهرهای ایران به عنوان قطب مهم گردشگری در کشورمطرح است.
وجود قله های مخروطی شکل با پوشش انبوه گیاهان متنوع، باغات مرکبات، چای، مزارع برنج، برخورداری از ساحل زیبا، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، منابع فراوان آبهای گرم معدنی، وجود فرودگاه و هتل های قدیم و جدید این شهر را یکی از شهرهای منحصر به فرد تبدیل کرده است.
** هتل قدیم رامسر
این هتل با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر در دامنه کوههای مشجر و فضای سبز با محوطه سازی چشم نواز واقع شده و در سال ‎ 1317شمسی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
زیربنای این هتل حدود پنج هزار متر مربع در سه طبقه است و به لحاظ نوع معماری ، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل های خاورمیانه به شمار می رود.
** آب های گرم معدنی رامسر
مناطق وسیعی از مرکز شهر رامسر از آب های گرم معدنی با انواع خواص طبی و درمانی برخوردار است که گردشگران زیادی از این آبها بهره مند می شوند.
وجود این آب گرم ها در نزدیکی ساحل دریا ویژگی منحصر به فردی را به رامسر بخشیده است.
البته در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی رامسر در شهرهای کتالم و سادات محله نیز چند وان و استخر آب گرم معدنی وجود دارد که برای درمان بیماری های پوستی، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی سودمند است.
** بوستان جنگلی صفارود
مسیر دسترسی به این بوستان از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز می شود و پس از طی ‎ 9کیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارک در کنار رودخانه صفارود می رسد.
این بوستان در میان دره و در پایین جاده قرارگرفته که پله هایی نیز برای ورود به آن از جاده ساخته شده است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، آب و هوای مطبوع به این مکان جلوه خاصی بخشیده است.
* * روستای جواهرده
جواهرده در ‎ 27کیلومتری رامسر و در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته و مسیر دسترسی به آن از منتهی الیه غربی شهر رامسر است که با عبور از میان کوههای مشجر و در امتداد رودخانه صفارود این منطقه ییلاقی خودنمایی می کند.
روستای جواهرده در فصل تابستان به لحاظ برخورداری از آب و هوای خنک مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و امکانات اقامتی در این منطقه برای گردشگران فراهم است.
روستای جواهرده علاوه بر زیبایی های فراوان طبیعی و دارا بودن چشمه سارها ، از قدمت تاریخی تیز برخوردار بوده که وجود گورستان های گبری در آن گویای قذمت تاریخی این مکان است.
** قله مارکوه
قله مارکوه مخروطی شکل، مشجر و جدا شده از سلسه جبال البرز است که در فاصله 6 کیلومتری شرق رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر واقع شده است.
این کوه صخره ای با وسعت ‎ 600هزار مترمربع با انواع درختچه ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده و ارتفاع قله از سطح دریا حدود ‎ 500متر است که احداث ‎ 340پله در ضلع جنوبی کار صعود را آسان می کند.
وجود شهر کتالم، چشم اندازهای زیبای آن به دریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه بخشیده است.
در بلندترین نقطه مارکوه بقایای یک قلعه برجای مانده که احتمالا محیط دیده بانی حاکمان قدیم منطقه بوده است.
** کاخ موزه (موزه تماشاگه خزر)
این موزه در محل کاخ سلطنتی رامسر و در مجاورت غرب هتل بزرگ قرار داشته که علاوه بر اشیایی که به نمایش گذاشته ساختمان کاخ نیز دیدنی است.
این بنا در اوایل دوران پهلوی در میان باغی بزرگ با شیوه معماری اروپایی ساخته شده است، سنگ های مرمر سفیدرنگ در تزیینات خارج بنا و ستون ها و مجسمه حیوانات به کار رفته به این کاخ جلوه ای ویژه بخشیده است.
هم اکنون آثاری از هنرمندان مشهور ایران و جهان شامل مجسمه های برنزی و سنگی ، تابلوهای نقاشی و فرش در این کاخ در معرض دید عموم مردم قرار دارد.
** منطقه ییلاقی سه هزار تنکابن
مسیر دسترسی تنکابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد یافته و دوراهی ˈلتاکˈ در جنوب شرقی وارد یک جاده خاکی می شود که به طرف منطقه زیبای سه هزار ادامه پیدامی کند.
