دکتر سید حسین رضوانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کارشناسان و بازرسان دامپزشکی استان به صورت مستمر این بیماری را در تمامی نقاط مازندران رصد می کنند.
وی تصریح کرد: با عملیات ضد عفونی، پایش، قرنطینه و معدوم سازی دقیق که در 2 هفته گذشته برای یک واحد صنعتی آلوده به آنفلوانزای پرندگان در غرب مازندران انجام شد تاکنون مورد جدیدی از این بیماری در این استان مشاهده نشده است.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه مرغداری های صنعتی مازندران از سرایت این بیماری در امان بوده و در حال حاضر تمامی واحدهای صنعتی پرورش مرغ استان بدون هیچ دغدغه ای در حال تولید و عرضه مرغ هستند.
مدیر کل دامپزشکی مازندران همچنان بر ضرورت ممنوعیت شکار و مصرف پرندگان مهاجر و بومی تاکید کرد و افزود: با توجه به احتمال آلودگی پرنده های مهاجر به آنفلوانزای پرندگان و افزایش حضور این پرندگان در استان نسبت به سال گذشته، مردم باید از هرگونه شکار، مصرف و حتی ورود به زیستگاههای پرنده های مهاجر خودداری کنند.
رضوانی گفت: با پی گیری های صورت گرفته و ممنوعت شکار و عرضه پرندگان مهاجر و زنده بومی در بازار شاهد از بین رفتن زمینه ها و بسترهای سرایت این بیماری به طیور هستیم.
وی به مردم توصیه کرد: با توجه به نظارت مستمر شبکه‌های دامپزشکی استان بر عرضه مرغ صنعتی شهروندان بدون هیچ نگرانی از محل‌ های معتبر و تحت نظارت دامپزشکی این مواد پروتئینی را تهیه و مصرف و از خرید مرغ زنده و شکار پرندگان مهاجر نیز اجتناب کنند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ویروسی مشترک بین انسان و طیور است.
پرندگان وحشی معمولاً ناقل سویه‌های ویروس آنفلوآنزا با بیماری‌زایی پایین و کم خطر هستند، اما در پرندگان اهلی، این ویروس ها دو شکل متفاوت بیماری را ایجاد می کنند که یکی از آنها شایع و ملایم و دیگری نادر و بسیار کشنده است.
شکل ملایم بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود، اما ویژگی سویه‌‌های دارای قابلیت بالای بیماری‌زایی، ایجاد بیماری شدید، ناگهانی و به شدت مسری است که میزان مرگ و میر ناشی از آن در طی 48 ساعت می تواند به 100% برسد. بسیاری از گونه‌های پرندگان به ویژه پرندگانی که در مناطق دارای آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنند، ناقل ویروس‌های آنفلوآنزای هستند.
علایم بالینی بیماری آنفلوانزا در پرندگان و انسان کدامند
پرندگان وحشی و خصوصا پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری تیپH5N1 معمولا بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت های غیر طبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.
در پرندگان اهلی؛ افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا 100 درصد گله را به همراه دارد.
علایم بالینی در انسان شامل تب بالای 38 درجه ، علایمی شبیه آنفلوانزا (عوارض تنفسی)، اسهال آبکی بدون خون، استفراغ، درد شکم و قفسه سینه، خونریزی از بینی و لثه است و گاهی علایم عصبی، مشکلات مجاری تنفسی تحتانی، صداهای تنفسی، لوکوپنی (نوعی کم خونی باکاهش گلبولهای سفید خون) و کمبود پلاکت های خون نیز دیده می شود. این بیماری معمولا 24 ساعت بعد از ظهور اولین علایم ممکن است باعث مرگ بیمار شود.
خبرنگار: سیدمحمد اکبرموسوی**انتشا ردهنده:سید محسن حسن نیا
1899/1295/ 1602/

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.