به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی گیلان به ایرنا، سهراب عاقبتی مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت: به دنبال پایش و مراقبت فعال بیماری در واحدهای استانی ، یک واحد روستایی درگیر به بیماری تشخیص داده شد.
وی ادامه داد: با تشکیل جلسه فوری ستاد پیشگیری از بحران به ریاست استاندار بمنظور جلوگیری از احتمال انتشار بیماری، تصمیم به معدوم سازی کانون آلوده گرفته شد.
وی افزود: با توجه به آلودگی پرندگان مهاجر به این ویروس، از مردم می خواهیم که بمنظور حفظ سلامت خود از هرگونه شکار ، مصرف و همچنین ورود به زیستگاه های پرندگان مهاجر که مهمترین عامل شیوع ویروس بوده و به عنوان مخزن بیماری محسوب می شوند، خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطرنشان کرد: تاکنون موردی از ابتلا انسان به آنفلوانزا با تحت تیپ H5N8 گزارش نشده و از بروز تلفات در طیور صنعتی استان نیز گزارشی دریافت نشده است.
به گفته عاقبتی، مصرف مرغ های بسته بندی شده و استحصالی از کشتارگاه های صنعتی تحت نظارت دامپزشکی خطری ندارد.
وی در توصیه به پرورش دهندگان طیور استان گفت: با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور صنعتی، خطری این صنعت را تهدید نمی کند ضمن اینکه اقدامات پیشگیرانه بصورت مستمر انجام می شود.
سازمان دامپزشکی کشور، دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم نیز در اطلاعیه ای به منظور پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اطلاعیه ای صادر کرده و از مرغداران سراسر کشور خواسته، به موارد گفته شده در این اطلاعیه توجه داشته و ضوابط قرنطینه و امنیت زیستی را رعایت کنند.
آنفلوآنزای فوق حاد طیور، یک بیماری ویروسی پرندگان است، ویروس های آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ C، B ، A است و در طیور فقط نوع تیپ A آن می تواند ایجاد بیماری کند که این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های مشترک انسان و پرندگان، بیماری واگیردار ویروسی و یکی از خطرناک ترین بیماری های تنفسی طیور است که در صورت شیوع، خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند.
شروع ناگهانی بیماری و تلفات، تورم و کبودی تاج و ریش طیور، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن پرندگان، ایجاد مشکل در سیستم تنفسی و ریزش ترشحات بینی و چشم، کاهش مصرف دان و خونریزی زیرجلدی ساق پا از نشانه های این بیماری است.
2007

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.