دره سه هزار منطقه ای بکر ، زیبا با چشم اندازهای بدیع ، چمنزارها ، جنگل های مرتفع و جلگه ای، رودخانه پرآب سه هزار یک مجموعه گردشگری و طبیعی کم نظیر در ایران است که در آن آثاری از زندگی انسان ها در گذشته های دور بر جای مانده است.
آب و هوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه های آب گوارا و آرامش رویایی این منطقه برای گروههای گردشگری مشتاق مناسب است.
پس از طی کردن مسافتی حدود ‎ 35کیلومتر با وسیله نقلیه در 2 کیلومتری شمال شرق روستای میان رود در غرب رودخانه پرور آب معدنی ' شلف قرار ' دارد که برای درمان بیماری های مختلف مانند امراض کلیوی ، سوهاضمه و نقرس، امراض پوستی و درد رماتیسم مفید است.
** آبشار فرهاد جوی
جاده آسفالته دوهزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می شود پس از عبور از خرم آباد به مسافت 2 کیلومتر به منطقه قلعه گردن می رسد که منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه وجنگلی ازجلگه و دریای تنکابن به نمایش می گذارد.
این محل با تنکابن هشت کیلومتر فاصله داشته و در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریخی ' قلعه تنکا ' که آب ' ولمرود ' را به رود سه هزار متصل می کند آبشاری به ارتفاع ‎ 10متر دارد که محیطی زیبا را برای استراحت مسافران بوجود آورده است.
**بوستان جنگلی چالدره
این بوستان جنگلی در ‎ 18کیلومتری مسیر تنکابن به دوهزار و در کنار جاده قرار دارد و مسیر آن آسفالته است.
پارک زیبای چالدره با ‎ 92هکتار مساحت در میان دلتای دو رود دوهزار و سه هزار و محل اتصال آنها قرار دارد.
سرویس های بهداشتی، توقفگاه اتومبیل، آب و برق، آلاچیق از جمله امکانات این بوستان است.
امامزاده قاسم دوهزار، بقعه آقا شیرعلی خرم آباد، بقعه میرشمس الدین تنکابن ، بقعه ایوب پیغمبر، بقعه صالح بن علی و امام زاده سید حسین شیرود ازجمله بقاء متبرکه تنکابن است.
قلعه تنکا در قله کردن تنکابن، ساختمان شهرداری، ساختمان شهربانی، پل آجری قله کردن، پل لپاسرو شاه نشین دشت توسا، قلعه توسا و مرکز تحقیقات مرکبات کترا از جمله آثار تاریخی شهرستان تنکابن است.
**غار دانیال سلمانشهر
این غار زیبا در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر قرار دارد . سلمانشهر در ‎30 کیلومتری شرق تنکابن در مسیر ارتباطی کنار چالوس به تنکابن واقع است .
این شهر در ساحل زیبای خزر واقع شده و مسیر دسترسی به غار دانیل از وسط شهر و از خیابان میانی شهر و محور ارتباطی در محل میدان مرکزی شهر جدا و وارد خیابان دری گوشه می شود.
این خیابان در ادامه از شهر خارج شده و به طرف جنوب و دامنه های زیبای البزر ادامه پیدا می کند و در خاتمه به روستای ' ˈچاری ' می رسد و از وسط رود چاری گذشته و پایان می یابد.
داخل غار بسیار سرد بوده و آب گوارا و سردی هم در آن جاری است. مواد آهکی چکیده از سقف غار منظره زیبایی را به پهنای 2 تا پنج متر در طول مسیر به نمایش می گذارد.
شباهت های زیادی بین این غار و غاز علی صدر همدان وجود دارد و این محل مکان مناسبی برای گردشگران است.
** بوستان جنگلی نور
بوستان جنگلی نور در کیلومر پنج جاده نور به محمودآباد و در شرق شهر نور با مساحت چهار هزار هکتار از اوایل دهه ‎ 50شمسی مورد بهره برداری قرار گرفت و ازنظر وسعت یکی از بزرگ ترین بوستان های خاورمیانه است.
رستوران مجهز و زیبا ، آلاچیق های متعدد چوبی ، پارک بازی کودکان ، مسجد ، سرویس بهداشتی و زمین ورزشی از جمله امکاناتی است که این منطقه را به یکی از تفرجگاههای مهم شمال ایران تبدیل کرده است.
