مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در حاشیه این مانور در جمع خبرنگاران برگزاری این رزمایش را همسو با اجرای کنوانسیون بین المللی آمادگی ، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی اعلام کرد.
سیاوش رضوانی با اعلام این که رزمایش دریائی مقابله با آلودگی دریائی امسال برای دومین بار در مازندران برگزار می شود ، افزود : ولی این رزمایش که هدف آن کسب آمادگی لازم برای مقابله با آلودگی در شب است ، نخستین بار در مازندران برگزار شده است .
وی گفت که در این رزمایش با استفاده از بوم ، لکه های نفتی در حوضچه بندر نوشهر مهار و به وسیله اسکیمر جمع آوری می شود.
رضوانی با بیان اینکه مقابله با آلودگی دریا یکی از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی است ، افزود : این رزمایش با استفاده از شناور ویژه ' بارج ' پاک بوم به همراه 2 شناور یدک کش و یک شناور ناجی و با مشارکت 35 نفر برگزار شد.
شناور ویژه بارج پاک بوم امسال با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال خریداری شد.
بارج (Barge) یا ' دوبه ' شناوری است که برای حمل و نقل اشیای بزرگ یا حجم بزرگی از کالاها یا مواد بر روی آب به‌کار می‌رود. بارج معمولا موتور یا پیشرانه دیگری ندارد و آن را قایق یا کشتی دیگری بر روی آب می‌کشد یا به جلو می‌راند.
بندر نوشهر یکی از سه بندر اصلی استان مازندران است که بر اساس گزارش های رسمی امسال تاکنون 235 فروند کشتی در آن پهلو گرفته است .
برابر مقررات این بندر ، برای ایمنی بیشتر و کاهش احتمال آلودگی ، به کشتی های یک جداره حامل مواد نفتی در این بندر اجازه پهلو گرفتن داده نمی شود.
امسال 10 هزار تن صادرات و بیش از 750 هزار تن واردات از بندر نوشهر و فریدونکنار در غرب و مرکز مازندران انجام شد.
سازمان بنادر و دریانوردی مسئول اجرای کنوانسیون های دریایی مرتبط با مسایل آلودگی ناشی از کشتی ها و سکوهای نفتی در ایران است و با تجهیز بنادر خود به شناورهای مخصوص جست و جو و نجات دریایی و همچنین تجهیزات پیشرفته مقابله با آلودگی های نفتی ، سعی در رعایت الزامات این کنوانسیون ها دارد.
خبرنگار : سیدمحمد اکبرموسوی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/1295/ 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.