طول ساحل شهر نور حدود ‎ 23کیلومتر است که به علت دارا بودن ساحل ماسه ای ، عمق کم، حرارت مطلوب، آب با املاح پایین، ساحل سازی مناسب، ایجاد طرح های مناطق شنا برای مردان و زنان و امکانات رفاهی همه ساله در فصل تابستان مسافران زیادی را به خود جلب می کند.
** آبشار آب پری نور
برای رسیدن به آبشار ' آب پری ' باید فاصله پنج کیلومتر شهر نور تا شهر رویان را پیمود، یک خیابان در وسط شهر کوچک رویان در حاشیه غربی پل و رودخانه به طرف جنوب از مسیر اصلی نور به نوشهر جدا می شود که پس از طی جاده آسفالته هشت کیلومتری در کنار رودخانه ، کوه و دره جنگلی به آبشار آب پری می رسد.
این مسیر به ' گلندرود ' یا ' سوردار ' معروف بوده و جریان آب در شیب سنگی به ‎ 60درجه کوه منظره زیبایی را ایجاد کرده و وجود دانه های سنگی در پایین جاده به طرف دره و وجود درختان جنگلی منظره رویایی را پدید آورده است.
**یوش ؛ زادگاه نیما یوشیج
روستای ' یوش ' در فاصله پنج کیلومتری غرب ' بلده ' و در مسیر منتهی به جاده کندوان واقع است . این روستا علاوه بر جذابیت های طبیعی فراوان به دلیل این که زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو است و مقبره وی در آنجا واقع است ، همواره مورد استقبال گردشگران بویژه ادب دوستان جهان بوده است .
خانه نیما از بناهای اواخر دوره صفویه است که با ویژگی های سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده و با پلان مربع شکل دارای یک حیاط مرکزی و اتاق های متعدد در اطراف حیاط است.
عناصر تزیینی آن هم آجرکاری، گچ بری، رنگ کاری، خراطی، ارسی های زیبا و آیینه کاری را شامل می شود.
** آبگرم معدنی لاویج
این آبگرم در روستای لاویج در ‎ 25کیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. این آبگرم به دلیل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماری های پوستی همواره گردشگران زیادی را در تمام فصول به خود اختصاص داده است.
** کلاردشت ؛ بهشت گمشده ایران
کلاردشت یکی از مناطق خوش و آب و هوای خطه شمال کشور است که سالانه به ویژه در ایام تابستان و نوروز پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
وجود قله علم کوه و تخت سلیمان در منطقه کلاردشت ، علاقه مندان به کوه و ورزش کوهنوردی را از نقاط مختلف ایران و جهان به سوی خود می کشاند و سالانه دهها گروه کوهنوردی از ایران و کشورهای مختلف دنیا در فصول مختلف به علم کوه صعود می کنند.
رودخانه پرآب سردآبرود که از قله های مرتفع علم کوه و تخت سلیمان سرچشمه می گیرد با مشروب ساختن دشت کلاردشت در چالوس به دریای خزر می ریزد و یکی از جاذبه های طبیعی کلاردشت است.
جاده جنگلی که از روستای ' مکارود ' کلاردشت می گذرد و با طی 23 کلیومتر در میان جنگل های انبوه به شهر عباس آباد می رسد با طبیعت بی نظیرش پذیرای هزاران مسافر و گردشگر است.
کاخ ' اجابیت ' با معماری زیبا و مشرف به دشت کلاردشت یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان تازه تاسیس کلاردشت است .
زیبائی های مازندران ازجمله غرب این استان ، جائی که کوه و دریا به هم نزدیک تر می شوند ، به طور قطع قابل شمارش نیست و بسیاری از زیبائی ها و جاذبه های آن مانند بوته کوچک بنفشه نورسته در بهار که در عمق بوته پر تیغ کوهستان ها پنهان می شود یا بچه قورباغه تازه متولد شده ای که در آب رودهای روان منتهی به شالیزارها دست و پا می زند ، نیازمند نگاهی از عمق درون است و به قول سهراب سپهری ' جور دیگر باید دید ' .
خبرنگار : مهراب زکی پور ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 /1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.